Większość kierowców przestrzega zasady, że opony zimowe należy zakładać, gdy temperatura spadnie do 7°C. Guma sprawia, że opona jest jedną z części samochodu najbardziej wrażliwych na sezonowe różnice temperatur: oznacza to, że ze względu na zmienne warunki drogowe (np. zaśnieżone lub oblodzone drogi), jazda zimą wymaga od kierowców szczególnego przygotowania samochodu, aby zapobiec wypadkom.
Kumho Tire jako producent opon o stabilnych osiągach i wysokim poziomie bezpieczeństwa, przedstawia następujące wskazówki dotyczące bezpiecznej jazdy w mroźnych miesiącach zimowych:
Jednym z elementów popularnego serialu telewizyjnego Gra o Tron, który pomógł stworzyć nastrój złowieszczej grozy i spotęgował napięcie fabuły, było motto "Winter is coming" (Nadchodzi zima), które przyświeca Domowi Starków, jednemu z Wielkich Domów Westeros. To samo dotyczy samochodów: rzeczywiście, jazda zimą jest obarczona zwiększonym ryzykiem i bardziej niebezpieczna.
Najważniejszą czynnością, którą kierowcy muszą wykonać – a którą bardzo łatwo przeoczyć – przed nadejściem zimy jest wymiana opon. Najlepiej jest myśleć o oponach zimowych jako o obowiązkowym elemencie bezpieczeństwa, a nie "czymś, co dobrze byłoby mieć na zimę". W wielu krajach europejskich używanie opon zimowych jest wymagane przez prawo. Dlaczego? Ponieważ opony odgrywają istotną rolę w zapewnieniu bezpieczeństwa samochodu w zimowej aurze. Opony zimowe znacznie różnią się od letnich opon, począwszy od mieszanki, z której są wykonane.
Kolejną kwestią jest termin wymiany opon zimowych. Nie ma jednej odpowiedzi, ponieważ klimat i warunki drogowe różnią się znacznie w zależności od kraju/regionu świata.
Jeśli chodzi o temperaturę, to jak wspomniano wcześniej, standardowy próg wynosi 7°C. W Polsce najlepszym momentem na zmianę opon na zimowe jest koniec października, gdy temperatura spada do 7°C. Należy pamiętać, że zmiana opon na zimowe sama w sobie nie wystarczy. Opony zimowe wymagają skrupulatnej pielęgnacji, a najważniejszym zabiegiem jest regularne sprawdzanie ciśnienia w oponach. Opona, niezależnie od typu, musi utrzymywać określone ciśnienie, aby dobrze spełniać swoją rolę. Ostatnio wypuszczane na rynek samochody ułatwiają sprawdzanie ciśnienia w oponach, nawet podczas jazdy, dzięki systemowi monitorowania ciśnienia w oponach (TPMS). Wśród kierowców istnieje przeświadczenie, że najlepiej jest stosować wyższe niż przeciętne ciśnienie w oponach, w lecie i niższe w zimie. Takie rozumowanie jest jednak błędne. Najlepiej jest utrzymywać ciśnienie w oponach zalecane przez producenta samochodu, które zazwyczaj jest wypisane na naklejce przy drzwiach kierowcy.
Kolejnym aspektem, na który należy zwracać uwagę, jest zużycie opon. Opony, jako części samochodu, które zapewniają trakcję i siłę hamowania dzięki tarciu wytwarzanemu przez kontakt z nawierzchnią, z czasem zużywają się.
Opona jest w stanie utrzymać odpowiedni poziom osiągów do pewnego momentu: jednak zużycie przekraczające standardową wartość spowoduje, że opona nie będzie w stanie zapewnić wymaganego tarcia, przyczepności i odprowadzania wody, do czego została zaprojektowana. Głębokość bieżnika można sprawdzić na kilka sposobów. Jedną z metod jest zweryfikowanie poziomu zużycia bieżnika w miejscach w których jest umieszczony wskaźnik zużycia opon TWI, inną możliwością jest zweryfikowanie głębokości bieżnika poprzez umieszczenie monety w rowku Najwłaściwszą metodą jest dokonanie pomiaru głębokości rzeźby bieżnika z wykorzystaniem głębokościomierza lub suwmiarki, jeżeli nie dysponujemy tego typu narzędziami zawsze takiej kontroli możemy dokonać w serwisie ogumienia.
W okresie zimowym dużo częściej dochodzi do pęknięć / uszkodzeń opon z uwagi na ukryte pod śniegiem przeszkody, posypywanie dróg oraz niskie temperatury, dlatego zimą należy częściej sprawdzać opony. Rozdarcia, przebicia do opasania mogą z kolei osłabić trwałość opony z powodu przenikania wilgoci z powierzchni drogi oraz środków odladzających (soli). Dlatego jeśli na powierzchni opony pojawi się przecięcie lub przebicie najlepiej jak najszybciej oddać ją do przeglądu w warsztacie.
Komentarze (0)