Inne

Inne

ponad rok temu  04.02.2011, ~ Administrator - ,   Czas czytania 11 minut

Strona 2 z 3

[img_full]8243|10096[/img_full]

1926 – prace nad konstrukcją reflektorów w pracowni kreślarskiej. Fot. Bosch.


Również w innych obszarach działalności firmie Bosch udało się, dzięki przełomowym produktom i usługom, zdobyć pozycję lidera rynku. Z uwagi na europejski kryzys, jaki dotknął przemysł motoryzacyjny w Europie w roku 1926, już pod koniec lat dwudziestych, przystąpiono do rozszerzania działalności i wychodzenia poza branżę motoryzacyjną. Celem było stworzenie szerszej bazy, co pozwoliłoby zmniejszyć wrażliwość na wahania koniunktury. Tę sprawdzoną procedurę Bosch stosuje także dzisiaj, dopasowując ją do obecnych wymagań. Franz Fehrenbach, Prezes Zarządu spółki Bosch, realizuje strategię celowej dywersyfikacji poprzez akwizycje spółek, które pasują do profilu kompetencji źródłowych przedsiębiorstwa.
W ostatnich latach Bosch rozszerzył swoją działalność w branży systemów wykorzystujących energie odnawialne. Strategia ta okazała się słuszna w czasach kryzysowych, ostatnio w latach 2008/2009 naznaczonych globalnym kryzysem finansowym i gospodarczym. Po raz pierwszy Bosch zaczął dywersyfikować swoją działalność w roku 1928 poprzez wejście na rynek elektronarzędzi przenośnych – pierwszym produktem Bosch w tej branży była maszynka do strzyżenia włosów o nazwie Forfex. Po niej pojawiły się kolejne elektronarzędzia: młot udarowo-obrotowy Bosch, w roku 1932, oraz elektronarzędzia dla użytkowników indywidualnych w latach pięćdziesiątych. Dziś Bosch jest wiodącym na świecie producentem elektronarzędzi przeznaczonych zarówno dla użytkowników indywidualnych, jak i dla profesjonalistów pracujących w rzemiośle i przemyśle (m.in. oferuje urządzenia akumulatorowe z technologią litowo-jonową). Efektem dywersyfikacji i zarządzania portfolio było, w niektórych przypadkach, także pożegnanie z określonymi branżami czy grupami produktów.

[img_full]8243|10097[/img_full]

1954 r. – reklama kinowa wycieraczek Bosch.

Technologia bliżej nas – we wszystkich obszarach działalności

Firmie Bosch udało się zapewnić sukces wielu produktom, także w branży sprzętu gospodarstwa domowego. W 1933 roku pojawiła się na rynku pierwsza lodówka Bosch, a w latach pięćdziesiątych robot kuchenny, pralka i zmywarka. Znajdująca się aktualnie w ofercie zmywarka Zeolith®, w której zastosowano nową metodę odzysku energii, zdobyła w 2010 roku nagrodę Innowacja dla Klimatu i Środowiska, przyznawaną przez federalne ministerstwo ochrony środowiska oraz Federalny Związek Przemysłu Niemieckiego (BDI). Urządzenie stało się symbolem wysokiego standardu rozwoju produktów spółki BSH Bosch und Siemens Hausgeräte GmbH. Poprzez akwizycje lub nabycie udziałów, jak w przypadku BSH, paleta produktów była i jest konsekwentnie rozszerzana – przy czym zawsze brana jest pod uwagę innowacyjność obszaru działalności, który ma zostać włączony do organizacji Bosch. Jednym z wielu przykładów takiej strategii działania jest przejęcie branży urządzeń gazowych od przemysłowca Hugona Junkersa w roku 1932. Bosch zadebiutował wówczas w branży podgrzewaczy wody dla prywatnych gospodarstw domowych i z biegiem lat konsekwentnie rozwijał tę branżę. Obecnie dział Techniki Grzewczej należy do działów odnoszących największe sukcesy w Grupie Bosch i oferuje kompletne portfolio produktów: od gazowych i olejowych kotłów grzewczych, poprzez termy do podgrzewania wody, pompy ciepła i systemy solarne aż do bloków elektrociepłowniczych. Od 2002 roku dział przedsiębiorstwa Dobra Użytkowe i Techniczne Wyposażenie Budynków odnosi sukcesy także, jako światowy producent systemów zabezpieczeń oraz systemów komunikacyjnych.

Już w roku 1902 Robert Bosch zaczął stosować urządzenia własnego pomysłu przy produkcji części do aparatów zapłonowych, ponieważ nie odpowiadała mu jakość maszyn oferowanych na rynku. W oparciu o tę inicjatywę, w roku 1932 powstał segment produktów o nazwie Budowa Maszyn Specjalistycznych, który w 1974 roku przekształcił się w dział branżowy Wyposażenia dla Przemysłu. Dział ten po raz pierwszy zaoferował wówczas maszyny produkcyjne klientom z zewnątrz. To właśnie w tym dziale powstał pierwszy na świecie robot z ruchomym ramieniem, który został wprowadzony na rynek w 1984 roku. W roku 2001 Technikę Automatyzacji przeniesiono do spółki Bosch Rexroth AG i dziś, jako dział branżowy Drive and Control Technology stanowi on część działu przedsiębiorstwa Technika Przemysłowa. Bosch Rexroth oferuje szeroką gamę usług: od nowoczesnej techniki scenicznej, np. dla opery w Oslo i sceny ze słynnym okiem Toski na wodach Jeziora Bodeńskiego w Bregenz, aż po przekładnie do elektrowni wiatrowych. Spółka zajmuje się ponadto produkcją innowacyjnych napędów i sterowań.

Przejęcie producenta fotowoltaiki, spółki Ersol, w 2008 roku, umożliwiło Boschowi wejście na rynek technologii solarnych. Kolejne zakupy poczynione w tym segmencie pozwoliły dodatkowo rozszerzyć spektrum usług w tej ważnej branży. Obecnie Bosch projektuje, produkuje i sprzedaje pełną paletę produktów fotowoltaicznych na bazie krzemu, a także oferuje wykonawstwo kompletnych instalacji fotowoltaicznych. Bosch zajmuje się także rozwijaniem innowacyjnych maszyn opakowaniowych dla znanych producentów żywności oraz dla przemysłu farmaceutycznego, odnosząc przy tym znaczne sukcesy, szczególnie na rynku azjatyckim.

GALERIA ZDJĘĆ

125-lecie firmy Bosch
125-lecie firmy Bosch
125-lecie firmy Bosch
125-lecie firmy Bosch
125-lecie firmy Bosch
125-lecie firmy Bosch
125-lecie firmy Bosch
125-lecie firmy Bosch
125-lecie firmy Bosch

Komentarze (0)

dodaj komentarz
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony