5 różnic pomiędzy nawiercanymi i nacinanymi tarczami
Każda z nich oferuje coś więcej niż standardowe tarcze, lecz pod pewnymi względami różnią się także pomiędzy sobą.
Czy nadal szukasz „czegoś więcej” jeśli chodzi o tarcze hamulcowe do Twojego samochodu? Nie wiesz co wybrać – tarcze nawiercane czy nacinane? Jakie są zalety każdego z rodzajów? Jakie są przeciwskazania?
Nawiercane czy nacinane – oto jest pytanie. Bez obaw – Brembo pomoże rozwiązać ten dylemat. Kończąc czytać ten artykuł będziesz wiedzieć, która z tarcz lepiej spełni Twoje wymagania.
W porównaniu ze zwykłą tarczą, obie z nich zapewniają lepsze tarcie, szybsze wydalanie gazów powstających podczas hamowania oraz większą wydajność na mokrej nawierzchni. Żeby pomóc Ci lepiej poznać indywidualne cechy każdej z nich, porównaliśmy tarcze Brembo Xtra (nawiercane) i Brembo Max (nacinane) w 5 aspektach: wydajność, walory estetyczne, chłodzenie, odporność na pękanie oraz dodatkowe funkcjonalności.
Poniżej 5 zasadniczych różnic:
-
Walory estetyczne
Obie tarcze charakteryzują się unikatowym i wyrazistym wyglądem w porównaniu do klasycznych tarcz hamulcowych o gładkiej powierzchni. Tarczę nawiercaną można z łatwością poznać po znajdujących się na niej otworach. Tarczę nacinaną wyróżniają nacięcia na jej powierzchni.
Wygląd nawiercanej tarczy może wydawać się bardziej agresywny i sportowy, w porównaniu do jej nacinanej “kuzynki”. Jednak gusty są różne. Każdy wybiera według swoich preferencji.
-
Chłodzenie
Zarówno otwory, jak i nacięcia zostały opracowane po to by skuteczniej chłodzić tarczę hamulcową. Ale dzięki nawiercanym otworom zdolność rozpraszania ciepła jest wyższa niż w przypadku tarczy posiadającej nacięcia.
-
Odporność na pęknięcia
Brembo przeprowadza badania w warunkach laboratoryjnych i drogowych na wszystkich tarczach, a już szczególnie na tych, których powierzchnia została w jakiś sposób zmieniona (np. nawiercona lub nacięta). Badania te są przeprowadzane po to by poprawić osiągi układu hamulcowego oraz jego odporność na działanie wysokich temperatur w każdych warunkach.
To zmniejsza ryzyko powstania pęknięć w tarczach nawiercanych i nacinanych. Ale w warunkach takich jakie możemy spotkać na torze wyścigowym tarcze nawiercane biją na głowę te nacinane pod względem wytrzymałości mechanicznej.
-
Wskaźnik zużycia
Nacięcia na tarczach Brembo Max pozwalają użytkownikowi samemu ocenić stopień zużycia tarczy: jeżeli choćby jedno z nacięć jest niewidoczne tarcza nadaje się do wymiany, ponieważ została wykorzystana do maksimum swoich wartości i nie gwarantuje obiecywanej początkowo wydajności. Nawiercane tarcze nie dają użytkownikom takiej możliwości.
-
Wydajność
W porównaniu ze zwykłą tarczą, tarcze nawiercane i nacinane gwarantują lepsze tarcie w początkowej fazie hamowania. Są również bardziej responsywne, a dzięki nim układ hamulcowy działa wydajniej. Dzięki nierównej powierzchni (otworom lub nacięciom) tarcze te „czyszczą” klocek odświeżając jego powierzchnię cierną. Obydwie przerywają film wodny podczas jazdy w deszczu i zapobiegają zjawisku fadingu podczas bardzo gwałtownego hamowania. Różnice w wydajności tych dwóch rozwiązań są nieznaczne, a korzyści z użytkowania są w tym aspekcie niemal identyczne.
Czego się nauczyliśmy:
Zarówno Brembo Xtra jak i Brembo Max to doskonałe rozwiązanie dla tych, którzy pragną przeżyć sportową przygodę bez rezygnacji z komfortu jazdy oraz żywotności tarcz i klocków.
Różnią się ich walory estetyczne i pragmatyczne.
Tarcze Brembo Xtra przypasują tym, którzy cenią sobie wygląd zewnętrzny, ponieważ nawiercane tarcze kojarzą się ze sportem.
Tarcze Brembo Max wybiorą z kolei osoby praktyczne – te tarcze nie tylko są bardziej odporne na pękanie, ale też można samemu ocenić ich stopień zużycia dzięki nacięciom.
Jeżeli chodzi o wydajność, nie ma praktycznie żadnej różnicy – zwłaszcza jeżeli patrzymy na sportową jazdę w kontekście jazdy drogowej, a nie tej po torze. Jazda wyścigowa wymaga innej klasy produktów zaprojektowanych specjalnie do zastosowania w warunkach wyścigowych.
Podsumowując, wybór będzie całkowicie zależał od subiektywnych odczuć. A skoro już poznałeś wady i zalety … wybór należy do Ciebie.
Komentarze (0)