
Volkswagen Samochody Dostawcze opracował nowy hybrydowy układ napędowy typu plug-in z napędem na cztery koła, który powstał dla modeli Multivan i California. Jak wygląda połączenie dwóch elektrycznych silników napędowych i nowo zaprojektowanej jednostki benzynowej TSI?
Multivan i California debiutują jako hybrydy typu plug-in z elektrycznym napędem na wszystkie koła. Przednia i tylna oś napędzana jest przez dwa osobne silniki elektryczne, zapewniając optymalne właściwości jezdne i trakcję. Dzięki pojemności baterii 19,7 kWh netto, funkcjom szybkiego ładowania i wysoce efektywnemu odzyskiwaniu energii, akumulator przez większość czasu utrzymuje poziom naładowania pozwalający na maksymalne wykorzystanie jego potencjału. Gdy akumulator jest w pełni naładowany, ekonomiczny napęd hybrydowy umożliwia przejechanie do 93 kilometrów wyłącznie na zasilaniu elektrycznym, w zależności od modelu. Sprawia to, że Multivan i California stają się idealnymi samochodami elektrycznymi na co dzień.
W trybie elektrycznym Multivan i California mogą poruszać się z prędkością do 130 km/h (w trybie hybrydowym do 200 km/h). Samochody oferują cztery profile jazdy do wyboru: Eco, Comfort, Sport oraz Individual. Ze względu na wydajność, tylny silnik elektryczny zostaje sprzężony w razie potrzeby powyżej prędkości 65 km/h w profilach jazdy Eco i Comfort, w profilu jazdy Sport jest on sprzężony do 130 km/h, a w profilu Individual w zależności od ustawienia. Powyżej 130 km/h tylna oś zawsze pozostaje odłączona.
Interakcja napędu konwencjonalnego i elektrycznego
Zaawansowany technologicznie turbodoładowany silnik benzynowy 1.5 TSI evo2 jest dodatkowo aktywowany przy prędkościach powyżej 130 km/h, jeśli używana jest funkcja kickdown lub gdy poziom naładowania akumulatora jest niewystarczający. Podczas silnego przyspieszania z funkcją kickdown, napęd elektryczny wspomaga silnik spalinowy.
W zakresie częściowego obciążenia silnik benzynowy wyłącza się tak często, jak to możliwe. Samochód porusza się wtedy bez wspomagania silnika lub korzysta wyłącznie z napędu elektrycznego. Interakcja ta odbywa się w pełni automatycznie i praktycznie niezauważalnie, z wyjątkiem pełnego przyspieszenia z użyciem funkcji kickdown, ponieważ sześciostopniowa skrzynia biegów redukuje wtedy przełożenia, zwiększając tym samym prędkość obrotową silnika. Nowe hybrydowe modele są również niezwykle ekonomiczne: w zależności od wyposażenia, wartości zużycia paliwa WLTP przy rozładowanym akumulatorze wynoszą od 7,5 do 8,1 l/100 km. W praktyce mogą być one znacznie niższe przy przewidującym stylu jazdy, ponieważ akumulator odzyskuje energię poprzez rekuperację, dzięki czemu układ napędowy może w miarę możliwości włączać elektryczne silniki napędowe.
Jazda z napędem na wszystkie koła
Rozdział mocy systemu eHybrid 4MOTION regulowany jest za pomocą elektronicznego układu stabilizacji toru jazdy (ESC) i dostosowuje się w zależności od sytuacji na drodze lub przyczepności na osiach. Oznacza to, że do 100% siły napędowej może być kierowane na przednią lub tylną oś. Elektryczny napęd na tylne koła jest również dostępny, gdy akumulator pozostaje rozładowany: moc wymagana dla elektrycznego silnika napędowego na tylnej osi jest wtedy automatycznie generowana przez jednostkę TSI i przedni silnik elektryczny, który w tym przypadku działa jako generator. Stały napęd na wszystkie koła jest aktywowany, gdy tylko kierowca przełączy się z trybu D na tryb sportowy S lub zmieni ustawienie ESC na Sport w indywidualnym profilu jazdy, na przykład podczas jazdy po śniegu lub mokrym kempingu. W tym przypadku tylna oś pozostaje włączona do prędkości 130 km/h.
W porównaniu z konwencjonalnym systemem napędu na wszystkie koła, którego napęd tylnej osi opiera się na mechanicznym połączeniu z silnikiem spalinowym poprzez wał napędowy, nowy inteligentny system może autonomicznie sterować elektryczną tylną osią pojazdu, podobnie jak w modelu ID. Buzz GTX. Funkcja ta pozwala na uzyskanie większej mocy i trakcji, a także bardziej dynamiczną kontrolę momentu obrotowego. Rozkład mocy napędzanej elektrycznie tylnej osi można idealnie dostosować, szczególnie na nieutwardzonych nawierzchniach i śniegu. Dzięki temu pojazd może być napędzany całkowicie przez tylną oś. W pojazdach z konwencjonalnym układem napędu na wszystkie koła jest to możliwe jedynie w wysoce zaawansowanych układach napędowych. Zrównoważony rozkład masy ma również pozytywny wpływ na trakcję. Wynika to z umiejscowienia akumulatora (pod przednimi siedzeniami), zbiornika paliwa (pod drugim rzędem siedzeń) i drugiego elektrycznego silnika napędowego zintegrowanego z tylną osią.
Komentarze (0)