Wysokie temperatury mogą też wpływać na ciśnienie w oponach, wzrost o 10 stopni może oznaczać zmianę ciśnienia o 0,1 bara (1,4 psi). Warto pamiętać również o sprawdzeniu koła zapasowego.
Gdy zbliżają się wakacje, wiele osób nie może się doczekać wyjazdu na urlop, który często wiąże się z długimi podróżami, a niekiedy z holowaniem przyczepy kempingowej czy przewożeniem dużej ilości różnego rodzaju sprzętu. Może to oznaczać większą ilość ciężkiego bagażu oraz większą niż zwykle ilość osób jadących samochodem.
Każda długa podróż może stanowić dodatkowe obciążenie podczas jazdy, dlatego ważne jest, aby przeprowadzić szczegółową kontrolę stanu technicznego pojazdu i upewnić się, że wszystko działa prawidłowo i bezpiecznie.
Opony
Wszystkie opony należy sprawdzić pod kątem uszkodzeń powierzchni, nierównomiernego zużycia i wytarcia bieżnika, co może także wskazywać, że pojazd ma zużyte amortyzatory. Powinno się skontrolować czy w oponach jest właściwa wartość ciśnienia dla odpowiedniego zastosowania. Jeśli wiemy, że pojazd będzie bardziej obciążany to może oznaczać, że wymagane będzie zastosowanie większego ciśnienia niż zwykle. Pamiętajmy także, że zbyt duże ciśnienie w oponach może wpłynąć na działanie układu hamulcowego oraz przyspieszyć proces zużywania opon. Należy także sprawdzić stan bieżnika, aby upewnić się, że ma odpowiednią, co najmniej ustawową minimalną głębokość.
Wszelkie istniejące problemy z zawieszeniem zostaną spotęgowane poprzez długą jazdę, zwłaszcza z dodatkowym obciążeniem pojazdu.
W ramach wakacyjnego przeglądu i przygotowania do wyjazdu warto zabrać pojazd do wyspecjalizowanego warsztatu w celu przeprowadzenia bardziej szczegółowych i wnikliwych kontroli. W trakcie czynności sprawdzających można skupić się na następujących punktach:
Amortyzatory
Zawsze wymagają dokładnych i szczegółowych oględzin, aby upewnić się, że tłoczysko, obudowa lub elementy montażowe nie są uszkodzone; należy także zwrócić uwagę czy nie ma widocznych wycieków oleju. Jeśli przebieg pojazdu wynosi ponad 80 000 km należy wymienić amortyzatory zgodnie z zasadą jako parę na osi pojazdu - w celu przywrócenia fabrycznych parametrów i właściwości zgodnych z wymogami producenta.
Sprężyny zawieszenia należy sprawdzać pod kątem odprysków korozyjnych i pęknięć. Przeguby kulowe i łożyska należy sprawdzić, aby upewnić się, czy guma nie uległa uszkodzeniu oraz nie ma nadmiernego luzu.
Holowanie
Jeżeli pojazd holuje przyczepę kempingową lub inną przyczepę podlega dodatkowym wymaganiom. Nie należy przekraczać maksymalnego dopuszczalnego obciążenia pojazdu, a ciężar na haku holowniczym nie powinien być większy, niż dopuszcza jego producent. Zaleca się zmniejszenie prędkości jazdy do dozwolonego limitu dla obciążenia dodatkowym ładunkiem. KYB oferuje również szereg wytrzymałych wzmocnionych sprężyn zawieszenia, które mogą znacznie zwiększyć zdolność i wydajność pojazdu podczas holowania przyczepy z dodatkowym obciążeniem. Zachęcamy do kontaktu z lokalnym warsztatem, aby dowiedzieć się więcej.
Fot. KYB
Komentarze (0)