Układ hamulcowy jest jednym z głównych elementów bezpieczeństwa w pojeździe. Sprawdź wskazówki Brembo dot. jego właściwego serwisowania oraz warunki trwającej akcji promocyjnej marki.
Narażone na częste tarcie elementy takie, jak klocki i tarcze hamulcowe muszą być konserwowane i wymieniane okresowo ze względu na ich ciągłe zużycie. Aby sprawić, by układ hamulcowy był zawsze w idealnym stanie, podzespoły te muszą być utrzymywane w jak najlepszym stanie, a do wymiany zużytych części należy używać produktów marek gwarantujących wysoką jakość.
Sprawdź ofertę klocków i tarcz hamulcowych Brembo w Inter Cars e-Catalog!
Niezawodny produkt i promocyjny prezent
Obecnie w Inter Cars trwa akcja promocyjna na klocki i tarcze hamulcowe marki Brembo do samochodów osobowych. Każdy klient, który dokona zakupu takich części Brembo za skumulowaną kwotę 3000 zł, otrzyma wyjątkową koszulkę polo PUMA F1 Ferrari za symboliczną kwotę 1 zł!
Promocja trwa tylko do 31 sierpnia 2024 roku. Pełna lista objętych akcją promocyjną indeksów dostępna jest w Inter Cars e-Catalog.
Co jest ważne przed przystąpieniem do prac nad samochodem?
Przy konserwacji układu hamulcowego zawsze należy wykonywać pracę w sposób profesjonalny. Podczas montowania nowego zacisku, tarczy lub klocka hamulcowego należy postępować zgodnie z załączoną instrukcją. Używaj dobrej jakości komponentów i wykonuj pracę w bezpiecznie, używając najbardziej odpowiedniego sprzętu. Jest to podyktowane faktem, iż układ hamulcowy odpowiada za bezpieczeństwo czynne pojazdu. Jego awaria może zagrozić bezpieczeństwu ludzi.
Sprawdzenie tarcz hamulcowych
Należy zawsze oceniać stan i grubość tarcz. Minimalna grubość jest zwykle zaznaczona na obrzeżu powierzchni hamującej lub na powierzchni piasty. W razie potrzeby należy dokonać wymiany. Brembo nie zaleca toczenia ani szlifowania powierzchni hamującej. Wykonujemy te czynności z uwagi na to, że jeśli tarcze będą miały grubość mniejszą niż minimalna, nie będą w stanie prawidłowo odprowadzać ciepła.
Pęknięcia tarcz hamulcowych
Tarcze każdej osi należy sprawdzać przy każdej wymianie klocków pod kątem żłobień i pęknięć. W razie potrzeby tarcze należy wymienić. Na rysunku przedstawiono możliwe stany powierzchni tarczy hamulcowej.
SAMOCHODY
→ A1 = niewielkie pęknięcia w różnych miejscach na całej powierzchni → Sprawdzić i
wymienić komponenty
→ B1 = pęknięcia biegnące w kierunku promieniowym → WYMIENIĆ!
→ C1 = nierówność powierzchni tarczy mniejsza niż 1,5 mm → Sprawdzić i wymienić
komponenty
→ D1 = pęknięcia przechodzące do kanału chłodzącego lub na wewnętrzną bądź
zewnętrzną krawędź pierścienia ciernego → WYMIENIĆ!
Czyszczenie tarcz hamulcowych
Należy ZAWSZE czyścić tarcze po wymianie lub obróbce maszynowej.
→ Oczyścić powierzchnię hamującą i powierzchnię stykającą się z piastą
→ Warstwę antykorozyjną (olejową) należy całkowicie usunąć
→ Tarcza nie może być zanieczyszczona olejem ani smarem
Z jakiego powodu?
→ Na nowych tarczach znajdują się pozostałości po obróbce maszynowej i obsłudze. Olej ten należy usunąć, aby
uniknąć powstawania hałasu i zanieczyszczenia powierzchni klocków
→ Toczenie (resurfacing) tarcz może powodować pozostawanie na nich metalowych opiłków, które należy usunąć, aby zapobiec powodowaniu hałasu i zanieczyszczeniu powierzchni klocka
Jaki stosować środek do czyszczenia tarcz?
