Ważne jest odpowiednie przygotowanie układu chłodzenia, który zimą odpowiada za ogrzanie wnętrza pojazdu, odparowanie szyb, czy zapewnienie optymalnej temperatury pracy silnika. Jego sprawność w dużej mierze wpływa na ekonomikę eksploatacji, a przede wszystkim na zużycie paliwa.
Dbanie o układ chłodzenia
Przed zimą należy sprawdzić temperaturę krzepnięcia płynu, aby w trakcie wystąpienia niskich temperatur nie uległ on zamarznięciu. Dobrze dobrany płyn chłodniczy jest odporny na niskie temperatury oraz zawiera dodatki antykorozyjne. Częstotliwość wymiany chłodziwa zależy od jego rodzaju, przykładowo – płyn K2 Kuler Long Life zapewnia pełną ochronę silnika przez 5 lat lub do przejechania 150 tysięcy kilometrów. Wymienić płynu w chłodnicy oraz wyczyszczenia układu chłodzenia można dokonać samodzielnie. W tym celu należy: wypłukać zanieczyszczenia z układu, wymienić stare chłodziwo, uzupełnić chłodnicę nowym płynem oraz w razie potrzeby uszczelnić układ.
Płukanie chłodnicy
Płukanie chłodnicy powinno odbywać się przy użyciu specjalnie przeznaczonego do tego celu płynu, np. K2 Radiator Flush. Taki środek doskonale usuwa rdzę, kamień kotłowy i inne zanieczyszczenia. Regularne stosowanie płukacza przy każdej wymianie płynu chłodniczego pozwoli na utrzymanie chłodnicy w czystości i zmniejszy ryzyko wystąpienia nieszczelności.
Wymiana płynu chłodniczego
W celu wymiany chłodziwa należy odkręcić korek spustowy umieszczony pod spodem chłodnicy i podstawić odpowiednie naczynie do zebrania zlewanej cieczy. Niezależnie od tego, czy wcześniej użyto płukacza, cały układ chłodniczy trzeba dodatkowo przepłukać wodą, aby usunąć pozostałe zanieczyszczenia.
Uzupełnianie chłodnicy nowym płynem
Na rynku dostępne są zarówno gotowe do użycia płyny, którymi można od razu uzupełnić chłodnicę, jak i ich koncentraty, które należy wymieszać z wodą demineralizowaną według proporcji podanej na etykiecie produktu. Wybierając płyn do chłodnic warto zwrócić uwagę na jego temperaturę krzepnięcia oraz spełnione normy. Po uzupełnieniu układu chłodziwem należy uruchomić silnik i odpowietrzyć układ chłodzenia, Poziom płynu widoczny jest przez przezroczyste ścianki zbiornika wyrównawczego, także przy zakręconej zakrętce. Przy rozgrzanym silniku poziom płynu chłodzącego podnosi się, po ostygnięciu – opada. Przy zimnym silniku powinien nieco przekraczać znacznik „KALT" (zimny).
Uszczelnianie chłodnicy
Jeżeli zauważyliśmy nawet niewielkie wycieki z chłodnicy, zamiast kosztownej wizyty u mechanika możemy zastosować specjalny uszczelniacz do chłodnic, np. K2 Radiator Stop Leak. Produkty tego typu uszczelniają nawet najdrobniejsze wycieki, nie utrudniając cyrkulacji płynu chłodniczego i nie zmniejszając sprawności cieplnej chłodnicy. Zabezpieczają chłodnicę przed kolejnymi wyciekami.
Układ chłodzenia wymaga regularnej konserwacji przez cały rok, jednak przed nadejściem pierwszego mrozu warto poświęcić mu więcej uwagi, dzięki temu ryzyku jego uszkodzenia ulegnie zmniejszeniu. Chłodnica będzie działać sprawnie i nawet podczas trudnych warunków atmosferycznych okaże się niezawodna.
K2 Radiator Flush 400ml – cena ok. 8zł
K2 Kuler Logn Life 1l – cena ok. 9zł
K2 Radiator Stop Leak – cena ok. 8zł
Komentarze (3)