Jako pierwszy producent poliuretanu termoplastycznego (TPU) firma BASF dopracowała ten materiał pod kątem jego szerokiego zastosowania na zewnątrz pojazdu bez malowania. Producent samochodów PSA Peugeot Citroën używa nowego gatunku TPU o nazwie Elastollan® AC 55D10 HPM (materiał wysokiej klasy) do pokrycia nowego modelu Citroën C4 Cactus nakładkami Airbumps®.
Ta światowa nowość jest wynikiem wielu lat współpracy pomiędzy tym francuskim producentem samochodów, szwajcarskim dostawcą Rehau i firmą BASF. Rehau wytwarza boczne nakładki Airbumps®, natomiast francuska firma Faurecia produkuje zderzaki na przód i tył.
- Dzięki charakterystycznej powierzchni z materiału Elastollan® nakładki Airbumps® stanowią doskonałe ucieleśnienie filozofii modelu Citroën C4 Cactus – mają styl i są wielofunkcyjne. Wspólnie z firmą BASF i dostawcami elementów Airbump® ukształtowaliśmy procesy opracowania i produkcji tego materiału w taki sposób, by ich efektem stały się modele oferujące idealne połączenie jakości, estetyki i niskich kosztów – wyjaśnia Jérôme Vinot Préfontaine, dyrektor ds. zakupów w ramach programu C4 Cactus w firmie PSA Peugeot Citroën.
Przewaga materiału Elastollan® HPM leży w oferowanej przez niego swobodzie projektowania i wysokiej trwałości oraz w tym, że jest miły w dotyku i wygląda elegancko. Ten nowy materiał łączy cechy z właściwościami konwencjonalnego TPU, np. wysoką wytrzymałością na rozciąganie i odpornością na ścieranie, elastycznością, doskonałą odpornością na uderzenia w niskich temperaturach oraz wysoką odpornością chemiczną. Posiada doskonałe właściwości powierzchniowe, nawet przy małej grubości ścianek, jest odporny na zarysowania, promieniowanie UV i czynniki atmosferyczne, jest łatwy w czyszczeniu i ma szeroki zakres dopuszczalnych temperatur 120-150°C.
Materiał ten jest idealnym podłożem dla absorbujących uderzenia nakładek Airbumps®, które nadają modelowi C4 Cactus ten charakterystyczny, graficzny wygląd. Formowany wtryskowo komponent Elastollan® jest montowany do powłoki poliwęglanowej i akrylonitrylowo-butadienowo-styrenowej (ABS), tworząc elastyczne jamy, które po wgnieceniu powracają do pierwotnego kształtu. Cała struktura jest przymocowana do metalowego nadwozia. Dzięki dobrym własnościom montażowym HPM możliwe jest hermetyczne zamocowanie, którego nie dałoby się uzyskać przy zastosowaniu konwencjonalnych materiałów wykończeniowych, takich jak polipropylen.
Elastollan® HPM można pigmentować, co pozwala uniknąć malowania nakładek Airbumps®. Nie wymagają one zatem specjalnej konserwacji, a w razie wypadku pomagają ograniczyć koszty napraw pojazdu. Zderzaki są dostępne w czterech kontrastowych kolorach (czarnym, brązowym, jasno- i ciemnoszarym) i wraz z lakierami, podkładami i lakierami bezbarwnymi z działu BASF Coatings mają swój wkład w harmonijną i indywidualną kolorystykę.
Firma Faurecia wykorzystuje nowy Elastollan® HPM do produkcji przedniego i tylnego zderzaka modelu C4 Cactus.
- Innowacyjność leży nie tylko w materiale, lecz także w montażu. Firma BASF opracowała tworzywo, które wymagało zastosowania nowej technologii montażu. Ściśle współpracowaliśmy, aby spełnić wymagania masowej produkcji przemysłowej tych niezwykłych elementów – tłumaczy Sébastien Bret, menedżer ds. rozwoju w firmie Faurecia.
Do tej pory Elastollan® był wykorzystywany w przemyśle motoryzacyjnym w osłonach przewodów, pod maską oraz we wnętrzu pojazdu, np. w uchwytach drzwi, dźwigniach zmiany biegów i wyściółkach uchwytów na napoje. Materiał TPU firmy BASF może być formowany wtryskowo, wytłaczany lub rozdmuchiwany.
Komentarze (0)