Ogumienie

Opony

ponad rok temu  17.04.2018, ~ Administrator - ,   Czas czytania 3 minuty

Opony głośniejsze o 1 decybel to hałas większy o 26%

Hałas w przypadku ogumienia spowodowany jest przez tarcie oraz częstotliwość drgania opony i powietrza w niej. Zewnętrzny hałas toczenia jest parametrem szczególnym, ponieważ decybel (dB) jest jednostką logarytmiczną – co w praktyce oznacza, że hałas nie rośnie liniowo wraz ze wzrostem natężenia podawanego w decybelach. Zmiana wartości hałasu na etykiecie tylko o 1 decybel oznacza tak naprawdę wzrost hałasu o 26% w stosunku do niższej wartości. Kierowcy powinni pamiętać, że hałas rośnie dwukrotnie średnio co 3 dB.

Hałas to zjawisko naturalne i występować będzie zawsze, istnieją jednak pewne czynniki wygłuszające, które mogą poprawić komfort jazdy kierowców. Dlatego warto inwestować w markowe opony, które mają nowoczesne systemy wygłuszające i poprawiają komfort jazdy, zapewniając jednocześnie najlepsze parametry bezpieczeństwa.

  • Wygłuszenie samochodu – ta sama opona może mieć inną głośność w różnych samochodach. Kierowca jadący słabiej wygłuszonym samochodem doświadczy większego hałasu. Dobrze wygłuszony samochód z oponami o niskim zewnętrznym hałasie toczenia będzie zdecydowanie cichszy.

  • Odpowiednie ciśnienie opony – Hałas, mniejsza przyczepność, dłuższa droga hamowania, szybsze zużycie opon i zwiększone ryzyko ich pęknięcia – to tylko niektóre konsekwencje niewłaściwego ciśnienia w oponach samochodowych. Opony niedopompowane o 0,5 bara są aż o 3 dB głośniejsze i o 4 metry wydłużają drogę hamowania! Należy pamiętać, że nie ma jednej optymalnej wartości ciśnienia dla wszystkich opon, we wszystkich pojazdach. To producent samochodu określa, jakie ciśnienie jest dostosowane do danego modelu auta czy wersji silnika. Dlatego prawidłowych wartości ciśnienia należy szukać w instrukcji obsługi lub na naklejkach na dole środkowego słupka.

  • Jakość opon – znacznie więcej hałasu generuje ogumienie niskiej jakości. Nie jest prawdą, że opony zimowe są głośniejsze niż ogumienie całoroczne czy letnie – markowe ogumienie zimowe ma taką głośność, jak dobre opony letnie.

„Czołowi producenci korzystają z technologii wygłuszania, która polega na umieszczeniu dodatkowych warstw we wnętrzu opony. Zadaniem warstw wygłuszających jest obniżenie poziomu drgań powietrza w ogumieniu. Zachęcamy wszystkich kierowców do czytania etykiet przy wyborze opon – dzięki ich pomocy zdecydowanie łatwiej jest dokonać dobrego wyboru z szerokiej oferty opon na rynku. Nietrudno jest podjąć złą decyzję, a następnie żałować jej przez kilka lat. Wiedza o oponach i ich właściwościach to podstawa świadomego wyboru. Zawsze warto skonsultować się z doradcą w serwisie, ale ważna jest też indywidualna świadomość każdego kierowcy. To koło przenosi moc i siłę auta oraz sprawność hamulców na drogę. Odpowiedni dobór ogumienia to minimalizacja zagrożenia dla wszystkich kierowców i komfort jazdy dla kierującego” – wskazuje Piotr Sarnecki, dyrektor generalny Polskiego Związku Przemysłu Oponiarskiego (PZPO).

Etykiety – ważne dane dla kierowców

Od 1 listopada 2012 r. opony sprzedawane na terenie krajów należących do Unii Europejskiej muszą być zaopatrzone w odpowiednie etykiety. Odczytanie informacji na etykiecie nie jest trudne, a dane, które się na niej znajdują są niezwykle istotne dla każdego kierowcy. Na każdej fabrycznie nowej oponie znajduje się etykieta, na której są informacje na temat 3 osiągów danej opony:

  • Efektywność paliwowa – określana przez współczynnik oporów toczenia opony. Jest wyrażona za pomocą klas od A do G, gdzie A oznacza najbardziej oszczędną oponę.

  • Przyczepność na mokrej nawierzchni – informuje o długości drogi hamowania auta na mokrej nawierzchni. Klasa A oznacza, że dany model opon posiada najkrótszą drogę hamowania.

  • Zewnętrzny hałas toczenia – wyrażona w decybelach wartość emitowana przez daną oponę.

Komentarze (2)

dodaj komentarz
  • ~ opona 2 ponad rok temuocena: 0%  opony zimowe w lecie huczą bo mają inną mieszankę!!!!
    oceń komentarz 0 1 komentarz zgłoszony do moderacji
  • ~ Łukasz Wulkanista 1 ponad rok temuocena: 100%  Mądre rzeczy a o tym "Opony niedopompowane o 0,5 bara są aż o 3 dB głośniejsze i o 4 metry wydłużają drogę hamowania!" nie słyszałem. Chodzi o konkretne wartości. Człowiek uczy się całe życie:)
    oceń komentarz 1 0 zgłoś do moderacji
do góry strony