Z przygotowanego przez Sektor Badań Rynku Motoryzacyjnego TNS OBOP raportu „Intencja zakupu samochodu - edycja 2012 r.” wynika, że poziom obecnych deklaracji jest identyczny, jak w roku ubiegłym (rys.1). Znaczący wzrost planów zakupowych, z 7% do 12%, obserwowaliśmy ostatnio w 2007 r. W ciągu ostatnich czterech lat odnotowujemy niewielki, ale systematyczny spadek - do 7% w roku 2011 i 2012.
Zakup samochodu częściej planują mężczyźni (9%) oraz osoby młode, w wieku 25-34 lat (13%). Motoryzacyjne zakupy nieco częściej planują osoby o dobrej sytuacji społeczno-ekonomicznej, specjaliści oraz osoby na stanowiskach kierowniczych (13%), jak również mieszkańcy miast małych, do 20 tys. mieszkańców (11%). Relatywnie częściej deklarację zakupu auta składają też osoby, w których gospodarstwach domowych już jest samochód (9%), niż takie, które samochodu jeszcze nie mają.
Planując zakup auta, zdecydowana większość Polaków myśli o pojeździe używanym (90% planujących zakup w ciągu najbliższych 12 miesięcy) a tylko jeden na dziesięciu chce wybrać auto fabrycznie nowe. Jest to o 10 punktów procentowych mniej niż rok temu (rys.2). Wyniki badania potwierdzają obserwację, że Polacy stali się bardziej ostrożni w planowaniu zakupu fabrycznie nowego auta.
- Intencja zakupu samochodu od kilku lat utrzymuje się na podobnym i niskim poziomie w granicach 7%-9% - komentuje wyniki badania dr Magdalena Sawińska, lider Sektora Badań Rynku Motoryzacyjnego TNS OBOP. -
Dane pochodzą z badania przeprowadzonego przez TNS OBOP w okresie 19 -22 stycznia oraz 2-5 lutego br. na ogólnopolskiej, reprezentatywnej próbie Polaków w wieku 18 lat i więcej. Łączna liczba wywiadów n=1970.
Komentarze (0)