Główną funkcją czujnika ABS, umiejscowionego na przegubie homokinetycznym lub przy piaście koła, jest ciągła aktualizacja danych docierających do sterownika ABS, uzyskiwanych poprzez odczyt kołem zębaty prędkości każdego pojedynczego koła. Czujnik ABS to główny element układu hamulcowego, ponieważ nieustannie przesyła dane do sterownika, w istotnym stopniu zwiększa bezpieczeństwo jazdy i pozwala na jak najszybsze i jak najbezpieczniejsze zatrzymanie pojazdu.
Czujnik prędkości ABS przekazuje do innych układów dane o prędkości radialnej, odczytanej na kole. Sterownik elektroniczny przetwarza te informacje (odchylenia lub różnice prędkości między kołami) i aktywuje układ zapobiegający blokowaniu kół. Jeśli czujnik ABS wykryje brak napędu w kołach, system ABS aktywuje regulację ciśnienia płynu w pojedynczych tłoczkach i włącza pompę, dezaktywującą układ ręczny, natychmiastowo oddziałując na hamulec.
Dlaczego należy kontrolować czujniki ABS?
Warto mieć w zwyczaju przeprowadzanie kontroli części elektronicznych całego układu hamowania co 2 lata. System hamowania ABS niszczeje głównie w okresie zimowym, ze względu na surowe warunki atmosferyczne oraz szkodliwe działanie soli, którą posypuje się nawierzchnię jezdni.
Zasadniczymi powodami do wymiany czujników ABS mogą być również: uszkodzenie na skutek uderzenia lub przypadkowego kontaktu ze żwirem znajdującym się na nawierzchni jezdni; zderzenie z kołem impulsowym na skutek uszkodzenia łożyska. Jeśli czujnik ulegnie uszkodzeniu, przestaje działać cały system ABS.
Komentarze (3)