Zaawansowanie technologiczne pojazdów osiągnęło już tak wysoki poziom, że nawet rutynowe czynności wymagają użycia testera diagnostycznego
Trudno wyobrazić sobie warsztat samochodowy pracujący bez wsparcia oprogramowania. W dużym uogólnieniu programy stosowane w warsztatach możemy podzielić na dwa rodzaje: oprogramowanie do zarządzania warsztatem i jego zasobami oraz oprogramowanie wspierające warsztat pod kątem diagnostyki, danych technicznych i doboru części.
Fakturowanie, magazynowanie, dobór części, rejestracja zleceń, edytory biurowe, dane techniczne, diagnostyka itd. Różnorodność jest naprawdę zaskakująca, a dobór programów determinuje specyfika danego warsztatu. Jednakże ze względu na zaawansowanie technologiczne nowoczesnych pojazdów jednym z narzędzi, bez którego świadczenie usług serwisowych byłoby wręcz niemożliwe, jest oprogramowanie do diagnostyki pojazdów.
Co zyskujemy, korzystając z profesjonalnej platformy do wielomarkowej diagnostyki pojazdów? Na to pytanie odpowiemy na przykładzie oprogramowania Texa IDC5 – kolejnej odsłony cenionej w środowisku motoryzacyjnym platformy, umożliwiającej diagnostykę pojazdów wszelkiego typu: od motocykli, poprzez osobówki, ciężarowe, rolnicze, budowlane, na sprzęcie motorowodnym kończąc. Możliwość odczytu kodów błędów, parametrów pracy, wykonywania aktywacji oraz zaawansowanych regulacji i kodowań – to funkcje niezbędne nie tylko przy podstawowych naprawach, ale również podczas skomplikowanych procedur naprawczych. Kodowanie wtryskiwaczy czy dopalanie filtra DPF w samochodach osobowych lub parametryzacja modulatorów, kalibracja zawieszenia w pojazdach ciężarowych – wszystkie tego typu czynności możliwe są do zrealizowania jedynie za pomocą testera diagnostycznego.
Pierwszą z oczywistych korzyści wynikających z jego posiadania jest możliwość przeprowadzania napraw, których bez jego użycia nie można wykonać. Liczba takich operacji stale rośnie, dotyczy już nawet takich elementów, jak klocki hamulcowe, oświetlenie czy opony. Tendencja ta będzie nieuchronnie rozwijana, gdyż pojazdy wyposażane są w coraz bardziej autonomiczne systemy wspierania kierowcy.
Łatwiejsza i szybsza diagnostyka to nie jedyna zaleta profesjonalnego oprogramowania. Platforma IDC5 to również skarbnica danych technicznych, regulacyjnych, takich jak w Autodacie, kart technicznych i interaktywnych schematów elektrycznych. Dzięki temu, że w obszarze jednej platformy mechanik ma dostęp do diagnostyki i danych technicznych, nie ma potrzeby instalowania osobnych programów. Obsługa naprawy jest szybsza i bardziej skuteczna. Mechanik nie traci czasu na poszukiwanie informacji w innych źródłach.
IDC5 to również dostęp do sklepu Texa APP, dającego możliwość dostosowania narzędzia diagnostycznego do indywidualnych potrzeb warsztatu. Spośród wielu aplikacji warto przytoczyć przykłady tych, które poszerzają zakres działania oprogramowania o np. diagnostykę supersamochodów (czyli pojazdów takich marek jak: Ferrari, Lamborghini, Maserati, Aston Martin itp.) czy umożliwiają obsługę aftermarketowych instalacji gazowych i wiele innych. Poprzez APP można także zamówić aktualizację posiadanego już oprogramowania, zintegrować kolejny moduł diagnostyczny czy wykupić dostępne formy wsparcia dodatkowego, takie jak pakiet TexaINFO (Biuletyny, Call Center, funkcja Rozwiązane Problemy).
Dzięki wieloletniemu doświadczeniu w sektorze diagnostyki pojazdów Texa stworzyła oprogramowanie zoptymalizowane pod kątem możliwości diagnostycznych, zawartości danych technicznych i intuicyjności obsługi, co sprawia, że mechanik może skupić się na naprawie, ponieważ wszystko, czego potrzebuje, znajduje w jednym miejscu.
Nowoczesne oprogramowanie to również różnego rodzaju funkcje online. W przypadku Texa IDC5 dzięki dostępowi do sieci internetowej klient zyskuje stale aktualizowane funkcje diagnostyczne. Subskrybenci pakietu Texa TEXPACK mają dostęp do stale poszerzanych funkcji oprogramowania – wszystkie nowości dodawane przez twórców danego środowiska diagnostycznego dostępne są natychmiast po ich opublikowaniu. Pobranie pakietu danych jest nieinwazyjne dla mechanika, nie absorbuje jego czasu i uwagi, ponieważ aktualizacja przebiega automatycznie.
Texa oferuje również funkcję „Rozwiązane problemy” opartą na technologii Google, dzięki której mechanik może korzystać z obszernej bazy rozwiązanych problemów napotkanych przez innych specjalistów korzystających z oprogramowania Texa na całym świecie, opisanych i zgromadzonych w jednej platformie. W wielu przypadkach wystarczy wpisanie kodu błędu, aby wyświetlić procedurę rozwiązania danego problemu. Sugerowane są podzespoły do wymiany, wiązki przewodów do sprawdzenia, opisana jest procedura aktywacji czy regulacji – wszystko po to, by mechanik nie musiał poświęcać czasu na rozwiązanie usterki, którą ktoś już wcześniej opisał.
Kluczowe jest także ciągłe i zdalne wsparcie mechanika w procesie użytkowania oprogramowania oraz wykonywania konkretnych napraw, co zapewnia profesjonalny serwis Call Center Texa, dostarczający na co dzień wsparcia telefonicznego, zdalnych sesji internetowych i sprawnego serwisu.
Już niebawem na rynku pojawi się innowacyjne rozwiązanie, które przeniesie niezależny warsztat pojazdów ciężarowych w nowy wymiar napraw. Mowa o zminiaturyzowanym urządzeniu eTRUCK, współpracującym zdalnie za pośrednictwem sieci internetowej z oprogramowaniem Texa IDC5 TRUCK. Po zainstalowaniu eTRUCK w gnieździe diagnostycznym pojazdu i krótkiej konfiguracji oferuje on możliwość zdalnego i ciągłego monitorowania stanu technicznego pojazdu w trasie, zarządzania obsługą okresową i tachografem oraz zdalnego wykonywania regulacji przywracających optymalne warunki korzystania z pojazdu, co jest absolutną nowością.
Zaawansowanie technologiczne pojazdów osiągnęło już tak wysoki poziom, że nawet rutynowe czynności wymagają użycia testera diagnostycznego. Dlatego osobiście nie wyobrażam sobie skutecznie prosperującego warsztatu bez profesjonalnego oprogramowania komputerowego.
Mariusz Wierzbicki,
specjalista ds. techniczno-handlowych, Texa Poland
Komentarze (0)