Dzięki projektowi współpracy „MaterialLoop”, Audi robi kolejny krok w kierunku zamknięcia cykli materiałowych w przemyśle motoryzacyjnym. Wraz z piętnastoma firmami partnerskimi działającymi w sektorze badań, recyklingu i dostaw, Audi pracuje nad ponownym wykorzystaniem w produkcji nowych samochodów tzw. materiałów pokonsumpcyjnych z pojazdów, które dotarły do końca cyklu życia produktu.
Projekt jest częścią strategii gospodarki o obiegu zamkniętym Audi i dostarcza cennych spostrzeżeń na temat realizacji gospodarki cyrkularnej (CE) w praktyce.
Do tej pory bardzo niewiele materiałów używanych do produkcji nowych pojazdów pochodziło z recyklingu starych samochodów. Na przykład stal, po recyklingu pojazdów wycofanych z eksploatacji, kończy zwykle jako stal konstrukcyjna. Audi chce to zmienić, wykorzystując ponownie materiały wtórne pochodzące z pojazdów wycofanych z eksploatacji w produkcji nowych samochodów, unikając przy tym downcyclingu, czyli utraty jakości materiałów w wyniku procesu ich przetworzenia. - Projekt MaterialLoop podkreśla naszą ambitną wizję wdrożenia wysoce wydajnej koncepcji gospodarki cyrkularnej dla pojazdów wycofanych z eksploatacji - mówi prezes AUDI AG Markus Duesmann.
- Naszym celem jest odzyskanie jak największej ilości materiałów najwyższej jakości, by móc je ponownie wykorzystać w produkcji. Dzięki temu oszczędzamy cenne materiały pierwotne i możemy zmniejszyć ślad ekologiczny produktów. Jednocześnie bezpośredni dostęp do materiałów wtórnych może przyczynić się do poprawy bezpieczeństwa dostaw w perspektywie długoterminowej. W tym wypadku nie trzeba by czekać na na nowo wydobywane surowce.
Projekt jest częścią strategii gospodarki cyrkularnej Audi i dostarcza cennych spostrzeżeń na temat jej realizacji w praktyce.
Nowe wykorzystanie stali z recyklingu w produkcji Audi A4
Projekt pilotażowy potrwa do końca kwietnia. Jednak już teraz cenne wnioski wypływające z przebiegu projektu MaterialLoop, Audi zdołało zastosować w praktyce. W rezultacie, duża część złomu stalowego poddanego recyklingowi w ramach projektu może zostać wykorzystana do produkcji nowych modeli. Na początek wyprodukowano sześć rolek stali, w około dwunastu procentach składającej się z materiałów wtórnych. Odpowiada ona wysokim standardom jakości Audi i może być wykorzystana do produkcji najbardziej wymagających elementów konstrukcyjnych. Audi planuje wykorzystać tę stal w tłoczni w Ingolstadt, do produkcji ok. 15 000 sztuk elementów wnętrza drzwi Audi A4. Jak wynika z badań przeprowadzonych w ramach projektu, udział stali pochodzącej z recyklingu pojazdów może być faktycznie jeszcze bardziej zwiększony.
Doświadczenie w recyklingu szkła, tworzyw sztucznych i aluminium
Koncern z Ingolstadt zamierza w ciągu najbliższych lat systematycznie zwiększać udział materiałów pochodzących z recyklingu wykorzystywanych we flocie Audi. Audi Procurement dąży więc do ustanowienia cykli materiałowych dla potrzeb motoryzacji wszędzie tam, gdzie jest to technicznie możliwe i ma sens ekonomiczny i ekologiczny.
W tym celu, wiosną 2022 roku, w kolejnym projekcie pilotażowym, Audi rozpoczęło gromadzenie wiedzy na temat recyklingu zużytego szkła samochodowego. Szyby samochodowe, które nie nadają się do naprawy, są najpierw rozbijane na małe kawałki, a następnie sortowane. Powstały w ten sposób granulat szklany jest przetapiany i zamieniany w nowe szkło płytowe dla przemysłu motoryzacyjnego. Już teraz metoda ta wykorzystywana jest w produkcji szyb do modelu Q4 e-tron.
Marka Audi jest ponadto głęboko zaangażowana w recykling tworzyw sztucznych. Dzięki PlasticLoop, jednemu z trzech projektów marki w zakresie recyklingu tworzyw sztucznych, Audi i producent tworzyw sztucznych firma LyondellBasell, stworzyli pionierski proces wykorzystujący recykling chemiczny do ponownego użycia mieszanych samochodowych odpadów plastikowych do seryjnej produkcji elementów do Audi Q8 e-tron. Od 2017 r., w zakładach Audi w Ingolstadt, Neckarsulm i w Győr oraz w zakładzie Volkswagena w Bratysławie, zarządza się zasobami aluminium w zamkniętym cyklu. Ścinki aluminium, które pojawiają się podczas produkcji, zwracane są bezpośrednio do dostawcy. Tam poddaje się je recyklingowi, tworząc blachy aluminiowe o tej samej, wysokiej jakości, które Audi ponownie wykorzystuje w produkcji. W ten sposób oszczędza się cenne surowce pierwotne i sprawia, że samochody wchodzą w fazę użytkowania z lepszym bilansem ekologicznym.
Fot. Audi
Komentarze (2)