Inne

Inne

ponad rok temu  07.01.2015, ~ Administrator - ,   Czas czytania 4 minuty

To był naprawdę dobry rok

Rok 2014 był piątym rokiem działalności Związku Dealerów Samochodów. Był też rokiem wielu istotnych dla branży dealerskiej sukcesów, do których swoją rękę „przyłożył” ZDS. Przypomnijmy te najważniejsze.

Trzy miesiące „kratki” i lepsza, nowa ustawa o VAT. Rynek nareszcie rośnie
Tegoroczny, ponad 10-procentowy wzrost sprzedaży nowych samochodów ma dwie główne przyczyny. Pierwsza to trzy miesiące tzw. okresu kratkowego, a druga – korzystne dla przedsiębiorców zmiany w nowej ustawie o odliczaniu podatku VAT od samochodów, które pojawiły się od kwietnia. Ale i okres kratkowy, i nowe rozwiązania w ustawie, takie jak: możliwość 100-procentowego odpisu podatku, brak górnego limitu odliczeń, prowadzenie elektronicznej ewidencji przebiegu przejazdów czy uproszczony system ewidencji dla pojazdów demonstracyjnych, nie wzięły się z dobrej woli polskich władz. Rynek zawdzięcza je dynamicznej i co najważniejsze – skutecznej działalności lobbingowej koalicji organizacji przedsiębiorców, w której główną rolę odegrały Konfederacja Lewiatan, IBRM Samar, Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego i Związek Dealerów Samochodów.

Kasy fiskalne w warsztatach nieautoryzowanych. Trochę mniej „szarej strefy”
Od kilku lat Związek Dealerów Samochodów usilnie apeluje do rządzących o podjęcie działań mających na celu zmniejszenie szarej strefy w naprawach pojazdów. Apele zostały wreszcie, przynajmniej częściowo, wysłuchane i już od 1 stycznia 2015 roku każdy warsztat samochodowy będzie miał obowiązek posiadania kasy fiskalnej. Dzięki temu przedsiębiorcy motoryzacyjni, którzy płacą uczciwie podatki, będą się mniej obawiać konkurencji, działającej w szarej czy nawet czarnej strefie. Zyskają też klienci, którzy otrzymają potwierdzenie wykonania usługi, potrzebne do ewentualnej reklamacji.

Początek końca rynkowych patologii. Stan licznika każdego auta w CEP
W czerwcu weszła w życie ustawa, dzięki której każdy będzie miał możliwość dostępu do informacji gromadzonych przez Centralną Ewidencję Pojazdów (CEP). Oznacza to bezpłatny dostęp m.in. do danych pojazdu czy historii jego badań technicznych. Ale co najważniejsze, dzięki skutecznym staraniom Związku, także do informacji o stanie licznika, która musi być teraz wpisywana do CEP przy każdym badaniu w SKP. Nie jest to jeszcze ostateczne rozwiązanie problemu „kręcenia liczników”, ale jak mówi przysłowie – każda droga musi mieć swój pierwszy krok.

Nowelizacja ustawy o „lakierach wodnych”. Bat na nieuczciwych lakierników
W październiku efekty przyniosły wieloletnie naciski Związku na Ministerstwo Środowiska i Najwyższą Izbę Kontroli w sprawie zmiany ustawy Prawo ochrony środowiska. Dzięki temu wyznaczono wreszcie organy kontrolujące normy emisji LZO w lakierach – Inspekcję Ochrony Środowiska dla producentów i użytkowników lakierów oraz Inspekcję Handlową dla importerów oraz sprzedawców hurtowych i detalicznych tych produktów. Jest nadzieja, że ta zmiana będzie wreszcie skutecznym batem na warsztaty stosujące niezgodne z prawem „lakiery rozpuszczalnikowe” i że da ona możliwość wyrównania biznesowych szans dla uczciwie działających na rynku warsztatów lakierniczych stosujących zgodne z prawem „lakiery wodne”.

Rząd zaczął prace. Tablice dealerskie coraz bliżej
Ważną częścią wspólnych działań Związku Dealerów Samochodów i PZPM jest praca nad procesem legislacyjnym, który wprowadzi do Polski funkcjonujące w bardzo wielu krajach UE tzw. tablice dealerskie. Rozwiązanie to jest korzystne dla dealerów dzięki uproszczeniom organizacyjnym i oszczędnościom z tytułu ubezpieczeń pojazdów oraz kosztów rejestracji. W listopadzie proces legislacyjny wreszcie ruszył – zostały opublikowane rządowe założenia do zmiany ustawy Prawo o ruchu drogowym, wprowadzające tzw. profesjonalną rejestrację pojazdu. I jeśli wszystko pójdzie zgodnie z założeniami, to w roku 2016 na polskich drogach pojawią się wreszcie tablice dealerskie.

Ponad 400 tysięcy samochodów z kartami ratowniczymi
W styczniu rozpoczęła się zainicjowana przez ZDS akcja „Karty ratownicze w pojeździe”. Najważniejszym jej elementem jest bezpłatna dystrybucja kart ratowniczych dla samochodów jeżdżących po polskich drogach. Dzięki takim kartom akcja ratownicza po poważnym wypadku komunikacyjnym może przebiegać sprawniej i być szybsza o około 30 procent. Karty wraz z nalepkami na szybę kierowcy mogą otrzymać m.in. w punktach dealerskich i serwisowych oraz u agentów niektórych towarzystw ubezpieczeniowych. W ciągu 12 miesięcy akcji rozdano już ponad 400 tysięcy kart.

Nowe stowarzyszenia dealerskie Mitsubishi i Nissana
Jednym z głównych celów Związku Dealerów Samochodów jest wspieranie rozwoju silnych struktur „stowarzyszeniowych” w sieciach dealerskich, zdolnych do realnych i skutecznych negocjacji warunków współpracy z importerami. W 2014 powołano kolejne dwie nowe organizacje, reprezentujące markowe sieci dealerskie: w maju Stowarzyszenie Autoryzowanych Dystrybutorów Mitsubishi, a w lipcu Związek Dealerów Marki Nissan. Poziom organizacyjny polskich dealerów urósł o kolejny stopień.

Komentarze (0)

dodaj komentarz
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony