Układ hamulcowy

Układ hamulcowy

ponad rok temu  22.11.2018, ~ Administrator - ,   Czas czytania 2 minuty

Kierowcy coraz rzadziej wymieniają klocki samodzielnie

W trakcie hamowania, okładzina cierna klocka styka się z powierzchnią roboczą tarczy hamulcowej. Od tego, jak układa się ich współpraca zależy skuteczność układu hamowania, która ma kluczowe znaczenie dla bezpieczeństwa jazdy. Druga sprawa to trwałość poszczególnych elementów układu, która jest zależna od zastosowanych materiałów. 

Chociaż polscy kierowcy wciąż dokonują samodzielnych zakupów części układu hamulcowego, to w większości przypadków zlecają ich montaż profesjonalnym warsztatom samochodowym. Według firmy badawczej Moto Data średnio 7 na 10 czynności serwisowych związanych z zakupem i wymianą tarcz i klocków hamulcowych realizowanych jest w warsztacie. Jeśli doliczymy do tego montaż tych części, które zakupił właściciel auta, ale dostarczył mechanikowi, wówczas aż 80 proc. czynności serwisowych wykonuje profesjonalista. 

Spada za to udział samodzielnych interwencji (zakup i montaż w tzw. kategorii DIY – „do it yourself”), z 18 do 14 proc. w przypadku tarcz oraz z 21 do 15 proc. w przypadku klocków hamulcowych w ciągu ostatnich pięciu lat.

Eksperci z TMD Friction – właściciela marki Textar, światowego lidera w dziedzinie produkcji elementów układu hamulcowego – zalecają, aby stosować tarcze i klocki hamulcowe tego samego producenta. Dzięki temu można uniknąć szeregu problemów, głównie zmniejszenia skuteczności hamowania. Najwięcej kłopotów sprawiają tanie klocki hamulcowe, w których materiał użyty do produkcji okładzin może być zbyt twardy (będzie wówczas niszczył tarczę) albo zbyt miękki (będzie zużywał się w przyspieszonym tempie).

Jakie problemy mogą pojawić się wtedy, gdy okładzina cierna klocków hamulcowych i powierzchnia robocza tarcz hamulcowych nie chcą ze sobą współpracować?

Mogą to być uciążliwe drgania w trakcie hamowania spowodowane montażem klocków hamulcowych niskiej jakości. Najtańsze klocki mogą powodować również przyspieszone zużycie tarcz hamulcowych poprzez ich lokalne przegrzewanie i pozostawianie na nich materiału ze swoich okładzin. Takie klocki mogą zostać również zupełnie pozbawione okładziny, która zostanie zerwana z płytki nośnej przez tarczę hamulcową. Najczęstszy objaw niewłaściwej współpracy tarcz i klocków to również różnego rodzaju hałas w trakcie hamowania.

Zastosowanie dobrych jakościowo tarcz i klocków hamulcowych tego samego producenta, odpowiednio dobranych do danego modelu auta, daje pewność w zakresie bezpieczeństwa. Dodatkowo kierowca może liczyć na wysoką trwałość elementów, co przekłada się na zmniejszenie kosztów serwisowania auta - mówi Joanna Krężelok, TMD Friction. 

Komentarze (1)

dodaj komentarz
  • ~ karollo 1 ponad rok temu Podejrzewam, że to z braku czasu ale tylko na tym tracą. Sam zamawiam sobie klocki oe delph przez neta, metodą prób i błędów nauczyłem sie wymieniać, zawsze to kilka groszy w kieszeni.
    oceń komentarz 0 0 zgłoś do moderacji
do góry strony