Opona BS3 to jeden z najbardziej innowacyjnych pomysłów dedykowanych jeździe zimą. Była jedną z pierwszych członków znakomitej rodziny opon zimowych Pirelli, które obecnie obejmują serię Scorpion, P Zero, oraz Cinturato.
W październiku 1959 r. Pirelli zaprezentowała nową niesamowitą oponę na targach motoryzacyjnych w Turynie, która zmieniła oblicze jazdy w zimowych warunkach. Wtedy, podobnie jak obecnie, jesień była czasem, kiedy ludzie zaczynali myśleć o przygotowaniu swoich samochodów do nadchodzącego sezonu zimowego. Pojawienie się opon Pirelli BS3, zaprezentowanych w Turynie 60 lat temu, było prawdziwym przełomem.
W języku włoskim, znajdujący się w nazwie skrót BS - „battistrada separata”, oznacza „oddzielny bieżnik”. Ta naprawdę innowacyjna opona składała się z karkasu i bieżnika, ale nie były one razem zwulkanizowane, co oznaczało, co oznaczało, że wzory bieżnika można łatwo zmieniać bez zdejmowania koła z samochodu, np. zakładając lub zdejmując płaszcz.
Umożliwiło to wygodne dostosowanie opony do warunków pogodowych, w zależności od sezonu. Była to innowacyjna koncepcja, która pozostawała w produkcji przez wiele lat: zapowiadała ideę zmiany opon na każdy sezon.
Wcześniej w branży oponiarskiej nie było niczego tak przełomowego. Mężczyzna, który podpisał formularz patentowy Pirelli BS3, był inżynierem i nazywał się Carlo Barassi. Ówcześnie był on szefem technologii w biurze technicznym Pirelli - departamencie znanym obecnie jako “dział badań i rozwoju”. Rzeczywisty pomysł narodził się kilka lat wcześniej. Był to owoc kreatywnego pomysłu inżyniera Giuseppe Lugli, który wówczas był szefem laboratorium fizyki w dziale opon Pirelli.
Sposób, w jaki system BS3 faktycznie działał, jest bardzo łatwy do wyjaśnienia.
Bieżnik został zamontowany na trzech pierścieniach o tej samej średnicy co rzeczywista osnowa opony. Zostały one następnie przymocowane do osnowy opony i były przytrzymane na miejscu przez ciśnienie powietrza w oponie. Gdy sezon się zmieniał, wystarczyło zdjąć istniejący bieżnik i zastąpić go bardziej dopasowanym do warunków pogodowych. Historia niesamowitej opony BS3 jest również powiązana z historią innej kultowej opony Pirelli, ponieważ wzór bieżnika letniego dla BS3 został zapożyczony od modelu Cinturato.
Komentarze (0)