Kierowcy są świadomi, że jakość paliw ma duże znaczenie dla żywotności silnika i jego podzespołów, osiągów samochodu, zużycia paliwa. Czy w przypadku samochodów z instalacją gazową dochodzi jeszcze jakieś dodatkowe ryzyko?
Na pytanie dotyczące jakości paliw w samochodach z instalacją LPG odpowiada Marcin Dziewiątkowski z firmy AC S.A., producenta instalacji gazowej STAG.
Powszechnie wiadomo, że jakość paliw płynnych, jak benzyna czy olej napędowy, wpływa na pracę silnika. Identyczna sytuacja jest z gazem propan-butan. Ważna są jakość gazu oraz sposób jego przechowywania. Niektóre tańsze stacje oszczędzają na czyszczeniu systemów przepływowych i pomiarowych. Zaniedbują przeglądy tych systemów, przez co automatycznie generują zanieczyszczenia, które trafiają do zbiornika a później do układu zasilającego silnik. Także wybór stacji tankowania LPG ma duże znacznie
Jak wybierać więc stacje?
Wyznacznikiem jest to, że czy znamy tę stację. Polecam punkty, gdzie jest duży ruch, przy ruchliwych ulicach. Oczywiście, w markowych stacjach również zdarzają się wpadki. Ale to najczęściej zawodzi czynnik ludzki, jest jakieś pojedyncze zaniedbanie.
Polecam omijać nieznane stacje, gdzie jest ryzyko zatankowania „złego” gazu. Czasami też z gazem tankujemy rozpuszczalniki, różnego rodzaju substancje stosowane do czyszczenia pomp. Te dodatki szybko niszczą układ zasilania gazem w samochodzie.
Co dokładnie dzieje się wówczas z układem?
Pierwszym newralgicznym punktem jest reduktor, jego elementy gumowe. Następnie wtryskiwacze, uszczelki w układzie gazowym, czasami też przewody gazowe ulegają rozszczelnieniu lub uszkodzeniu. Dzieje się tak wskutek kontaktu np. z rozpuszczalnikami.
Dziękuję.
Rozmawiał Piotr Łukaszewicz.
Komentarze (0)