✔ Benzyna
✔ Spirytus
✔ Specjalny środek do czyszczenia tarcz hamulcowych
Czyszczenie piasty
Należy ZAWSZE oczyścić piastę przed instalacją nowej tarczy.
→ Oczyścić powierzchnię piasty koła. Usunąć rdzę oraz inne osady szczotką drucianą
Czym jest podyktowane czyszczenie piasty?
→ Piasta koła mogła zardzewieć
→ Obecność rdzy lub zabrudzeń może wpływać na bicie tarczy
Jaki środek stosować do czyszczenia piast?
✔ Szczotka druciana
✔ Benzyna
✔ Spirytus
✔ Specjalny środek do czyszczenia tarcz hamulcowych
Kontrola bicia
Należy ZAWSZE mierzyć tarczę przed i po czynnościach w zakresie układu hamulcowego.
→ Aby sprawdzić bicie tarczy, należy użyć specjalnego narzędzia
→ Bicie boczne tarczy nie może przekraczać 0.06mm, z wyjątkiem sytuacji, w których producent samochodu podane inne dane
→ Dokręcić tarczę za pomocą śrub do kół i podkładek w celu zasymulowania grubości koła
→ W razie wystąpienia problemu zaleca się zmierzenie bicia piasty
Z jakiego powodu?
Wahania bicia mogą powodować wibracje w układzie hamulcowym. Jeśli tarcze mają nadmierne bicie, kierowca może słabiej wyczuwać pedał hamulca i skuteczność hamowania może być ograniczona.
Sprawdzanie klocków
Należy ZAWSZE sprawdzać grubość i powierzchnię klocków.
→ W razie potrzeby wymienić klocki
→ Nanieść cienką warstwę specjalnego smaru na miejsca styku ze wspornikiem
Dlaczego?
→ Używanie klocków, które nie spełniają określonych wymagań, może powodować takie problemy z bezpieczeństwem jak pękanie czy zjawisko fadingu
→ Zabrudzone tarcze lub klocki hamulcowe zmniejszają zdolność zatrzymywania pojazdu. Bardzo ważne jest, aby nie dopuścić do kontaktu smaru i pasty montażowej z tarczami i klockami hamulcowymi
Instalacja podkładek
Należy ZAWSZE instalować prawidłowo podkładkę, jeśli umieszczono ją luzem w opakowaniu.
→ W przypadku podkładek z podwójnymi warstwami przylepnymi, po montażu należy zdjąć warstwę wierzchnią
→ Klocki hamulcowe należy tak zainstalować, aby wskaźnik zużycia znajdował się po stronie wewnętrzne
Z jakiego powodu?
→ Nieprawidłowa instalacja może zagrozić prawidłowemu działaniu układu hamulcowego
Klocki kierunkowe
Należy się ZAWSZE upewnić, że konsekwentnie sprawdza się, czy klocki nie są typu kierunkowego.
→ Podkładka posiada wycięcia
→ Obecny jest zaczep asymetryczny
→ Należy wziąć pod uwagę długość zużycia wskaźnika elektrycznego
→ Obserwować wszelkie zmiany w skosie
→ Poszukać symbolu półksiężyca
Z jakiego powodu?
→ Zamontowanie klocków hamulcowych po niewłaściwej stronie prowadzi do hałasu, zwiększonego zużycia i może też doprowadzić do gorszej skuteczności hamowania
→ Podkładka z wycięciami. Umożliwiają one przesunięcie punktu nacisku ze strony tłoczka
→ Zaczep (asymetryczny można rozpoznać po oznaczeniach)
→ Elektryczny wskaźnik zużycia: miejsce montażu zależy od długości wskaźnika
Sprawdzanie zacisku
Należy ZAWSZE zwracać szczególną uwagę na prawidłowe postępowanie z zaciskiem i przewodami hamulcowymi.
→ Używać odpowiedniego sprzętu
Z jakiego powodu?
