Chemia w warsztacie

Chemia w warsztacie

ponad rok temu  23.07.2018, ~ Administrator - ,   Czas czytania 5

Powłoki ceramiczne – możliwości Ceramic Pro

Jarosław Ośko pokazuje różnicę w zabrudzeniu między obiema połowami testowego auta

Na torze offroadowym w Sękocinie mieliśmy sposobność zapoznać się z możliwościami technologii zabezpieczania lakieru i innych elementów samochodu.

Powłoki ceramiczne w motoryzacji sprawdzają się bardzo dobrze. Nadają się bowiem nie tylko do ochrony lakieru, lecz także do zabezpieczenia elementów aluminiowych, plastikowych lub szklanych. Można też dodać drewno, którego już raczej w samochodach nie znajdziemy, chociaż kto wie, co będzie się jeszcze w motoryzacji działo. Na pewno znajdziemy ten materiał w łodziach i jachtach, które również można zabezpieczać powłokami ceramicznymi. Oczywiście znajdą one zastosowanie w samolotach i helikopterach. Inne przeznaczenie to chociażby ochrona powierzchni ze stali czy kamienia.
Zarówno skład chemiczny, jak i wymogi ekonomiczne sprawiły, że dzisiejsze lakiery nie są już tak trwałe i mocne jak „dziesiąt” lat temu. Zgodnie z decyzjami UE i przepisami ochrony środowiska lakiery samochodowe musiały zmienić swój skład, a co za tym idzie – właściwości. Obecnie podczas ich produkcji nie można już używać toluenu czy ołowiu, który odpowiadał m.in. za twardość. Zamiast tego toksycznego metalu stosuje się wodę. Oczywiście bardziej miękka powierzchnia jest częściej i łatwiej podatna na uszkodzenia, szybciej ulega też zniszczeniu. Wszelkiego rodzaju brud, kamyki, a czasem nawet kurz sunący z silnym wiatrem są poważnym zagrożeniem dla powłoki lakierniczej. Podobnie zresztą jak gwałtowne zjawiska atmosferyczne, których z roku na rok notujemy coraz więcej.

Czym są powłoki ceramiczne?
Oryginalne powłoki ceramiczne to produkty chemiczne opracowane w nanotechnologii i aplikowane w formie płynnej. Po skrystalizowaniu tworzą na powierzchni powłokę ochronną, poprawiającą jej właściwości. Wykorzystuje się je do zabezpieczania struktur szczególnie narażonych na zniszczenie.
Każdy producent utrzymuje w tajemnicy skład mieszanek. Jak w przypadku wielu wyrobów, tu także pojawiają się podróbki i produkty niskiej jakości. Powłoka powłoce nierówna. Wielu producentów wykorzystuje niewiedzę klientów, celowo mieszając skalę ołówkową ze skalą Mohsa (skala twardości minerałów), oznaczając powłoki np. jako 10H. W rzeczywistości twardość tych produktów jest znacznie niższa, a co za tym idzie, ich trwałość jest mniejsza. Ceramic Pro to jeden z nielicznych produktów na rynku, oferujących twardość powyżej 9H, potwierdzoną przez renomowany instytut SGS. Powłoka Ceramic Pro jest połączeniem SiO2 (tlenku krzemu) i TiO2 (tlenku tytanu). Na tle konkurencji wyróżnia się budową struktury opartej na cząsteczce nano. Powłoki ochronne mają strukturę ceramicznych molekuł 3D (nano-ceramics). Dzięki temu wyjątkowo skutecznie łączą się z zabezpieczaną powierzchnią, tworząc niezwykle trwałe wiązanie. Zapewnia to długotrwałą ochronę.

