Na potrzeby raportu przebadane zostały ogłoszenia sprzedaży, co pozwoliło określić m.in. wiek sprzedawanych pojazdów i najczęściej oferowane marki i modele. Analiza zapytań pozwoliła określić, które pojazdy są najczęściej poszukiwane przez potencjalnych nabywców.
Starsze pojazdy, niższe ceny
Tak jak w pierwszym półroczu 2011 roku wystawiane na sprzedaż samochody miały średnio 8,5 roku, tak w pierwszym półroczu roku bieżącego już ponad 10,5 roku. Coraz starsze pojazdy wystawiane na sprzedaż wpłynęły na niższe średnie ceny aut – w okresie od stycznia do czerwca ubiegłego roku wynosiły one ok. 26,2 tys. zł, a w analogicznym okresie roku bieżącego średnia cena była o 10 proc. niższa i wynosiła 23,7 tys. zł. Co ciekawe, na wartości straciły najbardziej samochody zasilane olejem napędowym (spadek o 16 proc., z 32 tys. zł na 26,8 tys. zł). Pojazdy dostosowane do zasilania gazem płynnym są nieznacznie tańsze (spadek o 2 proc., z 9,6 na 9,4 tys. zł). Na wartości zyskały natomiast samochody benzynowe (wzrost o 13 proc., z 20 na 22,6 tys. zł). Około połowa sprzedawanych samochodów ma silniki Diesla, choć ich udział w tym roku spadł o ok. 3 proc. na rzecz aut benzynowych, także tych z instalacjami gazowymi.
Poszukiwany, czyli niemiecki
W pierwszej dziesiątce najbardziej poszukiwanych modeli znalazły się wyłącznie modele niemieckie. Pierwsze miejsce należy niezmiennie do VW Golfa, a drugie do VW Passata. Na trzecim miejscu znalazł się Opel Astra, wyprzedzając Audi A4. Kolejne miejsca zajęły Audi A6, Mercedes klasy E, Ford Focus i BMW serii 3. W pierwszej dziesiątce znalazły się również VW Polo i Mercedes klasy C. Jedenaste miejsce przypadło Toyocie Avensis, która jest najbardziej poszukiwanym autem japońskim. Dalsze lokaty należą do Opla Zafiry, Skody Octavii, Opla Vectry i Opla Corsy. Niespodzianką jest miejsce szesnaste, na którym uplasowała się Toyota Land Cruiser. Pierwszą dwudziestkę zamykają BMW serii 5, Toyota Corolla, VW Touran i użytkowy Mercedes Sprinter.
Kryzys wpływa na preferencje kupujących
Polacy nadal najczęściej poszukują aut z silnikami Diesla, ale udział zapytań o takie pojazdy spadł o ok. 5 proc. O tyle samo wzrósł udział zapytań o samochody benzynowe. Więcej osób szukało też samochodów zasilanych gazem płynnym. W drugim kwartale br. wzrosło zainteresowanie pojazdami o pojemności skokowej do 1600 cm3 (odnotowano aż 60-procentowy wzrost zapytań).
- Potencjał wzrostu popularności takich aut jest spory, ponieważ Polacy wybierali dotąd używane samochody z większymi silnikami – mówi Marcin Świć, dyrektor serwisów motoryzacyjnych Grupy Allegro. - Dane z drugiego kwartału br. pokazują, że aż 71 proc. zapytań dotyczyło pojazdów o pojemności powyżej 1700 cm3, tylko 20 proc. pojemności od 1400 do 1700 cm3, a o modele z jednostkami napędowymi do 1400 cm3 pytało tylko 9 proc. użytkowników. Przewidujemy, że trend ten będzie się utrzymywał. Diesle będą powoli tracić na popularności na rzecz samochodów wyposażonych w niewielkie silniki benzynowe. Główną przyczyną tych zmian są rosnące ceny paliw i coraz wyższe koszty utrzymania samochodu.
Rynek powoli reaguje
W pierwszym półroczu br. można było zaobserwować, że rynek samochodów używanych zaczyna się dostosowywać do nowych preferencji potencjalnych klientów. Nadal dominują w ogłoszeniach samochody zasilane olejem napędowym, ale było ich nieco mniej. 51 proc. aut wystawianych na sprzedaż w okresie od stycznia do czerwca 2011 roku miało silnik Diesla, w analogicznym okresie roku bieżącego – 49 proc. Przybyło natomiast ofert samochodów benzynowych, także tych z instalacjami LPG. W ogłoszeniach pojawia się coraz więcej samochodów z mniejszymi silnikami. W ogłoszeniach średnia pojemność skokowa samochodów z silnikami Diesla nie zmieniła się, widać natomiast niewielki spadek średniej pojemności skokowej oferowanych aut benzynowych (z ok. 1660 na 1590 cm3) i samochodów z instalacjami LPG (z 1790 na 1750 cm3).
Komentarze (0)