Ogumienie

Ogumienie

ponad rok temu  16.01.2021, ~ Administrator - ,   Czas czytania 6 minut

Profil opony. Czym jest i co go wyróżnia?

Podczas dobierania ogumienia wiele osób zadaje sobie pytanie: co to jest profil opony? Dziś omówimy ten temat w całości – od przełożenia profilu na jakość jazdy, po dobór ogumienia tak, aby sprawdzało się w danym pojeździe.

Profil opony – kilka faktów na start

Oto FAQ, które pozwoli na szybkie zapoznanie się z tematyką profilu opon. Odpowiedzmy sobie na pytanie, co oznacza profil opony? Jak go liczymy? Gdzie go znaleźć? Następnie przejdziemy do kwestii tego, dlaczego to tak istotne, by zwrócić na niego uwagę.

Definicja profilu opony – co to jest?

Najbardziej adekwatną definicją profilu opony jest stosunek wysokości opony do jej szerokości, podany w wartości procentowej. Szerokość dotyczy oczywiście bieżnika ogumienia. Co więcej, ważna informacja jest taka, że mamy tu do czynienia z procentowym współczynnikiem, a nie „suchą” wartością – o tym, dlaczego producenci nie umieszczają profilu w milimetrach, też warto wiedzieć.

Profil opony w oznaczeniu opony – gdzie go znaleźć?

Oznaczenie opony zawiera informacje na temat bieżnika, profilu, typu ogumienia i średnicy felg, na których możemy dane opony zamontować. Dla lepszej unifikacji zapisu, producenci zapisują wartość wysokości profilu w procentach. Dzięki temu łatwiej się zorientować, czy dane ogumienie pasuje do Twoich potrzeb – od razu widzisz, czy opony będą wysokie, sportowe czy uniwersalne.

Profil opony – jak liczyć wysokość?

Wysokość profilu opony obliczamy w bardzo prosty sposób. Weźmy na tapet ogumienie o oznaczeniach 205/55 R16. Szerokość bieżnika to 205 milimetrów, a profil wynosi 55%. Pomnóżmy te wartości przez siebie. Wynosi on więc 112,75 milimetrów. Jeżeli poszukujesz dobrej jakości opon w rozmiarze

205/55 R16, sprawdź ofertę SklepOpon.com. Do tego modelu ogumienia jeszcze wrócimy – przy okazji podejmowaniu decyzji o tym, czy lepszy jest niski czy wysoki profil opony.

Wysokość profilu opony – czy ma przełożenie na wydajność auta?

Skoro omówiliśmy podstawowe cechy profilu opony, czas na informację o tym, dlaczego w zasadzie warto się zainteresować tym tematem. Wysokość profilu opony ma ogromne znaczenie dla Twojej jazdy – zarówno w kontekście stabilności i komfortu. Różnice pomiędzy niskim profilem a profilem wysokim są bardzo wyraźne – już od pierwszej chwili za kółkiem.

Większość opon terenowych ma profil na poziomie 60%, 65%, a nawet 70%. Zapewnia to lepszą wydajność pojazdu w sytuacji, gdy mamy do czynienia z terenowym podłożem. Opony sportowe natomiast mają profil wynoszący nawet 30%, 35% – zostały stworzone z myślą o jeździe po autostradzie, gdzie nie liczy się dla nas nic poza prędkością i sterownością. Profil ma ogromny wpływ na to, jak auto będzie się zachowywało na trasie. Musimy więc posłużyć się garścią faktów i zestawieniem tych propozycji.

Opony niskoprofilowe a opony wysokoprofilowe

Zarówno niski profil opony, jak i wysoki profil opony mają swoje indywidualne cechy. Przyjrzyjmy się jednak im bliżej, w bardziej przejrzystym zestawieniu.

Wysoki profil opony – zalety:

  • Wysoki profil opony idealnie sprawdza się w przypadku jazdy terenowej – tłumi wyboje.
  • Opony tego typu są bardzo odporne na uszkodzenia.
  • Wysokie opony przeważnie lepiej radzą sobie z aquaplaningiem – choć jest to także kwestia kształtu bieżnika.
  • Opony te wyróżniają się sporym komfortem akustycznym – bardzo cicho pracują.

Wysokoprofilówki stosowane są w SUV-ach, autach terenowych i pojazdach osobowych o mniej sportowym charakterze. Ich wady są następujące:

  • Archaiczny wygląd
  • Gorsza sterowność w konwencjonalnych warunkach
  • Gorsza prędkość na start.

Niski profil opon – zalety:

  • Są to opony o niezwykłym designie.
  • Pozwalają na niezwykłą sterowność i precyzję jazdy przy dużych prędkościach.
  • Sprzyjają szybkiemu rozpędzeniu się do wysokiej prędkości.
  • Zapewniają lepszą responsywność.
  • Pozwalają na redukcję zjawiska nadsterowności.

Opony z niskim profilem stosowane są głównie w autach segmentu premium, sportowych i miejskich. Ich główne wady to:

  • Wyższa cena.
  • Większa podatność na uszkodzenia.
  • Problemy z jazdą po nieregularnych nawierzchniach.
  • Głośna praca.

