W nowoczesnych pojazdach układ hamulcowy pełni znacznie więcej funkcji niż w pojazdach choćby sprzed 15 lat.
Przełom w bezpieczeństwie motoryzacji rozpoczął się w 2006 r., od którego wszystkie nowo rejestrowane pojazdy musiały być wyposażone w system ABS. Kolejnym krokiem było wprowadzenie w 2014 r. obowiązkowego systemu ESP. To nie wszystko. Unia Europejska planuje w kolejnych latach wydłużyć listę systemów montowanych obowiązkowo na wyposażeniu fabrycznym. Do takich należy m.in. system AEB (Autonomous Emergency Breaking), czy też LKA (Line Keeping Assist). W obydwu przypadkach podstawą działania jest układ hamulcowy, a konkretniej mówiąc system ESP. Aby system spełniał należycie swoje zadania, wszystkie jego elementy muszą być sprawne i poddawane regularnym kontrolom. Jednym z takich elementów jest płyn hamulcowy, o którym często się zapomina.
Każdy płyn na bazie glikolu jest higroskopijny, co oznacza, że chłonie wilgoć, która obniża parametry wrzenia płynu. Jednak gdy płyn zawiera zbyt dużo wilgoci lub jest o niewłaściwej specyfikacji, systemy bezpieczeństwa będą działały niewłaściwie.
Nawet jeśli kierowca na co dzień nie dostrzeże żadnej różnicy, w sytuacjach awaryjnych może dojść do kolizji. Niewłaściwy płyn może spowodować opóźnienie zadziałania całego systemu. Jeśli system AEB wykryje pojazd, do którego zbliżamy się zbyt szybko, a kierowca nie podejmie próby hamowania, system sam rozpocznie hamowanie. W przypadku niewłaściwego bądź zużytego płynu opóźnienie w działaniu systemu może wynieść 200 ms. W tym czasie jadąc w ruchu miejskim z prędkością 50 km/h auto pokona około 3 metry, a to tyle, ile wynosi szerokość przejścia dla pieszych. W konsekwencji prawidłowe działanie systemu może uratować życie.
Dlatego jedynym sposobem, aby wszystkie systemy działały zgodnie z założeniami producenta, jest dokładna kontrola i wymiana komponentów zgodnie z wymogami.
Bosch w swojej ofercie posiada płyn hamulcowy nowej generacji o nazwie ENV6 o wyższych parametrach niż standardowe płyny hamulcowe przeznaczone do układów ESP, który można stosować jako zamiennik dla płynów DOT na bazie glikolu. Obejrzyj porównanie parametrów płynu ENV6 z płynem DOT4, na którym wyraźnie widać, w jaki sposób ENV6 wpływa na skrócenie czasu reakcji systemu ESP i tym samym zwiększenie bezpieczeństwa na drodze.
Najważniejszą zaletą płynu ENV6 jest możliwość zastąpienia wszystkich płynów hamulcowych podanych w tabeli poniżej.
Dodatkowo płyn ENV6 spełnia następujące specyfikacje producentów:
- VAG: VW, Audi, Seat, Skoda, Bentley, Bugatti, Lamborghini TL 766Z
- BMW: BMW, MINI, Rolls-Royce QV 34 001
- GM Europe: Opel, Saab, Vauxhall GMW 3356
- PSA: Peugeot, Citroen STL S71 2114
- Ford Motor Company: WSS-M6C65-A2
Przeczytaj więcej na www.hamulcebosch.pl
Komentarze (0)