→ Wieszanie zacisku za przewód podczas wymiany tarczy i klocków może spowodować rozdarcie tego przewodu.
→ Przymocowanie zacisku do przewodu w celu uniknięcia kapania płynu hamulcowego podczas wymiany zacisku może potencjalnie spowodować wewnętrzne uszkodzenie przewodu
Sprawdzanie jarzm zacisków i prowadnic
Należy ZAWSZE sprawdzać i czyścić prowadnice klocka i jarzma. W razie potrzeby wymienić zacisk lub jarzmo.
→ W razie potrzeby wymienić te zaczepy
Z jakiego powodu?
→ Aby zapewnić płynne działanie mechanizmu wsuwania/wysuwania się po włączeniu hamulców
Sprawdzanie tłoczków
Należy ZAWSZE sprawdzać tłoczki pod kątem działania, korozji i wycieków.
→ W razie potrzeby należy dokonać wymiany
Z jakiego powodu?
→ Korozja może powodować zakleszczanie się tłoczków, co może skutkować nierównomiernym rozkładem siły hamowania i ściąganiem pojazdu podczas hamowania
Uszczelki i elementy przesuwne
Należy ZAWSZE czyścić i smarować sworznie ślizgowe zacisku, osłony sworzni oraz zewnętrzną uszczelkę tłoka.
→ Sprawdzić tłoczki, uszczelki, osłony i elementy ślizgowe zacisku, aby upewnić się, że są wolne od uszkodzeń i korozji oraz mogą się prawidłowo przesuwać
→ Należy używać smaru odpowiedniego dla każdego z komponentów
→ W razie potrzeby należy dokonać wymiany
Z jakiego powodu?
→ Użycie niewłaściwego smaru może spowodować przedwczesne uszkodzenie gumy i uszczelki, powodując nierówny nacisk lub wycieki z zacisku.
→ Pęknięte lub podarte komponenty gumowe mogą powodować przedostawanie się wilgoci do podzespołów, co może prowadzić do powstawania rdzy i uniemożliwiać płynne działanie układu podczas hamowania
Smar hamulcowy
NALEŻY PAMIĘTAĆ O:
KOMPATYBILNOŚCI GUMY (OBSZARY NIEBIESKIE)
→ Części gumowe zacisku hamulcowego (uszczelka, osłony, osłona przeciwpyłowa) są wykonywane z materiału EPDM
→ EPDM jest to specjalna mieszanka gumowa kompatybilna z płynem hamulcowym
→ EPDM może ulec uszkodzeniu przez produkty, które nie są z nim kompatybilne, np. olej mineralny, niekompatybilny smar czy środek czyszczący
SMARY DO UKŁADÓW HAMULCOWYCH: (OBSZARY ŻÓŁTE)
Alternatywną metodą zmniejszania wibracji powodujących hałas jest konsekwentne nakładanie wysokotemperaturowego smaru do hamulców na tylną część klocków i na obszary, w których klocki stykają się z zaciskiem.
→ Środek smarny musi być odporny na ciepło, aby nie topił się i nie spływał z klocków, a także musi być trwały, aby zapewniał długotrwałą ochronę.
→ Nigdy nie używać do tego celu zwykłego smaru do podwozi ani silikonowego smaru do układów hamulcowych.
→ Ponadto nie wolno dopuszczać do kontaktu smaru z przednimi częściami klocków.
Sprawdzanie płynu hamulcowego
Należy ZAWSZE traktować priorytetowo kontrolę poziomu płynu hamulcowego.
→ Utrzymywać poziom płynu pomiędzy oznaczeniami MIN i MAX. Jeśli poziom jest niski, należy dolać zalecanego płynu zgodnego z typem określonym przez producenta samochodu
→ Stale monitorować kolor i czystość płynu hamulcowego. Jeśli płyn wydaje się być ciemny, konieczna jest jego wymiana
→ Należy zapewniać terminową wymianę płynu hamulcowego. Na ogół jest ona przewidziana po dwóch latach lub zgodnie z zaleceniami producenta samochodu
Z jakiego powodu?