Jak to się ma jednak do opon o uniwersalnym rozmiarze? Kiedy zastanawiasz się, czy wybrać profil opony 50 a 55 – możesz zdecydować się spokojnie albo na tańszą opcję albo taką, która bardziej wpisuje się w Twoje upodobania. To nie ma aż tak dużego przełożenia na jakość jazdy – chyba że liczy się dla Ciebie to, aby każdy detal był idealnie dopasowany.

Powyższe zestawienie dotyczy faktycznie skrajnych opcji. Są pojazdy, w których można zamontować zarówno ogumienie z profilem 40%, jak i 65% – wtedy wybór naprawdę jest trudny. Jeśli chcesz postawić na kompromis pomiędzy tymi dwoma typami profili – wybierz ogumienie z uniwersalną rozmiarówką. Wcześniej wspomniane opony 205/55 R16 idealnie sprawdzają się w wielu autach osobowych – zapewniają zarówno dobrą sterowność, krótką trasę hamowania, jak i wysoki komfort akustyczny oraz odporność.

Jaki profil opony sprawdzi się w moim pojeździe?

Informacje na temat tego, jakie opony sprawdzą się w Twoim pojeździe, możesz znaleźć w kilku miejscach. Korzystając z instrukcji pojazdu, forum internetowego albo wiedzy eksperta, z pewnością dobierzesz ogumienie o odpowiednim profilu. Jeśli masz do wyboru niski lub wysoki – możesz w prosty sposób podjąć decyzję, o ile postawisz sobie właściwe pytania. 
Po pierwsze – jak bardzo cenisz sobie estetykę pojazdu? Opony o niskim profilu wyglądają naprawdę zjawiskowo. Szczególnie w drogich, nowoczesnych pojazdach, w których felgi są sporej wielkości. Po drugie – jak ważne dla Ciebie jest bezpieczeństwo w terenie? Jeśli zdarza Ci się jeździć poza trasą – wybierz opony o profilu wysokim. Zastanów się jednak także, czy miewasz problemy ze sterownością przy jeździe na autostradzie lub drodze szybkiego ruchu. Jeśli tak – być może warto postawić jednak na niskoprofilówki, wypadek w takiej sytuacji może być katastrofalny w skutkach. Jeżeli zdarza Ci się podróżować na wszystkie możliwe sposoby – po drogach o luźnej nawierzchni, na autostradach, po mieście – zdecyduj się na opony o uniwersalnym profilu.
Wiele osób nie interesuje się tematem bezpieczeństwa i sposobu pracy ogumienia, zamiast tego celują w efekt wizualny. Jest to oczywiście sprawa indywidualnego kierowcy. Jeśli dla kogoś auto jest czymś, co ma się przede wszystkim idealnie prezentować – zdecydowanie warto postawić na opony o niskim bieżniku. Chyba że w parze z takim rozwiązaniem nie idą adekwatnie duże felgi – wtedy efekt wizualny może przynieść odwrotny skutek.
Czy można założyć opony o większym profilu?
Niektóre osoby pytają o to, czy można zamontować ogumienie, które charakteryzuje wyższy profil opony niż ten zalecany przez producenta. Takie modyfikacje są jednak bardzo ryzykowne. Po pierwsze – wartości podane w instrukcji pojazdu lub na odpowiednich stronach internetowych, przeważnie bardzo dobrze oddają rzeczywistość. Faktycznie jest tak, że montaż ogumienia o innym profilu w takiej sytuacji może doprowadzić do licznych problemów z bezpieczeństwem jazdy. Niedopasowany profil grozi brakiem stabilności. Wyższy profil od tego, który polecany jest przez producenta, może ocierać się o nadkole. To najgorsza możliwa sytuacja, do której nie powinniśmy doprowadzić – grozi to uszkodzeniem pojazdu i nie pozwala na bezpieczne przemieszczanie się.
Przy modyfikacjach tego typu pamiętajmy jednak o dosyć dużej swobodzie i podatności niektórych modeli samochodów na eksperymentowanie z ich parametrami. Jeśli interesuje Cię ten temat, polecamy skontaktować się z ekspertami. Warto czytać także fora motoryzacyjne. Nie zawsze dostarczają prawidłowe informacje, jednak taki wstępny research jest w stanie szybko ostudzić zapał niektórych optymistów.
Profil opony w klasycznych samochodach
Przez większość czasu na rynku stosowane były bardzo symetryczne opony o sporym profilu. Wartości takie jak 75%, 80%, nawet 100% na nikim nie robiły wrażenia w dawnych czasach. Współczesne mody to rewolucja, kiedyś motoryzacja wyglądała zupełnie inaczej. Dobra wiadomość jest taka, że opony o wysokim profilu wciąż można nabyć. Jeśli więc chcesz tchnąć życie w swojego klasyka – jest to jak najbardziej wskazane!
Artykuł sponsorowany

Komentarze (1)

dodaj komentarz
  • ~ pentra 1 11 miesięcy temu Interesuje mnie wulkanizacja w Krakowie, a dokładnie coś na takiej zasadzie - https://www.irmarserwis.pl/ofe... Jak to widzicie? Warto wejść w ten temat? A może macie kogoś innego, komu warto zaufać?
    oceń komentarz 0 0 zgłoś do moderacji
do góry strony