Pokażemy tu, jak wycisnąć najwięcej z systemu klimatyzacji samochodowej. Jak zachować go w dobrym stanie i jak postępować, aby uniknąć usterek.
By uzyskać jak najszybsze schłodzenie kabiny, postępuj wg następujących kroków:
1. Jeżeli to możliwe, w gorące słoneczne dni pozostaw okna lekko uchylone. Temperatura w zamkniętym samochodzie może znacznie przekroczyć w takie dni 30 st. C. Chłodzenie polega na usunięciu ciepła z kabiny. W tej sytuacji proces ten jest ułatwiony i efektywniejszy, gdy przez otwarcie okien umożliwimy cyrkulację powietrza i wychłodzimy wstępnie samochód.
2. Gdy wsiadasz do zaparkowanego samochodu, otwórz wpierw maksymalnie wszystkie okna, a najlepiej całe drzwi, co usunie szybko nagromadzone w kabinie ciepło.
3. Gdy włączasz na początku klimatyzację, ustaw ją na wartość maksymalną. Tak samo ustaw wentylatory. To pomoże najszybciej i najefektywniej usunąć gorące powietrze, wtłoczyć już ochłodzone i zapobiegać dostawaniu się do środka ciepłego powietrza z zewnątrz. Gdy już poczujesz się komfortowo, przestaw poziom chłodzenia na taki, jaki ci odpowiada, to samo zrób z wentylatorami. Im wolniejsza prędkość wentylatorów, tym bardziej chłodne powietrze z systemu.
4. Zaciemnienie szyb może pomóc obniżać temperaturę w aucie. Nie musi być ono bardzo ciemne, czy kompletnie odbijać światło słoneczne (pamiętaj że zaciemnianie szyb może być nielegalne, sprawdź jak stanowią o tym przepisy).
Dodatkowe wskazówki
- Klimatyzacja automatyczna działa inaczej niż klimatyzacja manualna.
- Upewnij się, że dobrze zapoznałeś się z instrukcją obsługi, by dobrze posługiwać się swoim systemem.
- By system manualny chłodził tak szybko jak automatyczny, po prostu na początku ustaw na maksymalne chłodzenie, a potem, jak już kabina jest schłodzona, ustaw na wartość, jaka ci odpowiada.
- W większości samochodów, gdy uruchamia się opcję odmrażania szyb, automatycznie uruchamia się też kompresor. To pomaga doprowadzać do szyb bardziej suche powietrze, co z kolei ułatwia odmrażanie i zapobiega ich parowaniu. Są systemy, które tak nie pracują a mają osobny przełącznik uruchamiający kompresor. Nie zapominaj o tym, gdy odmrażasz szyby.
- Typowym problemem, z jakim zgłaszają się klienci, to wydobywający się z systemu niemiły zapach. Określają, że przypomina to zapach przepoconych skarpet lub zapach szatni na sali gimnastycznej. Staraj się, o ile to możliwe, używać swojego systemu w opcji z tzw. zewnętrznym poborem powietrza, a nie obieg zamknięty. To pomoże pozbyć się tej „przypadłości” lub przynajmniej mocno złagodzić jej skutki.
- Jeżeli twój samochód wyposażony w filtr kabinowy, pamiętaj o tym, by wymieniać go przynajmniej wg. zaleceń producenta, jak nie częściej. Generalnie producenci zalecają jego wymianę raz do roku lub co 24 000 km, w zależności co wypada pierwsze. Niektórzy określają to bardziej precyzyjnie. Sprawdź, co o tym mówi instrukcja serwisowa twojego auta. Zabrudzony filtr może ograniczać przepływ powietrza aż do jego całkowitego zablokowania.
Częstotliwość i sposób przeprowadzania kontroli pod maską
Na co należy zwracać uwagę:
1. Sprawdź, czy wszystkie elementy systemu auto-klimatyzacji są na swoim miejscu, czy są dobrze przymocowane i czy niczego nie brakuje.
2. Sprawdź, czy są nakładki (osłony) na portach serwisowych systemu. Chronią one przed zabrudzeniem i uszczelniają porty.
3. Gdy uruchomisz silnik, sprawdź czy załącza się też sprzęgło kompresora, gdy system jest włączony. Gdy tak nie jest, wskazuje to najprawdopodobniej na zbyt małą ilość czynnika chłodzącego lub nawet jego brak. Może to też być problem elektryczny. Wsłuchaj się, czy z kompresora nie wydobywają się jakieś nagłe trzaski, kliknięcia, gdy jest załączany. Może to być wynikiem m.in. zbyt małego dozowania czynnika chłodzącego. Udaj się do serwisu na sprawdzenie systemu (UWAGA: Niektóre systemy zapobiegają załączaniu się sprzęgła przy niskich temperaturach).
4. Gdy pracuje silnik, włącz kompresor i wsłuchaj się, czy nie wydobywają się z niego jakieś odgłosy pukania, stukotania, skrzypienia itd. To może wskazywać na uszkodzenie kompresora lub jego sprzęgła. Może to też być wynikiem obluzowania mocowania jakiegoś elementu lub problemów z systemem chłodzenia.
5. Sprawdź wszystkie paski napędowe, czy nie są zużyte, pęknięte, przetarte, wyślizgane. Jeżeli tak, wymień je. Także i te paski mogą się z biegiem czasu rozciągać i poluzowywać. Sprawdź więc, czy nie wibrują podczas pracy silnika i systemu auto-klimatyzacji. Jeżeli tak, trzeba naciągnąć pasek lub sprawdzić, czy nie trzeba wymienić automatycznego napinacza. W czasie serwisu zawsze bardzo uważaj gdy zaglądasz pod maskę podczas pracy silnika, trzymaj się z dala od elementów ruchomych, wirujących i zakładaj okulary ochronne.
6. Sprawdź wszystkie wężyki w systemie, czy nie są postrzępione, przecięte, przetarte, czy nie ma śladów wycieku. Wycieki pojawiają się w postaci osadu z oleju i brudu na łączeniach i mocowaniach systemu.
7. Sprawdź chłodnicę/skraplacz, czy nie ma śladów wycieków, sprawdź też czystość i poziom płynu chłodzącego/czynnika chłodzącego. Twój system klimatyzacji powinien podlegać regularnym przeglądom serwisowym według zaleceń producenta. Informacje na ten temat znajdziesz w instrukcji obsługi. Zapewni to możliwość pracy silnika w odpowiedniej temperaturze. Gdy silnik pracuje w zbyt wysokiej temperaturze, wpływa to na wydajność systemu auto-klimatyzacji i okres bezawaryjnej eksploatacji. Uwierzcie, że silnik pracujący w zbyt niskiej temperaturze też zużywa się szybciej.
Komentarze (0)