Mając na celu zwiększenie bezpieczeństwa rowerzystów i pieszych, a także ułatwienie pracy kierowcom, Volvo Trucks wprowadza do swoich pojazdów szereg nowych systemów bezpieczeństwa. Wśród funkcji, które zostały opracowane w celu zwiększenia bezpieczeństwa pieszych i rowerzystów, a jednocześnie ułatwienia pracy kierowcy, znalazł się nowy Front Short Range Assist.
System ten ma na celu wykrywanie, czy rowerzysta lub pieszy znajduje się w obszarze ryzyka przed ciężarówką, za pomocą przedniego radaru i kamery, i ostrzega kierowcę, jeśli istnieje bezpośrednie ryzyko kolizji. Kolejną cechą jest nowy system ostrzegania o otwarciu drzwi. System ten ma na celu ostrzeganie, jeśli pieszy, rowerzysta lub samochód zbliża się do ciężarówki od tyłu, po tej samej stronie ciężarówki, po której otwierane są drzwi.
- Nieustannie opracowujemy i wprowadzamy dodatkowe systemy bezpieczeństwa, które mogą zwiększyć możliwości kierowcy, pomagając chronić zarówno jego, jak i osoby, z którymi dzieli drogę. W Volvo Trucks naszą długoterminową wizją jest zero wypadków, a bezpieczeństwo leży u podstaw wszystkiego, co robimy. Dzięki tym nowym systemom podejmujemy ważne kroki, aby osiągnąć te cele - mówi Anna Wrige Berling, Dyrektor ds. Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego i Produktów w Volvo Trucks.
Zaktualizowane unijne przepisy dotyczące bezpieczeństwa, Rozporządzenie w sprawie bezpieczeństwa ogólnego (GSR), które wejdzie w życie w lipcu 2024 r. GSR, sprawiają, że niektóre systemy wspomagające kierowcę stają się obowiązkowe. Niektóre z nowych funkcji zostały opracowane, aby – już teraz spełniać, a nawet przewyższać. Wprowadzenie nowych regulacji ma na celu zwiększenie bezpieczeństwa na drogach oraz poprawę ochrony kierowców, pieszych i rowerzystów. UE szacuje, że przestrzeganie nowych zasad może uratować ponad 25 000 istnień ludzkich i uniknąć 140 000 obrażeń do 2038 r. Niektóre z nowych funkcji samochodó ciężarowych Volvo zostały opracowane, aby – już teraz spełniać, a nawet przewyższać – zaktualizowane unijne przepisy.
Nowe funkcje bezpieczeństwa oferowane przez Volvo
Front Short Range Assist (zawarty w GSR) to przedni radar i kamera, które służą do wykrywania, czy ktoś znajduje się przed ciężarówką. Za pomocą sygnału wizualnego i dźwiękowego system ostrzega kierowcę o zbliżającym się ryzyku kolizji. Z kolei inteligentny asystent prędkości (zawarty w GSR) informuje kierowcę o ograniczeniach prędkości, wykrywając znaki drogowe i wyświetlając ograniczenie na tablicy rozdzielczej. System wyświetla ograniczenie prędkości dla rzeczywistego zestawu pojazdów, a także ostrzega za pomocą alertów wizualnych i dźwiękowych w przypadku przekroczenia ograniczenia prędkości.
Jest też system monitorowania ciśnienia w oponach (zawarty w GSR) ciężarówki i przyczepy. Nowe rozporządzenie GSR stanowi, że jeśli ciśnienie spadnie o 20% poniżej ciśnienia odniesienia, kierowca powinien zostać o tym poinformowany za pośrednictwem wyświetlacza kierowcy. System Volvo wykracza poza wymogi prawne, umożliwiając kierowcy wybór ostrzeżenia nawet przed wymaganym spadkiem ciśnienia o 20%. System jest w stanie monitorować szeroki zakres odczytów podciśnienia i nadciśnienia. Ponadto lepszą efektywność energetyczną uzyskuje się dzięki utrzymywaniu zawsze optymalnego ciśnienia w oponach.
Volvo wprowadza też ostrzeżenie o otwarciu drzwi. Ten system, który jest dostępny po obu stronach ciężarówki, ostrzeże, jeśli poruszający się obiekt, taki jak pieszy, rowerzysta lub samochód, zbliża się od tyłu w monitorowanym obszarze, po tej samej stronie pojazdu, po której otwierane są drzwi. System jest aktywny podczas postoju oraz przez dwie minuty po wyłączeniu silnika lub silnika.
Fot. Volvo
Komentarze (1)