Wyniki polskiego przemysłu motoryzacyjnego w 2012 roku pogorszyły się, a polski rynek nowych samochodów odnotował kolejny rok z rzędu spadek wolumenu sprzedaży – sprzedaż nowych pojazdów jest ponad dwa razy mniejsza niż import pojazdów używanych. Jak twierdzą autorzy raportu „Stan branży motoryzacyjnej oraz jej rola w polskiej gospodarce”, w najbliższych latach nie widać większych szans na znaczące odbicie...
Przemysł
Produkcja samochodów w Polsce spada systematycznie od 2008 roku. W roku 2012 z polskich fabryk wyjechało 539,7 tys. samochodów osobowych, a w 2013 produkcja najprawdopodobniej spadnie poniżej 465 tys. szt. Tymczasem jeszcze w 2008 roku wyprodukowano w Polsce 841,7 tys. samochodów osobowych.
Nieco lepsza jest sytuacja w segmencie samochodów użytkowych. W 2012 roku wyprodukowano w Polsce 111,8 tys. tego typu pojazdów, co oznacza, że po raz pierwszy od czterech lat udało się osiągnąć wynik produkcyjny zbliżony do lat sprzed kryzysu.
Produkcja pojazdów samochodowych (w tys. szt.). Źródło: opracowanie, szacunki i prognozy KPMG w Polsce na podstawie danych GUS; (s) – szacunek, (p) – prognoza
Sytuacja segmentu produkcji części i akcesoriów motoryzacyjnych, nadwozi, przyczep i naczep oraz powiązanych z motoryzacją produktów (opon, szyb i akumulatorów) jest lepsza niż w przypadku produkcji pojazdów, jednak i tu w 2012 roku wartość produkcji zmalała (do 61,2 mld zł).
Łączna wartość produkcji sprzedanej szeroko rozumianego przemysłu motoryzacyjnego wyniosła w 2012 roku około 114,6 mld zł. To (nominalnie) o 3% mniej niż rok wcześniej. W wyniku tych trendów zmniejsza się międzynarodowe znaczenie Polski jako producenta motoryzacyjnego. W ciągu ostatnich pięciu lat Polska utraciła pozycję regionalnego lidera produkcji pojazdów samochodowych – prześcignęły ją Czechy i Słowacja. Słabnie także pozycja naszego kraju jako producenta części i podzespołów motoryzacyjnych.
Rynek
W 2012 roku zarejestrowano w Polsce 272,7 tys. nowych samochodów osobowych – o 1,7% mniej niż w 2011 i aż o 13,7% mniej niż w 2010 roku.
W segmencie samochodów użytkowych także nastąpił spadek wolumenu sprzedaży. W 2012 roku zarejestrowano 39,4 tys. nowych samochodów dostawczych, 16,4 tys. ciężarowych oraz 1,3 tys. autobusów. Łącznie zarejestrowano 57,1 tys. pojazdów użytkowych, o 7% mniej niż w 2011.
Jak wskazują dostępne dane, w 2013 roku można byłoby mówić o stabilizacji sytuacji z bardzo niewielkim trendem wzrostowym w większości segmentów rynku. Liczba rejestracji nowych samochodów osobowych w skali całego roku przekroczy prawdopodobnie poziom 280 tys. szt. Wzrost będzie wypracowany przez zakupy firmowe. Należy jednak wziąć pod uwagę rosnący wywóz samochodów osobowych za granicę. Nie ma niestety oficjalnych danych CEPiK na temat jego wielkości, ale eksperci szacują, że w 2013 roku może dotyczyć nawet 10-11% rejestracji w Polsce. Biorąc to pod uwagę należy szacować, że pomimo wzrostu w statystykach sprzedaży krajowy popyt na samochody osobowe w 2013 roku będzie mniejszy niż w roku 2012 i do polskich odbiorców może trafić jedynie 255-260 tys. pojazdów. Niewielkich wzrostów liczby rejestracji można spodziewać się także na rynku samochodów dostawczych i ciężarowych, jednak już nie na rynku autobusów. Także w tych segmentach zjawisko reeksportu wpływa na liczbę rejestracji.
Rejestracje nowych pojazdów samochodowych (w tys. szt.). Źródło: opracowanie, szacunki i prognozy KPMG w Polsce na podstawie danych PZPM/CEPiK; (s) – szacunek, (p) – prognoza
Import samochodów używanych pozostaje niezwykle silną konkurencją dla rynku nowych pojazdów. W 2012 roku sprowadzono do Polski 657,4 tys. używanych samochodów osobowych. Niepokoi fakt, że blisko połowa z tych pojazdów miała ponad 10 lat.
źródło: Stan branży motoryzacyjnej oraz jej rola w polskiej gospodarce, Raport KPMG w Polsce z inicjatywy Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego.
Komentarze (0)