Ogumienie

Ogumienie

ponad rok temu  10.12.2014, ~ Administrator - ,   Czas czytania 9 minut

Diagnozowanie układu jezdnego pojazdu samochodowego (7)

Rys. 1. Schemat budowy elektronicznej, stroboskopowej wyważarki dostawnej EWK-15 produkcji polskiej: 1 – czujnik elektromagnetyczny drgań koła, 2 – wzmacniacz sygnału elektrycznego, 3 – układ zasilający, 4 – układ ładowania lampy stroboskopowej, 5 – wskaź

Strona 2 z 3

3. Linie do obsługiwania i diagnozowania kół jezdnych
Nieliczni producenci sprzętu diagnostycznego (np. Best-Products, Corghi, Hofmann) w celu usprawnienia procesu obsługiwania i diagnozowania kół jezdnych proponują zastosowanie systemu potokowego (zgrupowanie urządzeń w linię). Zastosowanie kompleksowych stanowisk do obsługiwania i diagnozowania kół poprawia ergonomię pracy, jest ekonomiczne i zwiększa szybkość wykonywania czynności. Takie linie są oferowane w wersji skompletowanej przez wytwórcę lub wyposażenie w urządzenia może być dostosowane do wymagań klienta.

Linia firmy Corghi
Interesujące rozwiązanie linii do obsługiwania i diagnozowania kół jezdnych samochodów osobowych i dostawczych oferuje firma Corghi. Stanowisko Safe&Fast tej firmy składa się z (rys. 7):
- urządzenia do montażu kół,
- stanowiska do pompowania opon,
- urządzenia przesuwającego koło,
- stacjonarnej wyważarki komputerowej.

Poza standardowymi urządzeniami (montażownica i wyważarka) w linii Safe&Fast zastosowano dodatkowe elementy: stanowisko do pompowania opon IC 100 oraz urządzenie TT 100 przesuwające koło i ułatwiające jego centrowanie na wyważarce. Stanowisko ma budowę modułową i jest ergonomiczne. Pozwala na znaczne skrócenie czasu wykonywania czynności związanych z obsługiwaniem i diagnozowaniem kół.
W stanowisku do pompowania opon zastosowano elektroniczne sterowanie procesem uzupełniania ciśnienia powietrza w ogumieniu. Urządzenie samoczynnie napełnia oponę do wcześniej ustawionej wartości ciśnienia, po czym automatycznie wyłącza się. Użytkownik powinien umieścić koło w koszu, podłączyć powietrze zasilające do zaworu i ustawić zadane ciśnienie. W przypadku zastosowania stanowiska IC 100 o połowę skraca się czas niezbędny do uzupełnienia ciśnienia powietrza w oponie w porównaniu ze standardowym pistoletem do napełniania.
Urządzenie TT 100 do przesuwania koła i ułatwienia jego centrowania na wyważarce jest wyposażone w szynę, po której transportowane jest koło zamontowane uprzednio na uchwycie umieszczonym na słupie. Czynność zamocowania koła na wale wyważarki jest ułatwiona ze względu na to, że osoba obsługująca nie musi trzymać koła podczas jego centrowania na wyważarce. Urządzenie jest uniwersalne i może być zastosowane do wszystkich modeli wyważarek firmy Corghi.
Stanowisko Safe&Fast umożliwia wykonanie następujących czynności:
- zamontowanie opony na obręczy,
- przesunięcie koła po rolkach na stanowisko do pompowania opon,
- uzupełnienie ciśnienia powietrza w ogumieniu do wartości nominalnej,
- przesunięcie koła do wyważarki,
- ułatwienie centrowania i mocowania koła na wale wyważarki,
- wyważenie koła.

Kompleksowe stanowisko firmy Corghi jest przykładem nowego podejścia do obsługiwania i diagnozowania kół jezdnych. Nadaje się przede wszystkim do stacji obsługi pojazdów, dużych serwisów ogumienia i seryjnego montażu kół.

