Linia malarska, fot. Tomex Hamulce
Jesteśmy świadkami rewolucji w motoryzacji. Za kilka lat po drogach publicznych będą jeździć samochody bez kierowców. Inna rewolucja już ma miejsce – samochody elektryczne, hybrydowe. Czy układ hamulcowy w takich autach różni się znacząco od tego, który znamy z tradycyjnych samochodów? W jaki sposób firmy przygotowują się do trwających i przewidywanych zmian w motoryzacji?
Na pytanie odpowiada Bartosz Nowak z firmy TOMEX Hamulce, a my przypominamy, że układ hamulcowy i zawieszenie to w styczniu nasz temat miesiąca.
- Z pewnością samochody w pełni autonomiczne wyjadą na nasze drogi, jednakże patrząc na tempo zachodzących zmian sądzę, że jednym z pierwszych rynków, które tego doświadczą będzie rynek amerykański - mówi B. Nowak. - W Europie widać natomiast mocny akcent, jaki zaznaczają swoją obecnością auta hybrydowe oraz elektryczne. Regulacje wprowadzane przez poszczególne państwa dają nam jasny sygnał, iż aut tych nieuchronnie będzie przybywać na naszych drogach. Przybywać także poprzez wprowadzanie zakazów użytkowania aut z silnikami spalinowymi, jakie to obowiązują już w centrach kilku europejskich miast. W 2017 roku w Polsce zarejestrowano około 17 tysięcy aut hybrydowych i prawie pół tysiąca samochodów z napędem w pełni elektrycznym. Oczywiście nadal najpopularniejsze pozostają silniki benzynowe, jednakże silniki Diesla odnotowują już znaczący spadek w tym udziale.
W przypadku aut hybrydowych układ hamulcowy różni się pod kątem jego dodatkowego wykorzystania. Taki układ ma za zadanie już nie tylko hamować, ale także odzyskiwać energię i ładować akumulatory. Efektem tego jest zmniejszenie zużycia np. klocków hamulcowych. Oczywiście zachodzącym zmianom sami kibicujemy, choćby dlatego, iż chcemy oddychać czystszym powietrzem. Nasza firma dostrzega fakt coraz większej sprzedaży samochodów z takimi silnikami. Dlatego też w ostatnim czasie wprowadziliśmy do swojej oferty klocki hamulcowe do jednego z najpopularniejszych na świecie aut elektrycznych jakim jest Nissan Leaf. Oczywiście do aut hybrydowych takich marek jak Toyota/Lexus, Kia, Hyundai, Ford czy Volkswagen firma TOMEX także już oferuje swoje produkty.
Zachodzące zmiany są nieuniknione – dotyczą one już nie tylko samych technologii, ale i także podejścia do użytkowania, posiadania a w konsekwencji i serwisowania samochodu. Obserwowany trend wynajmu długoterminowego czy wchodzącego na polski rynek car sharingu owocuje tym, iż coraz rzadziej rzeczywisty użytkownik auta będzie decydował o jego naprawie, wymianie, a także doborze części eksploatacyjnych, gdyż to dostawca/operator tego systemu będzie dbał o auto korzystając z umów podpisanych z sieciami serwisowymi.
To tylko fragment naszego wywiadu z Bartoszem Nowakiem z firmy TOMEX Hamulce. Cały wywiad, w którym rozmawiamy o zmianach w branży, planach firmy na rozpoczęty rok, ale też wymaganiach dystrybutorów i użytkowników końcowych - już jutro w portalu warsztat.pl.
Komentarze (0)