Opony osobowe

Opony osobowe

ponad rok temu  28.02.2020, ~ Administrator - ,   Czas czytania 2 minuty

Lekka zima zmieni przyzwyczajenia kierowców? [FILM]

Piotr Sarnecki, dyrektor generalny Polskiego Związku Przemysłu Oponiarskiego. Fot. Piotr Łukaszewicz

Czy tegoroczna zima, a właściwie jej brak w wielu miejscach w Polsce, wpłynie na zakupowe wybory kierowców? Czy może to przełożyć się na jeszcze większe zainteresowanie oponami całorocznymi, których popularność w Polsce i Europie i tak rośnie? A może skłoni niektórych do jazdy na oponach letnich przez cały rok?

- Podejmowanie decyzji o wyborze opon tylko na podstawie tego, że nie ma śniegu, to błąd - mówi nam Piotr Sarnecki, dyrektor Polskiego Związku Przemysłu Oponiarskiego. Dodaje, że zastosowana w zimówkach bardziej miękka i elastyczna mieszanka gumowa bieżnika lepiej sprawdza się nawet na nieośnieżonej nawierzchni, jeśli temperatura spada poniżej 7 stopni Celsjusza.

PZPO podaje interesujące przykłady

Hamując na mokrej drodze z 80 km/h nawet przy +10ºC zimówki poradzą sobie lepiej niż opony letnie – w takich warunkach samochód na oponach zimowych zatrzyma się 3 metry wcześniej. Co więcej – w momencie, kiedy auto na zimówkach już się zatrzyma, samochód na oponach letnich będzie jeszcze jechał z prędkością 32 km/h. Osiągi opon letnich pogarszają się wraz ze spadkiem temperatury – zmień opony na zimowe już wtedy, gdy rano temperatura regularnie spada poniżej +7ºC!

Zastosowana w zimówkach bardziej miękka i elastyczna mieszanka gumowa bieżnika lepiej sprawdza się już przy +7/+10ºC. Ma to szczególne znaczenie na mokrej nawierzchni, gdy opona letnia z twardym bieżnikiem nie zapewnia w takiej temperaturze właściwej przyczepności. Droga hamowania znacznie się wtedy wydłuża – dotyczy to także wszystkich SUV-ów z napędem 4x4!

Opony z homologacją zimową (symbol płatka śniegu na tle gór) czyli zimówki i dobre całoroczne – znacznie zmniejszają także prawdopodobieństwo wystąpienia poślizgu. Mają liczne blokujące się nacięcia i rowki – większa liczba nacięć umożliwia lepszą przyczepność w warunkach jesiennej słoty i deszczu ze śniegiem, co jest szczególnie istotne podczas często występujących w sezonie jesienno-zimowym opadów deszczu i śniegu. To już dawno przestały być opony na śnieg – nowoczesne opony zimowe oznaczają bezpieczeństwo, kiedy robi się chłodno – gdy rano temperatura jest poniżej 7-10ºC.

Komentarze (4)

dodaj komentarz
  • ~ elka 4 ponad rok temu Całoroczne BluEarth-4S AW21 z Yokohama używam i jestem na tak. Odpadły koszta wymiany, przechowywania opon, targania ich do piwnicy i spowrotem. Jak się nie ma faceta pod ręką to nie jest proste.
    oceń komentarz 0 0 zgłoś do moderacji
  • ~ Grimp 3 ponad rok temu Ja się przestawiłem na opony całoroczne. Jeżdżę na Yokohamie 4S AW21 klasa premium i mi się sprawdzają. Mają dobrą drogę hamowania, dobrze prowadzą auto. Dodatkowo jest to dla mnie wygodne rozwiązanie, a ja lubię sobie ułatwiać niektóre rzeczy.
    oceń komentarz 0 0 zgłoś do moderacji
  • ~ Jurek 2 ponad rok temu Może większe zaintetesowanie oponami całorocznymi spowoduje obniżenie cen, bo na razie jest droogo.
    oceń komentarz 0 0 zgłoś do moderacji
  • ~ Pulsar 1 ponad rok temu Moje przyzwyczajenie już zmieniły się 2 lata temu. Wtedy pierwszy raz założyłem opony całoroczne i jak na razie nie żałuję. Sprawują się bardzo dobrze, jeździ się pewnie, no i nie muszę się martwić o wymianę i umawianie się. Ale sprawdza się jedna rzecz, takie opony muszą być dobrej klasy bo inaczej można się zrazić. U siebie mam Geolandary g015, wybór trafiony.
    oceń komentarz 0 0 zgłoś do moderacji
do góry strony