Z kolei zawór ogniowy otwiera się, gdy płaszcz zbiornika osiągnie ustaloną przez producenta temperaturę graniczną (zazwyczaj ponad 100 stopni Celsjusza). Konstrukcja zaworu umożliwia opróżnienie zbiornika w kontrolowany sposób, nie dopuszczając do jego wybuchu.
Próby ogniowe to jeden z elementów testów każdej konstrukcji. Podczas symulowanego pożaru instalacji lub całego samochodu najpierw uaktywnia się zawór bezpieczeństwa, który reaguje na zwiększone ciśnienie w zbiorniku i wypuszcza gaz pod auto. Jeśli pożar nie zostaje ugaszony, wtedy w drugiej kolejności uaktywnia się zawór ogniowy (inaczej zwany bezpiecznikiem topnikowym), który topiąc się umożliwia przepływ i równomierne opróżnienie zbiornika z resztek gazu. Z prób ogniowych zbiorniki LPG wychodzą bez uszkodzeń. Prawidłowa praca zaworów zapobiega niekontrolowanemu wydostaniu się gazu i kontaktu z ogniem, dzięki czemu pożar w aucie wyposażonym w LPG nie jest bardziej niebezpieczny niż w aucie bez instalacji.
Testy producentów zawierają nawet tak rzadkie sytuacje jak próby przestrzelenia napełnionego zbiornika. Praktyka pokazuje, że nawet jeśli pocisk przebije wytrzymałą ściankę butli, to otwór zostaje szybko zaczopowany na skutek mocnego oszronienia, spowodowanego zmianą stanu skupienia uciekającego gazu LPG i wyciek gazu zostaje dość szybko mechanicznie zatrzymany.
Codzienne użytkowanie
Bezpieczeństwo instalacji LPG to nie tylko odporność na uszkodzenia i bezpieczeństwo w sytuacjach skrajnych. To także komfort i bezpieczeństwo codziennego użytkowania. Tutaj po raz kolejny pomagają poszczególne elementy wielozaworu butli. Zawór napełniania (potocznie zwany zaworem 80%) dba o to, aby nie zatankować więcej niż 80% pojemności zbiornika, dając rezerwę na wzrost objętości gazu.
Bezpieczeństwo użytkowania instalacji zapewnione jest w znacznej mierze przez prawidłowy i staranny montaż. On też określony jest normami i jeśli auto przerabiane jest w zakładzie wyspecjalizowanym w takich modyfikacjach, to można mieć pewność, że poszczególne zalecenia montażowe są spełnione, a konstrukcja instalacji renomowanych producentów jest tak dobrana, by umożliwić w pełni poprawny montaż. Im lepiej dobrane są poszczególne komponenty i im lepiej są wyregulowane, tym lepiej pracuje instalacja, co wpływa na komfort i bezpieczeństwo użytkowania. Dlatego odpowiednio dobrany wysokiej klasy sterownik, reduktor oraz wtryskiwacze, najlepiej od jednego producenta, również pozytywnie wpływa na bezpieczeństwo całego układu paliwowego samochodu.
Istotny jest także odpowiedni serwis. Instalacje LPG są zaprojektowane niezwykle starannie, a normy które muszą spełnić są naprawdę surowe. W wielu kwestiach bezpieczeństwo jest priorytetem. Dlatego najsłabszym ogniwem jest człowiek i dokonywane przez niego we własnym zakresie, a nieprzewidziane przez konstruktorów zmiany.
Prawidłowo zamontowana i serwisowana instalacja LPG stanowi jeden z najbezpieczniejszych układów w samochodach, często z poziomem zabezpieczeń wyższym niż w standardowym, seryjnym układzie paliwowym. Elementy układu są przygotowane nawet na skrajne sytuacje użytkowania i zapewniają bezpieczeństwo kierowcy i pasażerom praktycznie w każdych warunkach.
Komentarze (0)