
Francuski producent opon opublikował wyniki, jakie osiągnął w pierwszej połowie br. Firma odnotowała sprzedaż na poziomie 10,16 mld euro, co jest zgodne z jej wcześniejszymi założeniami. Zysk operacyjny przed uwzględnieniem czynników jednorazowych wyniósł 1,15 mld euro.
(w milionach euro) |
I poł. 2013 |
I poł. 2012 |
Sprzedaż netto |
10 159 |
10 706 |
Zysk operacyjny przed uwzględnieniem pozycji jednorazowych |
1 153 |
1 320 |
Marża operacyjna |
11,3% |
12,3% |
Opony do samochodów osobowych i dostawczych oraz ich dystrybucja |
10,3% |
10,6% |
Opony ciężarowe i ich dystrybucja |
6,5% |
6,4% |
Działalność specjalistyczna |
23,3% |
27,4% |
Zysk operacyjny po uwzględnieniu pozycji jednorazowych |
903 |
1 417 |
Zysk netto |
507 |
915 |
Nakłady inwestycyjne |
762 |
660 |
Zadłużenie netto |
1 114 |
2 177 |
Zadłużenie netto/Kapitał własny |
12% |
26% |
Wolne środki pieniężne1 |
147 |
7 |
Wynagrodzenia pracowników2 |
113 200 |
114 700 |
1 Wolne środki pieniężne wypracowane w działalności operacyjnej minus wydatki inwestycyjne
2 Na koniec roku
Grupa Michelin podkreśla znaczenie otoczenia rynkowego, które podobnie jak w poprzednich okresach było niekorzystne na rynkach rozwiniętych, ale sprzyjające na rynkach wschodzących. Producent zakłada poprawę sytuacji, spodziewając się niewielkiego wzrostu wolumenów w drugiej połowie roku.
Wolumen sprzedaży opon do samochodów osobowych i dostawczych
I poł. 2013 |
Europa, Rosja, Turcja |
Ameryka Północna |
Azja (bez Indii) |
Ameryka Południowa |
Afryka, |
Łącznie |
Pierwsze wyposażenie
Rynek wymiany
|
- 3%
- 4%
|
+ 4%
+ 0% |
+ 3%
+ 6% |
+ 14%
+ 8% |
- 9%
+ 6% |
+ 1%
+ 1% |
II kw. 2013 |
Europa, Rosja, Turcja |
Ameryka Północna |
Azja (bez Indii) |
Ameryka Południowa |
Afryka, |
Łącznie |
Pierwsze wyposażenie
Rynek wymiany
|
+ 4%
+ 3%
|
+ 7%
+ 1% |
+ 3%
+ 5% |
+ 20%
+ 9% |
- 9%
+ 8% |
+ 4%
+ 4% |
Pierwsze wyposażenie
- W Europie wolumen sprzedaży opon w I połowie 2013 roku zmniejszył się o 3 proc. W II kwartale 2013 roku odnotowano wzrost wolumenów sprzedaży o 4 proc. wobec spadku o 11 proc. w I kwartale 2013 roku, co było spowodowane zmniejszaniem zapasów przez producentów samochodów. Wolumeny sprzedaży na rynkach państw Europy Wschodniej zmniejszyły się o 4 proc.
- W Ameryce Północnej odnotowano wzrost sprzedaży o 4 proc., co było efektem wzrostu sprzedaży samochodów.
- W Azji nastąpił wzrost sprzedaży o 3 proc., na co wpływ miały wzrosty na rynku chińskim (13 proc.) i w krajach Azji Południowo-Wschodniej (17 proc.). Z kolei w Japonii popyt zmniejszył się o 16 proc. w wyniku przenoszenia produkcji samochodów do innych krajów oraz zakończenia w 2012 roku rządowych dotacji dla kupujących samochody.
- W Ameryce Południowej kontynuowany był silny trend wzrostowy obserwowany od jesieni 2012 roku; w I połowie 2013 roku popyt wzrósł o 14 proc.
Rynek wymiany
- W Europie, w nadal niepewnej sytuacji ekonomicznej, wolumen sprzedaży spadł o 4 proc. W segmencie opon zimowych wolumeny sprzedaży spadły o 20 proc., co było wynikiem łagodnej zimy na początku roku. Segment opon letnich powoli odbudowuje sprzedaż po słabym 2012 roku. Wolumen sprzedaży w segmencie opon o wysokich osiągach (17 cali i większe) wzrósł o 6 proc.
- Popyt w Ameryce Północnej pozostał na stabilnym poziomie. Wzrost sprzedaży w II kw. (1 proc.) pozwolił zniwelować spadek z początku roku (- 2 proc.). Dodatkowo, po zniesieniu ceł jesienią 2012 roku, na rynku amerykańskim zwiększył się import z Chin.
- W Azji odnotowano wzrost popytu o 6 proc., na co wpływ miał wzrost w Chinach o 9 proc. odnotowany pomimo pogorszenia sytuacji gospodarczej w tym kraju. W Japonii wolumen sprzedaży wzrósł o 1 proc., co oznacza powrót do długoterminowego trendu.
- W Ameryce Południowej odnotowano wzrost na poziomie 8 proc., na co złożyły się znaczące wzrosty we wszystkich krajach.
Wolumen sprzedaży opony do samochodów ciężarowych
I Poł. 2013 |
Europa, Rosja, Turcja |
Ameryka Północna |
Azja (bez Indii) |
Ameryka Południowa |
Afryka, |
Łącznie |
Pierwsze wyposażenie*
Rynek wymiany*
|
+ 0%
+ 8%
|
- 13%
- 2% |
+ 4%
+ 2% |
+ 41%
+ 6% |
- 9%
+ 7% |
+ 1%
+ 3% |
Komentarze (0)