Zwiększenie wydajności akumulatorów dla samochodów elektrycznych – taki jest cel projektu IntLiIon, realizowanego m.in. przez firmę Bosch.
Partnerami projektu są również: Niemieckie ministerstwo edukacji i badań, Pro Design Electronic GmbH, Szkoła wyższa w Hanowerze oraz Instytut technologii w Karlsruhe (KIT).
Postawiony cel, czyli zwiększenie mocy, bezpieczeństwa i żywotności pojazdów elektrycznych i hybrydowych, osiągnięty ma zostać dzięki wykorzystaniu inteligentnego sterowania pracą akumulatora. Bazą technologiczną dla optymalnej wymiany danych pomiarowych i sygnałów sterujących ma być innowacyjna metoda transmisji danych z wykorzystaniem obwodu elektrycznego akumulatora. Na wsparcie projektu IntLiIon (inteligentne koncepcje magistral danych dla akumulatorów litowo-jonowych w samochodach elektrycznych i hybrydowych) niemieckie ministerstwo edukacji i badań przeznaczyło do maja 2016 r. kwotę 2,5 mln euro.
Pojazdy elektryczne i hybrydowe są głównym elementem zrównoważonego rozwoju mobilności. Przeszkodą na drodze do codziennego korzystania z samochodów elektrycznych są akumulatory, które nie oferują jeszcze optymalnej wydajności, bezpieczeństwa i trwałości. Inteligentny system sterowania pracą akumulatora ma zapewniać w przyszłości bardziej efektywne wykorzystanie energii gromadzonej przez akumulator i znaczne zwiększenie zasięgu samochodów z napędem elektrycznym.
Częścią projektu IntLiIon jest badanie innowacyjnych systemów komunikacyjnych zwiększających efektywność sterowania i nadzoru każdego z ogniw akumulatora, których liczba może dochodzić do 100. Innowacyjna metoda, w której wykorzystuje się obwód elektryczny akumulatora do transmisji danych stanowi fundament technologiczny projektu. „Power Line Communication” umożliwić ma w przyszłości przesyłanie ważnych informacji do centralnego sterownika, co pozwoli uniknąć dodatkowego, kosztownego okablowania do przesyłu danych, jakie dotychczas stosowane było we wszystkich systemach akumulatorowych.
- Każde ogniwo akumulatora będzie indywidualnie nadzorowane i sterowane – wyjaśnia dr Jens Strobel, koordynator projektu ze spółki Robert Bosch GmbH. - Ponadto możliwe będzie optymalne wykorzystanie potencjału energetycznego akumulatora: jeżeli któreś z ogniw akumulatora litowo-jonowego nie będzie pracowało z najwyższą efektywnością, będzie można wymienić to ogniwo na nowe, bez konieczności wymiany całego akumulatora. Taka procedura chroni zasoby, obniża koszty i toruje drogę zrównoważonemu rozwojowi mobilności.
Całkowity budżet projektu to 4,3 mln euro.
Komentarze (0)