W pierwszym kwartale 2013 r. Grupa Michelin odnotowała sprzedaż na poziomie blisko 5 miliardów euro. Istotnym czynnikiem wpływającym na wyniki firmy jest słaba kondycja rynku.
Grupa Michelin zwraca uwagę na otoczenie rynkowe, które w Europie było niekorzystne w segmencie opon do samochodów osobowych i dostawczych. Rozczarowująca była również sytuacja na rynku w Ameryce Północnej. Sprzyjającą sytuację odnotowano natomiast na rynkach wschodzących.
Na uzyskane wolumeny sprzedaży znaczący wpływ miała mniejsza liczba dni roboczych, różnice w trendach panujących na rynkach rozwiniętych i wschodzących oraz spadek podaży w segmencie pierwszego wyposażenia, zwłaszcza w segmencie opon przemysłowych.
Sprzedaż netto (w mln euro) |
I kwartał 2013
|
I kwartał 2012 |
Zmiana |
Opony do samochodów osobowych i dostawczych oraz ich dystrybucja |
2 582 |
2 760 |
- 6,5% |
Opony do samochodów ciężarowych i ich dystrybucja |
1 477 |
1 604 |
- 7,9% |
Segmenty specjalistyczne* |
818 |
940 |
- 13% |
Grupa łącznie |
4 877 |
5 304 |
- 8,1% |
*Opony przemysłowe, rolnicze, lotnicze i do jednośladów; mapy i przewodniki oraz pozostałe
Perspektywa na 2013 rok
Mimo zróżnicowanej sytuacji rynkowej (niekorzystna na rynkach rozwiniętych oraz wzrostowa w krajach rozwijających się) Michelin podtrzymuje założenia wolumenu sprzedaży określone na 2013 rok, wykorzystując swoją globalną obecność.
Spadek cen surowców powinien pozwolić Grupie Michelin na wzrost rocznego wyniku operacyjnego o około 550 mln euro.
Tak jak poinformowano przy okazji publikacji wyników za 2012 rok, program inwestycyjny o wartości 2 mld euro będzie przyczyniał się do rozwoju Grupy Michelin, zapewniając nowe moce produkcyjne na rynkach rozwijających się. Program ma również wspierać konkurencyjność na rozwiniętych rynkach i promować rozwój nowych technologii.
W obecnym otoczeniu rynkowym Michelin potwierdza swój cel na 2013 rok, tj. zysk operacyjny z wyłączeniem zdarzeń jednorazowych i przy stabilnych kursach walutowych powinien pozostać na niezmienionym poziomie. Spodziewany jest ponad 10 proc. wskaźnik ROCE oraz pozytywne przepływy pieniężne.
Przegląd rynków:
1 kw. 2013 |
Europa, Rosja, Turcja |
Ameryka Północna |
Azja (bez Indii) |
Ameryka Południowa |
Afryka, |
Łącznie |
Pierwsze wyposażenie
Rynek wymiany
|
- 11%
- 9%
|
+ 1%
- 2% |
+ 5%
+ 7% |
+ 7%
+ 6% |
- 8%
+ 4% |
- 1%
- 2% |
Wolumen sprzedaży opon do samochodów osobowych i dostawczych
Pierwsze wyposażenie
W Europie wolumen sprzedaży opon w I kwartale 2013 r. zmniejszył się o 11 proc. Widoczny był kontrast pomiędzy głównymi producentami samochodów, którzy zmniejszali zapasy, a pozytywną reakcją marek wyspecjalizowanych i nastawionych na eksport. Rynki Europy Wschodniej kontynuowały wzrost, który w I kw. 2013 roku wyniósł 6 proc.
Na rynkach Ameryki Północnej odnotowano wzrost sprzedaży o 1 proc., odzwierciedlający wzrost produkcji samochodów.
W Azji nastąpił wzrost sprzedaży o 5 proc., największe wzrosty odnotowały rynek chiński (15 proc.) i rynki krajów Azji Południowo-Wschodniej (29 proc.). Z kolei w Japonii popyt zmniejszył się o 18 proc. w wyniku zakończenia w 2012 roku rządowych dotacji dla kupujących samochody.
W Ameryce Południowej kontynuowany był silny trend wzrostowy, obserwowany od jesieni 2012 roku – w I kw. 2013 roku popyt wzrósł o 7 proc.
Rynek wymiany
W Europie na rynku wymiany nastąpił spadek popytu o 10 proc. pod wpływem niepewnej sytuacji ekonomicznej. Długa zima, która opóźniła do kwietnia wymianę opon na letnie, miała negatywny wpływ na sprzedaż pod koniec I kwartału. Nie wpłynęło to jednak na zmniejszenie wysokich zapasów opon zimowych utrzymywanych przez sprzedawców. Przykładowo w marcu w Niemczech odnotowano spadek sprzedaży o 23 proc., a w Skandynawii o 11 proc.
Popyt w Ameryce Północnej zmniejszył się trzeci rok z rzędu o około 2 proc. Sprzedawcy ostrożnie zarządzają swoimi zapasami, mając na uwadze niepewną sytuację podatkową i spadające ceny surowców. Dodatkowo, po zniesieniu ceł jesienią 2012 roku, na rynku amerykańskim zwiększył się import z Azji.
W Azji odnotowano wzrost popytu o 7 proc., na co wpływ miał wzrost w Chinach o 11 proc., oraz podążanie innych rynków zgodnie z długoterminowym trendem (Japonia – wzrost o 3 proc., Korea – wzrost o 9 proc., kraje Azji Południowo-Wschodniej – wzrost o 4 proc.).
W Ameryce Południowej odnotowano wzrost na poziomie 6 proc., głównie dzięki bardziej sprzyjającej sytuacji ekonomicznej w Brazylii i Kolumbii.
1 kw. 2013 |
Europa, Rosja, Turcja |
Ameryka Północna |
Azja (bez Indii) |
Ameryka Południowa |
Afryka, |
Łącznie |
Pierwsze wyposażenie*
Rynek wymiany*
|
- 3%
+ 5%
|
- 12%
- 1% |
+ 5%
ZOBACZ RÓWNIEŻ INNE ARTYKUŁY
|
Komentarze (0)