Linie firm Hofmann i Best-Products
Podobne rozwiązanie linii do obsługiwania i diagnozowania kół jezdnych opracowała firma Hofmann. W skład kompleksowego stanowiska Ecomont System tej firmy wchodzą wymienione niżej urządzenia:
- wyważarka komputerowa Geodyna 6800p (z uchwytem elektromagnetycznym szybkomocującym), która umożliwia wyważenie kół samochodów osobowych, dostawczych i motocykli o masie nieprzekraczającej 70 kg,
- podnośnik do kół Ecolift Combi – ułatwia podnoszenie koła na wysokość wału wyważarki i centrowanie koła na wale,
- urządzenie do pompowania opon Ecofill professional – klatka metalowa (osłona używana w przypadku ciśnienia w oponie wyższego niż 3,5 bara), zbiornik powietrza, programy pompowania wybierane przez użytkownika i wskazywane na wyświetlaczu LCD, napełnianie koła sterowane komputerem,
- montażownica Monty 3300 racing – możliwość mocowania obręczy z zewnątrz i od wewnątrz, napęd pneumatyczny, ciśnienie powietrza 8-10 barów,
- urządzenie do odparzania opon Ecomat – siłownik, stół wyłożony gumą, zasilanie pneumatyczne.

W niektórych przypadkach dodatkowo zaleca się zastosowanie specjalnego oprzyrządowania. Do obsługi opon niskoprofilowych, twardych oraz opon o nowej konstrukcji wewnętrznej (np. PAX) pomocne jest wykorzystanie przystawki Easymont pro z dodatkowym zaciskiem śrubowym. Obręcze specjalne (płaszczyzna tarczy wystaje poza płaszczyznę osadzenia stopki opony) wymagają zastosowania odpowiednich stopek z systemem szybkiej wymiany. Należy także używać osłon z tworzyw i nakładek na krawędź obręczy w celu jej ochrony przed uszkodzeniem (dotyczy to zwłaszcza obręczy wykonanych ze stopów lekkich).
Przed rozpoczęciem procesu serwisowania ogumienia zaleca się mycie koła jezdnego. W tym celu należy wykorzystać myjkę do kół (np. firmy Drester). Umycie koła przyczyni się do zwiększenia dokładności wykonywanych później pomiarów (wyważenie, bicie) i kultury obsługi ogumienia.
Innym przykładem linii do obsługiwania i diagnozowania kół jezdnych jest kompleksowe stanowisko Ecomont best-8a firmy Best-Products. Oferowane przez tę firmę stanowisko składa się z następujących zasadniczych urządzeń (rys. 8):
- stołu rolkowego z podnośnikiem,
- odbijaka stopki,
- montażownicy Ecomont 887 IT,
- kosza do pompowania kół,
- podnośnika koła (umieszczonego obok wyważarki),
- wyważarki do kół Ecodyna 406.

GALERIA ZDJĘĆ

Rys. 2. Podstawowe zespoły wyważarki dostawnej stroboskopowej – urządzenie napędowe i elektromagnetyczny czujnik drgań (źródło: Schenck).
Rys. 3. Przykład wyważarki dostawnej optoelektronicznej Finishbalancer SD-10 do kół samochodów osobowych (źródło: Hofmann).
Rys. 4a. Wyważarka dostawana optoelektroniczna RAW 840 (źródło: Schenck): a – wózek pomiarowy.
Rys. 4b. Wyważarka dostawana optoelektroniczna RAW 840 (źródło: Schenck): b – urządzenie do napędzania koła.
Rys. 5. Uniwersalna wyważarka dostawna optoelektroniczna Megaspin 388 ON CAR (źródło: Hofmann Megaplan).
Rys. 6a. Aplikator proszku Equalizer stosowany podczas wyrównoważenia aktywnego (źródło: International Marketing Inc.): a – widok aplikatora (dozownika).
Rys. 6b. Aplikator proszku Equalizer stosowany podczas wyrównoważenia aktywnego (źródło: International Marketing Inc.): b – wtłaczanie proszku do opony przez zawór.
Rys. 6c. Aplikator proszku Equalizer stosowany podczas wyrównoważenia aktywnego (źródło: International Marketing Inc.): c – torebka z proszkiem.
Rys. 7. Elementy linii Safe & Fast do obsługiwania i diagnozowania kół jezdnych pojazdów (źródło: Corghi).
Rys. 8. Linia Ecomont best-8a do obsługiwania i diagnozowania kół jezdnych (źródło: Best-Products).

Komentarze (0)

dodaj komentarz
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony