Firma ZF jako pierwszy producent na świecie świętuje jubileusz produkcji 100 milionów jednostek elektrycznego hamulca postojowego (EPB). Dla koncernu bycie liderem technologicznym to tradycja, przed ponad 15 laty wprowadził on na rynek innowacyjny produkt – zacisk hamulca, wyposażony w elektryczny człon uruchamiający („Motor-on-Caliper“). EPB firmy ZF uznawane jest za pionierski przykład inteligentnego układu mechanicznego, który kształtował przyszłość motoryzacyjnych trendów.
Wyprodukowanie 100 milionów jednostek elektrycznego hamulca postojowego to wspaniały sukces naszej firmy. Ten innowacyjny produkt został zaprojektowany i po raz pierwszy opuścił linię produkcyjną fabryki w Koblencji. Obecnie elektryczne hamulce postojowe EPB produkowane są w fabrykach firmy ZF w Chinach, Europie, Ameryce Północnej i Południowej oraz od niedawna w Indiach. Technologia ta wciąż się rozwija i obejmuje obecnie różne segmenty rynku, począwszy od samochodów małolitrażowych aż po SUV-y, pick-upy i pojazdy dostawcze – mówi Manfred Meyer, wiceprezes dywizji Braking Engineering w firmie ZF. Przykład EPB doskonale obrazuje, jak na początku dwudziestego pierwszego wieku, firma będąca liderem na rynku układów hamulcowych dopracowała hamulec postojowy do etapu spełniającego wymagania pojazdów przyszłości – dodaje.
EPB pozwala na rezygnację z konwencjonalnego systemu hamulców postojowych do których uruchomienia potrzebujemy między innymi dźwigni oraz linek hamulcowych. Ich zadania, w układzie EPB przejmuje przycisk, który aktywuje silniki elektryczne zamontowane bezpośrednio na zaciskach. Takie rozwiązanie pozwala zmniejszyć masę, co ma pozytywny wpływ na zużycie paliwa.
Elektryczne aktywowanie elementów mechanicznych w układzie EPB pozwala na połączenie rozwiązania firmy ZF z innymi funkcjami i systemami w pojazdach i tworzenie tym samym zaawansowanych funkcji asystentów bezpieczeństwa. Możliwe jest na przykład awaryjne hamowanie wszystkich czterech kół z maksymalnym opóźnieniem, przy użyciu przycisku, aż do zadziałania funkcji antyblokowania (ABS). W porównaniu z hamulcami tradycyjnymi, które działają wyłącznie na oś tylną bez kontroli elektronicznej, EPB spełnia dodatkowe funkcje będąc ściśle zintegrowanym elementem zasadniczego układu hamulcowego. Jednocześnie EPB jest istotnym krokiem w kierunku tak zwanych układów hamulcowych Brake-by-Wire, które w założeniu mają działać bez mechanicznego połączenia z pedałem hamulca.
ZF ma w swojej ofercie liczne warianty elektrycznych hamulców postojowych. Przykładowo, oprócz standardowego EPB dostępny jest zintegrowany elektryczny hamulec postojowy (EPBi). W tym układzie nie jest wymagane oddzielne ECU dedykowane tylko dla EPB, gdyż układ nadzorowany jest przez sterownik układu stabilizacji pojazdu (ESC). Ponadto, istnieje również wersja EPB instalowana na osi przedniej, która czyni tę technologię dostępną również dla mniejszych pojazdów wyposażonych w układ hamulca bębnowego na osi tylnej.
„Układy hamulcowe są istotnym ogniwem na obranej przez firmę ZF drodze rozwoju układów automatyzacji jazdy i dalszej integracji układów bezpieczeństwa. Ich wcześniejsze czysto mechanicznie działanie musiało zostać poddane zmianom i dzięki wprowadzeniu elektronicznych sterowników wyposażyliśmy je w inteligentne układy nadzorujące. Obecnie, możemy połączyć EPB z naszymi pozostałymi układami, takimi jak ESC. Zwiększa to zarówno bezpieczeństwo, jak i komfort jazdy. Dlatego w przyszłości pragniemy prowadzić dalsze prace rozwojowe nad dalszą synchronizacją układów“ – dodaje Meyer.
Komentarze (0)