Od początku historii kształt tarczy hamulcowej pozostaje bez zmian. Nie oznacza to jednak, że każda z nich została zaprojektowana w ten sam sposób czy też wykonana z identycznego materiału.
Na przestrzeni lat ewoluowała konstrukcja układu hamulcowego. Jednak wyznaczony na początku cel - efektywne działanie hamulców i maksymalnie krótka droga zatrzymania pojazdu - wciąż pozostaje aktualny. Dążąc do jego osiągnięcia inżynierowie Textar wykorzystują swoje bogate doświadczenia z motorsportu, dostępne współcześnie technologie i materiały oraz zintegrowane konstrukcje. Dziś przy wymianie zużytych tarcz można zastąpić je alternatywnymi rozwiązaniami.
„Na co dzień Textar współpracuje z koncernami motoryzacyjnymi przy projektowaniu elementów układu hamulcowego. Wybrane ostatecznie tarcze na pierwszy montaż nie zawsze oznaczają ograniczenie ich oferty przeznaczonej na aftermarket” - Mirosław Przymuszała przedstawiciel marki Textar w Polsce - „Referencje tych samych tarcz mogą zostać odlane z różnych stopów bądź wykończone w inny sposób. Nieraz takie elementy mają wyższe parametry użytkowe, a ich montaż w warsztacie ulega znacznemu uproszczeniu”.
Takim przykładem w ofercie Textar są tarcze powlekane. W serii PRO zastosowano na nich specjalną powłokę, która zarówno chroni przed korozją, jak i podnosi walory estetyczne w połączeniu z alufelgami. Ich rozwinięciem jest seria PRO+, która przede wszystkim została odlana ze stopów o zwiększonej zawartości węgla.
Rozwiązanie to zapewnia równomierny rozkład ciepła na całej powierzchni tarczy, co zapobiega jej zniekształceniom w trakcie eksploatacji.
Uzupełnieniem tej oferty Textar są innowacyjne tarcze hybrydowe, w których pierścień odlano z żeliwa szarego o zwiększonej zawartości węgla, a cylinder wykonano z aluminium. W efekcie uzyskano nie tylko lepszą przewodność cieplną, ale też zredukowano masę o 15-20 proc. W praktyce przekłada się to na mniejsze zużycie paliwa i emisję dwutlenku węgla do atmosfery. Obecnie tarcze te, oznaczone jako „Lekka technologia TMD Friction”, przeznaczone są do różnych modeli BMW.
Wszystkie tarcze powlekane Textar na czas transportu i magazynowania, nie muszą być dodatkowo zabezpieczane olejem, co w warsztacie skraca czas ich przygotowania do montażu.
Textar oferuje również tarcze hamulcowe zintegrowane z łożyskiem koła, jak i magnetycznym czujnikiem ABS. Ich wybór eliminuje błędy, jakie mechanik może popełnić podczas wciskania łożyska na oś koła i upraszcza sam proces wymiany tych elementów. W każdym opakowaniu znajduje się niezbędna przy tym nakrętka oraz zaślepka.
Dodatkowo Textar do tarcz hamulcowych z magnetycznym czujnikiem ABS dołącza niewielki, ale bardzo przydatny w warsztacie samochodowym tester. Służy on do szybkiego zweryfikowania przyczyny włączenia kontrolki ABS na desce rozdzielczej. Po zdjęciu koła wystarczy przyłożyć tester do piasty, aby sprawdzić regularność jej kształtu. Każde odkształcenie wzoru będzie oznaczało uszkodzenie tarczy hamulcowej.
„Oferta aftermarketu obejmuje szeroki wybór tarcz hamulcowych do tego samego modelu samochodu. W naszym warsztacie przed przyjęciem zlecenia zawsze przedstawiamy Klientowi kilka propozycji do wyboru” - mówi Robert Stadnik, właściciel RS Serwis w Chróstniku koło Lubina - „Co ciekawe coraz częściej najważniejszym kryterium wyboru nie jest najniższa cena, a walory eksploatacyjne, jakie zapewnia dana tarcza. Argumentem za tarczami hamulcowymi o wyższych parametrach niż fabrycznie montowane referencje jest przede wszystkim poprawa komfortu jazdy i bezpieczeństwa”.
Przy wątpliwościach dotyczących doboru referencji Textar do konkretnego modelu samochodu, można skorzystać z katalogu TecDoc lub multimedialnej aplikacji BrakeBook.
Komentarze (1)