Jak ostrzegają eksperci ds. badania wypadków drogowych z Dekra i AXA Winterthur, wraz z wiekiem kierowców rośnie liczba zagrożeń.
Jeśli wziąć pod uwagę liczbę wypadków, młodych kierowców uważa się za uczestników ruchu drogowego obciążonych najwyższym zagrożeniem. W ostatnim czasie eksperci ds. badania wypadków drogowych poddali wzmożonym analizom także starszych kierowców. Ze statystyk wynika, że w przypadku kierowców-seniorów obserwuje się zwiększone niebezpieczeństwo wystąpienia wypadku. Według danych niemieckiego Federalnego Urzędu Statystycznego, w roku 2011 niemieccy kierowcy powyżej 75 roku życia, którzy brali udział w wypadkach drogowych, w 76% przypadków byli ich sprawcami, plasując się powyżej grupy wysokiego zagrożenia obejmującej kierowców 18-20 letnich, którzy dopiero rozpoczynają swoją przygodę z prowadzeniem auta (71%).
- Indywidualna mobilność jest podstawową potrzebą także w starszym wieku i wiąże się z jakością życia – wyjaśnia Jörg Ahlgrimm, kierownik ds. analizy wypadków drogowych w Dekra. - Z tego powodu jej utrzymanie jest szczególnie istotne, jednak pod warunkiem, że nie dochodzi przy tym do zagrożenia ruchu drogowego. Faktem jest, że liczba osób powyżej 75 roku życia biorących udział w wypadkach drogowych ulega znacznemu wzrostowi. W tej sprawie należy podjąć działania, tym bardziej, że coraz liczniejsza część społeczeństwa będzie taki wiek uzyskiwać.
Ekspert ds. wypadków nawołuje polityków i społeczeństwo do bacznej obserwacji obecnie stosowanych środków prewencyjnych i – w przypadku takiej potrzeby – do wprowadzenia zmian.
Bettina Zahnd, ekspertka ds. badania wypadków drogowych w AXA Winterthur proponuje, aby w Szwajcarii co 2 lata, licząc od 70 roku życia, lekarze rodzinni przeprowadzali badania lekarskie w formie niezależnych testów medycznych.
Komentarze (1)