→ Płyn hamulcowy jest higroskopijny, co oznacza, że w miarę upływu czasu wchłania wilgoć
→ W miarę zużywania się klocków hamulcowych poziom płynu hamulcowego może stopniowo
spadać. Nagły jednak spadek poziomu płynu zwykle wskazuje na nieszczelność układu hamulcowego, co wymaga natychmiastowej uwagi
→ Zanieczyszczenie płynu hamulcowego wodą zwiększa ryzyko powstawania efektu korka parowego
Wymiana płynu hamulcowego
ZAWSZE podczas wymiany płynu hamulcowego należy:
→ Unikać stosowania płynu, który jest niezgodny ze specyfikacją samochodu
→ Uważać, aby płyn przypadkowo nie przedostał się na lakierowane, gumowe, plastikowe i mechaniczne części samochodu
→ Nie używać płynu hamulcowego z pojemnika, który był otwarty przez dłuższy czas
DLACZEGO?
→ Zanieczyszczony wodą płyn hamulcowy nie tylko zagraża bezpieczeństwu, lecz także przyczynia się do korozji i powstawania wżerów w różnych komponentach układu hamulcowego. Dotyczy to tłoczków i otworów zacisków, siłowników przy kołach, pomp hamulcowych, stalowych linek hamulcowych i modulatorów ABS
Klucz dynamometryczny
Należy ZAWSZE używać klucza dynamometrycznego do wszystkich komponentów układu hamulcowego i kół.
→ Używać klucza dynamometrycznego w odpowiedniej kolejności
→ Nie wszystkie śruby mocujące zacisk są jednakowe. Zakresy momentu obrotowego mogą być różne; należy zapoznać się z danymi pojazdu. Ponadto niektóre śruby mogą wymagać dokręcania zgodnie z danym momentem lub wymagają zastosowania środka do blokowania gwintów w płynie
Jaki jest tego powód?
→ Niestosowanie skalibrowanego klucza dynamometrycznego podczas prac przy komponentach układu hamulcowego i dokręcania kół „na krzyż” może prowadzić do takich niepożądanych skutków jak piszczenie hamulców, pulsowanie pedału i możliwe uszkodzenie tarczy
Docieranie: czynność końcowa
Jako mechanik, musisz ZAWSZE przeprowadzić próbę drogową i zasugerować kierowcy pokonanie pojazdem 300 km, aby upewnić się, że nie dochodzi do wibracji ani hałasów oraz że układ hamulcowy działa prawidłowo.
→ W tym czasie warto hamować krótko i płynnie, aby umożliwić prawidłowe wyrównanie się powierzchni klocków i tarcz.
→ Jak zatrzymywać się: niskie ciśnienie hamowania, powolne zmniejszanie prędkości, niska temperatura, mała prędkość (np. normalne zatrzymanie „na światłach”).
DLACZEGO?
→ Układ hamulcowy odpowiada za bezpieczeństwo czynne pojazdu. Jego awaria może zagrozić bezpieczeństwu ludzi.
→ W okresie docierania ważne jest, aby umożliwić prawidłowe wyrównanie się tarczy z klockami
Tarcze i klocki Brembo Demand Xtra: mistrzowski styl i doskonałe osiągi
Zaprojektowane przez ekspertów z Brembo. Tarczę i klocki opracowano z myślą o perfekcyjnej wspólnej pracy tych dwóch komponentów, a tym samym poprawie zdolności hamowania i zapewnianiu sportowych wrażeń za kierownicą podczas każdej jazdy.
Brembo Demand Xtra
- doskonały współczynnik tarcia, co przekłada się na lepszą przyczepność i szybsze reakcje,
- niezrównana precyzja działania pedału hamulca,
- lepsze rozpraszanie ciepła i gazów, a tym samym lepsze chłodzenie układu hamulcowego,
- optymalna stabilność hamowania,
- kultowa konstrukcja i stylowy sportowy wygląd.
Sprawdź ofertę klocków i tarcz hamulcowych Brembo w Inter Cars e-Catalog! Nie zwlekaj i skorzystaj z promocji trwającej do końca sierpnia!
Artykuł sponsorowany
Komentarze (0)