Fot. TOMEX Hamulce
O zmieniającej się branży motoryzacyjnej, roli układu hamulcowego w samochodach przyszłości, a także oczekiwaniach dystrybutorów i klientów rozmawiamy z Bartoszem Nowakiem z firmy TOMEX Hamulce.
Przełom roku to zwykle czas podsumowań. Jaki był rok 2017 dla firmy TOMEX Hamulce, a jaki będzie rok 2018?
Miniony rok na pewno możemy zaliczyć do jednych z najbardziej pracowitych. Najważniejszą innowacją jaką wprowadziliśmy w zakresie produkcji to uruchomienie jednego z najnowocześniejszych w Europie automatu prasowalniczego połączonego z rozbudowanym systemem kontroli wszystkich parametrów procesu produkcji. Zapewnia to najwyższą jakość naszych wyrobów. Olbrzymią zaletą tej linii jest jej wydajność – ponad 400 sztuk klocków na godzinę. Dzięki temu jesteśmy w stanie oferować naszym klientom stałą dostępność do produktu, zwłaszcza w szczycie „sezonu”. Jest to o tyle istotne, iż nasi partnerzy nie są zobligowani do trzymania wysokich stanów magazynowych, co wiąże się z dodatkowymi kosztami, ale wiedzą, iż dostępność w firmie TOMEX jest gwarantowana i mogą zamawiać towar praktycznie z dnia na dzień.
Aktualnie przygotowujemy się już do sezonu 2018 i myślę, że sprawiliśmy naszym partnerom miłą niespodziankę wchodząc z naszą ofertą do katalogu TecDoc. Od stycznia wszystkie nasze produkty można wyszukać w tym jednym z najpopularniejszych katalogów. Mamy nadzieję, że dzięki temu w roku 2018 uda nam się dotrzeć do jeszcze szerszego grona odbiorców w Europie i nie tylko.
Czy oferta firmy TOMEX powiększyła się w ostatnim czasie? Dziś oferujecie swoim klientom klocki hamulcowe, szczęki, czujniki, ale też m.in. chemię hamulcową. Czy przewidujecie wprowadzenie do oferty kolejnych produktów?
Zgadza się, nasza oferta każdego roku znacznie się powiększa. Staramy się zapewniać naszym odbiorcom dostęp do coraz szerszego spektrum produktów z rodziny układu hamulcowego. Rokrocznie wdrażamy około 100 nowych referencji i nadal ten trend zostanie utrzymany. W naszej ofercie znajduje się aktualnie ponad 1.800 indeksów a plan wdrożeń na rok 2018 obejmuje kolejnych blisko sto nowych referencji klocków, szczęk hamulcowych oraz czujników. Informacje o aktualnych wdrożeniach publikowane są regularnie na naszej stronie internetowej.
Jesteśmy świadkami rewolucji w motoryzacji. Za kilka lat po drogach publicznych będą jeździć samochody bez kierowców. Inna rewolucja już ma miejsce – samochody elektryczne, hybrydowe. Czy układ hamulcowy w takich autach różni się znacząco od tego, który znamy z tradycyjnych samochodów? W jaki sposób przygotowujecie się do trwających i przewidywanych zmian w motoryzacji?
Z pewnością samochody w pełni autonomiczne wyjadą na nasze drogi, jednakże patrząc na tempo zachodzących zmian sądzę, że jednym z pierwszych rynków, które tego doświadczą będzie rynek amerykański. W Europie widać natomiast mocny akcent, jaki zaznaczają swoją obecnością auta hybrydowe oraz elektryczne. Regulacje wprowadzane przez poszczególne państwa dają nam jasny sygnał, iż aut tych nieuchronnie będzie przybywać na naszych drogach. Przybywać także poprzez wprowadzanie zakazów użytkowania aut z silnikami spalinowymi, jakie to obowiązują już w centrach kilku europejskich miast. W 2017 roku w Polsce zarejestrowano około 17 tysięcy aut hybrydowych i prawie pół tysiąca samochodów z napędem w pełni elektrycznym. Oczywiście nadal najpopularniejsze pozostają silniki benzynowe, jednakże silniki Diesla odnotowują już znaczący spadek w tym udziale.
W przypadku aut hybrydowych układ hamulcowy różni się pod kątem jego dodatkowego wykorzystania. Taki układ ma za zadanie już nie tylko hamować, ale także odzyskiwać energię i ładować akumulatory. Efektem tego jest zmniejszenie zużycia np. klocków hamulcowych. Oczywiście zachodzącym zmianom sami kibicujemy, choćby dlatego, iż chcemy oddychać czystszym powietrzem. Nasza firma dostrzega fakt coraz większej sprzedaży samochodów z takimi silnikami. Dlatego też w ostatnim czasie wprowadziliśmy do swojej oferty klocki hamulcowe do jednego z najpopularniejszych na świecie aut elektrycznych jakim jest Nissan Leaf. Oczywiście do aut hybrydowych takich marek jak Toyota/Lexus, Kia, Hyundai, Ford czy Volkswagen firma TOMEX także już oferuje swoje produkty.
Zachodzące zmiany są nieuniknione – dotyczą one już nie tylko samych technologii, ale i także podejścia do użytkowania, posiadania a w konsekwencji i serwisowania samochodu. Obserwowany trend wynajmu długoterminowego czy wchodzącego na polski rynek car sharingu owocuje tym, iż coraz rzadziej rzeczywisty użytkownik auta będzie decydował o jego naprawie, wymianie, a także doborze części eksploatacyjnych, gdyż to dostawca/operator tego systemu będzie dbał o auto korzystając z umów podpisanych z sieciami serwisowymi.
Jaka jest pozycja firmy TOMEX Hamulce poza granicami Polski? Na jakich rynkach jesteście obecni, a na jakie zamierzacie wejść? Jak polskie części do układu hamulcowego są oceniane za granicą?
Nasza firma regularnie uczestniczy w targach we Frankfurcie, Moskwie, Birmngham czy Dubaju, dzięki czemu pozyskujemy co roku kilku nowych zagranicznych partnerów. Produkty TOMEX można kupić w ponad 40 państwach – jesteśmy obecni nie tylko w Europie, ale i także w Północnej Afryce czy na Bliskim Wschodzie i to właśnie tam widzimy aktualnie największy potencjał. Oczywiście, można przyjąć, iż każdy rynek jest inny, choćby poprzez charakterystykę parku samochodowego, a także średniego okresu eksploatacji, jednakże nasza szeroka oferta pozwala zaoferować towar, jakiego oczekują klienci w danym regionie. Cieszymy się z powodzenia naszych misji gospodarczych do takich państw jak np. Kazachstan – jest to dla nas nowy rynek, jednakże rodzi on zupełnie nowe możliwości rozwoju.
Komentarze (0)