Inne

WYWIADY

ponad rok temu  14.03.2016, ~ Administrator - ,   Czas czytania 3 minuty

Klimatyzacja: co zmieniła ustawa?

Nie tylko szkolenia dla mechanika, o czym powszechnie wiadomo, ale też nowe obowiązki dla warsztatu. O tym, co zmieniła obowiązująca od trzech miesięcy ustawa z 15 maja 2015 roku w kwestii serwisu i napraw układu klimatyzacji w warsztatach samochodowych rozmawiamy z Zenonen Rudakiem z firmy Hella Polska.

W praktyce serwis klimatyzacji oferowany przez wiele warsztatów dla użytkowników pojazdów w niczym się nie zmienia. Wymagania Ustawy z dnia 15 maja 2015 r. dotyczą osób wykonujących takie usługi i warsztaty jako firmy.

Jakie obowiązki ustawa nakłada więc na pracowników, a jakie na warsztat?

Podstawowym obowiązkiem mechanika, który serwisuje układy klimatyzacji w samochodach jest konieczność posiadania zaświadczenia o odbytym szkoleniu. To wymóg Ustawy, a podejmowanie prac z klimatyzacją bez takiego zaświadczenia może prowadzić do nałożenia na mechanika kary pieniężnej przez upoważnione organa kontrolne. Mechanik zgodnie z Ustawą zobowiązany jest również do wykonania takich czynność i napraw, które gwarantują szczelność obsługiwanego układu po napełnieniu czynnikiem chłodniczym. Ustawa nakłada też pewne obowiązki na warsztat jako firmę. Chodzi tu przyjmowanie dostaw czynnika chłodniczego na potrzeby serwisowania pojazdów, które może przyjmować tylko pracownik posiadający zaświadczenie o odbytym szkoleniu i o coroczne sprawozdanie z obrotu czynnikiem chłodniczym. Warsztat musi także prowadzić rejestr obrotu czynnikiem chłodniczym, dokumentować każdą usługę związaną z obrotem czynnikiem chłodniczym fakturą VAT, rachunkiem lub pisemnym oświadczeniem klienta o przyjęciu usługi jeżeli wykonana była jako usługa bezpłatna. Warsztat nie może również korzystać z jednorazowych pojemników na czynnik chłodniczy i opakowań zwrotnych których okres legalizacji dobiega końca.

Jesteście jedną z firm organizujących szkolenia. Jak wygląda to szkolenie – jakie zagadnienia są na nim poruszane?

Ustawa narzuca tematykę szkolenia i jego zakres. Prowadzimy je zgodnie z tymi wytycznymi dodając od „siebie” rzetelną wiedzę o okresowej obsłudze, diagnostyce i naprawach takich układów. Uczestnicy naszych szkoleń otrzymują także bogaty pakiet materiałów szkoleniowych pozwalający na późniejsze dogłębne "studiowanie" tematu. Te szkolenia kierujemy głównie do mechaników mających już pewne doświadczenie z tymi systemami. Chcemy dać im możliwość legalizacji oferowanych przez nich prac i usług.

Z czego wynika ta zmiana przepisów? Czy dotychczas pracownicy warsztatów samochodowych zajmujący się serwisem klimatyzacji dali powody (zdaniem ustawodawcy), by wątpić w ich umiejętności i wiedzę? Czy pracownikom obsługującym układy klimatyzacji zdarzają się poważne, szkodliwe czy niebezpieczne błędy?

Ustawa z dnia 15 maja 2016 r. to wprowadzenie w Polsce prawa unijnego, które obowiązuje w UE od 2009 roku. Ustawa w żadnym zapisie nie odnosi się do poprzednich i obecnych umiejętności i wiedzy mechaników obsługujących układy klimatyzacji samochodowej. Mechanicy to ludzie i nie mylą się tylko wtedy, gdy nic nie robią. W praktyce polscy mechanicy i warsztaty obsługujące układy klimatyzacji oferują dość przyzwoity poziom usług. Prawa obowiązujące na wolnym rynku usług weryfikują tych którzy mają małą wiedzę i umiejętności. Konieczność odbycia szkolenia wymaganego Ustawą i otrzymania stosownego zaświadczenia pozwala na przypomnienie i zwrócenie uwagi na istotne szczegóły wykonywanych wielokrotnie rutynowo czynności.

Niezależnie od wymogów ustawy, czym może skutkować serwis układu klimatyzacji przez osobę bez odpowiedniej wiedzy?

Dziś układ klimatyzacji w dowolnym pojeździe to skomplikowany system hydrauliczny, bardzo często sterowany zespołami elektronicznymi. Bez wiedzy nie da się ich właściwie obsługiwać czy naprawiać. Niefachowe prace zwykle doprowadzają do wyłączenia klimatyzacji z eksploatacji, pogarszają komfort jazdy lub powodują konieczności dokonania powtórnej naprawy w innym warsztacie, co generuje nieprzewidziane koszty dla użytkownika pojazdu.

Dziękuje za rozmowę

Rozmawiał Piotr Łukaszewicz

Komentarze (1)

dodaj komentarz
  • ~ adam 1 ponad rok temu ktoś z was może był już na tym szkoleniu? warto?
    oceń komentarz 0 0 zgłoś do moderacji
do góry strony