Ministerstwo Przemysłu opublikowało najnowszy kwartalny raport porównujący koszty przejechania 100 km z wykorzystaniem paliw alternatywnych i konwencjonalnych. LPG, podobnie jak przed rokiem, jest paliwem, na którym najtaniej można przejechać 100 km – koszt to zaledwie 22,12 zł.
Także według statystyk Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Samochodów ACEA autogaz pozostaje najbardziej rozpowszechnionym w Unii paliwem alternatywnym – po europejskich drogach wciąż porusza się przeszło dwukrotnie więcej samochodów osobowych na LPG, niż elektrycznych.
Samochód kompaktowy z silnikiem Diesla na tym dystansie zużyje oleju napędowego za 30,41 zł (SUV i crossover – 37,53 zł). Natomiast koszt przejazdu w aucie z silnikiem benzynowym to 36,37 zł (SUV – 47 zł). Koszt przejechania 100 km samochodem na gaz ziemny CNG wyliczono na 41,78 zł. Z kolei podróż samochodem elektrycznym wyniesie ponad 42 zł. Najdroższym paliwem okazuje się wodór – przejechanie samochodem elektrycznym z ogniwami paliwowymi to koszt ok. 69 zł (Toyota Mirai).
- W 2023 r. utrzymywała się, a nawet wzrosła, konkurencyjność używania gazu LPG jako napędu pojazdów samochodowych w stosunku do benzyny silnikowej. Średnioroczna cena detaliczna gazu stanowiła 46,1% ceny benzyny EU95, podczas gdy rok wcześniej było to 48,9%. W pierwszej połowie 2024 r. relacja ta spadła nawet do 42% – do najniższego poziomu od 2016 r. - tłumaczy Bartosz Kwiatkowski, dyrektor generalny Polskiej Organizacji Gazu Płynnego (POGP).
LPG i park pojazdów w Polsce
W Polsce zarejestrowanych jest ponad 3 mln samochodów zasilanych autogazem i co roku przybywa blisko 100 tys. instalacji. Są województwa, w których co 5 kierowca korzysta z autogazu – w tym łódzkie, mazowieckie i lubelskie. Polacy mają też gdzie tankować – 7,4 tys. stacji paliw z LPG w ofercie to najwięcej w Unii Europejskiej. Aż 58% Polaków uważa, że autogaz jest łatwo dostępny na stacjach paliw w całej Polsce .
Nowym zjawiskiem jest upowszechnianie się, zwłaszcza wśród taksówkarzy, samochodów wykorzystujących napęd hybrydowy (HEV) z dodatkową instalacją gazową. Taki układ trójpaliwowy pozwala na jeszcze większe oszczędności eksploatacyjne, zwłaszcza przy dużych rocznych przebiegach.
Według danych największego w Polsce dealera samochodów zasilanych autogazem, 90% użytkowników takich pojazdów jest zdecydowanych lub przynajmniej rozważa ponowny zakup auta na LPG. LPG to nie tylko domena polskiego rynku. W 2022 r. nad Sekwaną sprzedano ponad 46 tys. nowych samochodów zasilanych autogazem. W 2023 r. ta liczba wzrosła o kolejne 40%.
Fot. POGP
Komentarze (0)