Ministerstwo Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej opublikowało raport z konsultacji społecznych projektu Narodowego Programu Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego 2013-2020.
W konsultacjach wzięło udział prawie 900 osób, z czego ponad 92% opinii stanowiły uwagi przekazane przez obywateli, a pozostałe 8% – zaproszonych instytucji, organizacji i stowarzyszeń, m.in. Stowarzyszenia Techniki Motoryzacyjnej.
Wszystkie wnioski dostarczone do sekretariatu Krajowej Rady Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego poddane zostały analizie, a na jej podstawie powstał raport opracowany przez firmę Millward Brown.
Analizę oparto na pięciu głównych filarach. Zdaniem respondentów najważniejsze problemy związane z bezpieczeństwem na drogach to:
I. Bezpieczne drogi (51%, 453 wnioski)
II. Bezpieczny człowiek (47%, 412 wniosków)
III. Bezpieczna prędkość (33%, 289 wniosków)
IV. Bezpieczny pojazd (8%, 68 wniosków)
V. Ratownictwo i opieka powypadkowa (2%, 18 wniosków).
Najczęściej wskazywanym przez respondentów obszarem w zakresie potencjalnych zmian i usprawnień Programu był filar drugi – „Bezpieczny człowiek” (389 uczestników, 44%). Najliczniejsze były opinie o zbyt małym znaczeniu działań edukacyjnych – zarówno pośród niechronionych uczestników ruchu (piesi i rowerzyści), jak również obecnych i przyszłych kierowców (zły system szkolenia, szkolenie pod kątem egzaminu, a nie rzeczywistych umiejętności itp.). Pojawiały się też głosy o konieczności zaostrzenia systemu karania za wykroczenia na drodze, zwłaszcza te najcięższe: duże przekroczenia dopuszczalnej prędkości, przejeżdżanie na czerwonym świetle, brawurowa jazda itp. Znaczna liczba ankietowanych opowiedziała się również za zmianami w systemie karania za wykroczenia drogowe (większe zróżnicowanie kar za poszczególne wykroczenia, uzależnienie wysokości mandatu od dochodów kierowcy itp.).
Przekazane uwagi i opinie zostaną wprowadzone do projektu dokumentu Narodowego Programu Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego na lata 2013-2020. Ostateczna wersja dokumentu przyjęta zostanie przez członków Krajowej Rady Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego.
Treść raportu:
Raport z konsultacji Millward Brown Raport z konsultacji NPBRD.pdf
Komentarze (0)