Zalety Ceramic Pro 9H
Flagowym produktem Ceramic Pro jest preparat o nazwie 9H, będący powłoką ochronną do lakierów samochodowych. Jest to środek znany i aplikowany na całym świecie, bestseller wśród produktów ochronnych. Nałożony na lakier samochodowy, utwardza go, chroniąc przed zniszczeniem przez promienie UV, chemię czy drobnymi zarysowaniami. Jest też odporny na wysoką temperaturę (do 750oC), korozję i utlenianie. Co prawda rzadko się to zdarza, ale producent twierdzi, że nie groźne jest dla tej powłoki graffiti. Ponadto wydobywa kolor, pogłębia go i nadaje szklistość, dzięki czemu samochód przez długi czas wygląda jak nowy. Ceramiczna powłoka ochronna utrzymuje się na lakierze, przy regularnych konserwacjach i średnich rocznych przebiegach 20-30 tys. km, nawet do 5 lat. Inna skala to 100 tys. km przebiegu lub ok. 400 myć. Oczywiście są to wartości orientacyjne, ponieważ wiele zależy od sposobu eksploatacji i pielęgnacji pojazdu. 
Powłoki Ceramic Pro nie można usunąć środkami chemicznymi używanymi w myjni. W tym celu należy ją spolerować w warsztacie. Produkt może być nanoszony na wszystkich elementach lakierowanych. Powłoka ochronna nakładana jest na lakier w pięciu warstwach: cztery warstwy Ceramic Pro 9H 4.0 i jedna warstwa Ceramic Pro Light. Można zastosować więcej warstw dla większej twardości i trwałości.
Powłoki ceramiczne tego producenta są dostępne jedynie w sklepie samochodowekosmetyki.pl, prowadzonym przez wyłącznego dystrybutora marki na Polskę. Nie wszystkie powłoki są oferowane w sprzedaży detalicznej. Aplikacja 9H wymaga sporego doświadczenia i bezpyłowego, suchego środowiska o określonej temperaturze oraz wilgotności. Takie warunki spełnia ponad 40 autoryzowanych punktów Ceramic Pro 9H, które można znaleźć na stronie dystrybutora ceramicpro.pl. – Dostajemy sporo zgłoszeń, jednak nie wszystkie warsztaty uzyskują naszą autoryzację. Wynika to stąd, że bardzo dbamy o jakość. Proces nakładania powłoki zabezpieczającej musi się odbywać w ściśle określonych warunkach, by spełniała ona należycie swoją rolę – wyjaśnia prezes zarządu SamochodoweKosmetyki.pl Sp. z o.o. Jarosław Ośko. Oryginalne produkty z legalnej dystrybucji potwierdzone są obowiązkowo dodatkowym certyfikatem autentyczności wraz z hologramem, wystawianym dla każdej wykonanej powłoki ochronnej. Nakleja się go wewnątrz drzwi.
Podczas wspomnianej prezentacji na torze offroadowym w Sękocinie samochód, którego prawa strona została wcześniej poddana procesowi nakładania powłoki Ceramic Pro, przejechał trasę wiodącą przez błoto i kałuże. Jeszcze przed myciem widać, że na stronie z powłoką jest mniej błota i brudu. Podobnie na aluminiowych felgach po tej stronie, bowiem one także zostały zabezpieczone. Część zanieczyszczeń spłynęła jeszcze w trakcie jazdy. Mycie pokazało, jak szybko, łatwo i dokładnie połowa samochodu z powłoką ceramiczną została oczyszczona. Karoseria, felgi i szyby w bardzo krótkim czasie wróciły do stanu sprzed testowego przejazdu. Czyszczenie samochodu odbywało się kosmetykami samochodowymi własnej marki #OhMyCar, których symbolem jest atrakcyjna dziewczyna o niebieskich włosach. Wcześniej odbył się również test na masce samochodu, która także tylko w połowie została pokryta powłoką Ceramic Pro. Na części zabezpieczonej nie można zrobić rys, mocno pocierając i uderzając jednorazową plastikową zapalniczką. Na niezabezpieczonym lakierze zostają wyraźne ślady.
Zaprezentowano również impregnat nadający się m.in. do naturalnych tapicerek i dachów kabrioletów. Poddana impregnacji koszulka polo, zamoczona w wiadrze wody, nie wchłonęła nawet kropli, które zostały na jej powierzchni. Siedzenia samochodu poddane temu procesowi wytrzymują nawet do 12 miesięcy, w zależności od jego przebiegu. Woda i inne płyny nie wsiąkają, lecz pozostają na powierzchni, można je łatwo usunąć ścierką lub papierowym ręcznikiem. W serii Ceramic Pro są dostępne ponadto środki zabezpieczające skórę, elementy plastikowe i gumowe oraz szyby. Te ostatnie mniej się brudzą i łatwiej je myć. Koszt detaliczny zabiegu nałożenia powłoki ceramicznej wynosi od 3 do 5 tys. zł, w zależności od wielkości samochodu. Przy łączonych zabezpieczeniach klient otrzymuje rabaty.

Tekst i zdjęcia: Klaudiusz Madeja

GALERIA ZDJĘĆ

Aluminiowa felga bez powłoki jest wyraźnie bardziej zabrudzona
Dzięki powłoce ochronnej felga aluminiowa jeszcze przed myciem ma niewielkie zabrudzenia
Atrakcyjna dziewczyna z długimi, niebieskimi włosami jest wizytówką kosmetyków #OhMyCar
Gruntowne mycie przy użyciu szamponu #OhMyCar
Na koszulce poddanej wcześniej impregnacji i zamoczonej w wiadrze z wodą widać wyraźnie jedynie krople wody, która w nią nie wsiąka
Podręczny zestaw kosmetyków samochodowych #OhMyCar

Komentarze (0)

dodaj komentarz
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony