Chemia w warsztacie

Chemia w warsztacie

ponad rok temu  23.04.2019, ~ Administrator - ,   Czas czytania 3 minuty

Serwis układu chłodzenia

Uszczelniacz układu chłodzenia uszczelnia wycieki i nie brudzi układu chłodzenia

W sezonie wakacyjnym silnik jest szczególnie narażony na usterki układu chłodzenia. Korki i wysoka temperatura sprawiają, że nawet najmniejsza usterka, taka jak zanieczyszczenie chłodnicy czy drobne wycieki, może doprowadzić do poważnej awarii. Aby nie dopuścić do takiej sytuacji, warto regularnie – przy okazji wymiany płynu chłodniczego – przeczyścić cały układ chłodzenia i prewencyjnie dolać preparat uszczelniający.

Płukanie układu chłodzenia
Warto przypomnieć, że wymiana płynu chłodniczego powinna być wykonywana co 2 lata. Płyn nie tylko chodzi silnik, ale chroni przed korozją i smaruje uszczelnienia pompy wody.
Warto też pamiętać, że z biegiem czasu powoli traci swoje właściwości i właśnie dlatego trzeba go wymieniać. Przy okazji polecamy wypłukanie układu chłodzenia, które należy wykonać profilaktycznie przy każdej wymianie płynu. W układzie chłodzenia osadzają się kamień kotłowy, rdza i szlam. Oprócz zmniejszenia wydajności całego układu zanieczyszczenia mogą np. zablokować termostat i doprowadzić do wypalenia uszczelki pod głowicą. Wystarczy wlać do zbiorniczka wyrównawczego lub chłodnicy preparat płuczący Liqui Moly nr 2699 lub zastosować koncentrat (1 l starcza na 50 l płynu). W przypadku działania profilaktycznego preparat należy wlać do starego płynu i uruchomić silnik na około 20 minut, oczywiście podczas tego procesu należy włączyć ogrzewanie.
Systematyczne stosowanie płukanki pozwoli uniknąć zapchania nagrzewnicy i poprawi wydajność całego układu. Jeżeli w zbiorniczku wyrównawczym znajdują się ślady oleju, to w pierwszej kolejności należy wylać stary płyn i nalać wody demineralizowanej. Dopiero wtedy aplikujemy płukankę. W tym przypadku również uruchamiany silnik na około 20 minut. Jeżeli po zastosowaniu płukanki płyn nadal będzie brudny, należy powtórzyć całą procedurę.

Płyn należy wymieniać przynajmniej co 2 lata. Przy okazji warto wypłukać układ chłodzenia

Jak doraźnie poradzić sobie z wyciekiem z układu chłodzenia?
Nieszczelność układu chłodzenia jest bardzo niebezpieczna dla silnika. Utrata płynu grozi uszkodzeniem silnika, a w najlepszym przypadku wypaleniem uszczelki pod głowicą. Oczywiście można naprawić lub wymienić uszkodzone elementy, ale nie zawsze mamy na to czas i pieniądze, zwłaszcza jeśli usterka wydarzy się w trasie. W takim przypadku idealnie sprawdzi się preparat do uszczelniania nieszczelności Liqui Moly nr 8347 150 ml na 5 l płynu lub koncentrat nr 20457 250 ml na 40 l płynu.
Najczęściej mamy do czynienia z wyciekami płynu chłodniczego na zewnątrz, często zdarza się też, że płyn przenika do komory spalania, a to objawia się intensywnym białym dymem wydobywającym się z rury wydechowej. Niezależnie od rodzaju usterki w awaryjnej sytuacji polecamy zastosowanie uszczelniacza Liqui Moly.
Co ważne, uszczelniacz można stosować profilaktycznie przy okazji każdej wymiany płynu. Preparat jest aktywny przez cały czas eksploatacji płynu. Dzięki temu zabiegowi zabezpieczamy silnik na wypadek pojawiania się małych nieszczelności. Preparat nie brudzi płynu, nie zapycha nagrzewnicy, skutecznie niweluje nieszczelności i wycieki.

Jak to możliwe?
Polimerowe cząstki znajdujące się w preparacie reagują z powietrzem i spalinami, dzięki czemu tworzą trwałą powłokę, która uszczelnia wyciek. Co ciekawe, taka prowizoryczna naprawa sprawdza się na długi czas. Preparat będzie krążył w układzie chłodzenia, a w razie awarii uszczelni uszkodzone miejsce.

Jak i kiedy stosować?
Preparat wystarczy wlać do układu chłodzenia uruchomić silnik i... gotowe. Uszczelniacz można stosować razem z płynem chłodniczym, a w sytuacji awaryjnej również z wodą.
Pamiętajmy, że zagotowanie płynu chłodniczego może doprowadzić do usterki uszczelki pod głowicą i zwichrowania tejże. W ekstremalnych przypadkach przegrzanie silnika może doprowadzić do nieodwracalnego odkształcenia cylindrów, uszkodzenia pierścienie tłokowych (utrata sprężystości), a nawet przyczynić się do zatarcia silnika.

Komentarze (0)

dodaj komentarz
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony