Nowe technologie

Części i regeneracja

4 miesiące temu  01.07.2024, ~ Michał Żak - ,   Czas czytania 2 minuty

Pierwsza taka szyba na świecie

Prototypowy Lexus ROV to także innowacyjna jednowarstwowa powłoka przedniej szyby z niskoemisyjnej żywicy. Jest dużo lżejsza, łatwiej poddaje się formowaniu pod wpływem temperatury, a także trudniej ją zbić.

Lexus od lat pracuje nad rozwiązaniami, które redukują emisje dwutlenku węgla, i sukcesywnie wprowadza je do swoich modeli. Marka jako pierwsza w klasie premium wprowadziła napędy hybrydowe i rozpoczęła elektryfikację tej części rynku. Obecnie oprócz klasycznych hybryd oferuje też hybrydy plug-in oraz samochody z bateryjnym napędem elektrycznym.

Lexus jednak nie ogranicza się do samych napędów i już na etapie projektu modelu zwiększa wykorzystanie materiałów przyjaznych środowisku. W elektrycznym Lexusie RZ oraz w najmniejszym miejskim crossoverze LBX można zamówić tapicerkę wnętrza wykonaną z ekologicznego zamszu Ultrasuede. Z kolei technologie, takie jak ogrzewanie promiennikowe czy fotochromatyczny dach udowadniają, że marka wie, jak w innowacyjny sposób ograniczyć zapotrzebowanie aut elektrycznych na energię.

Szyba lżejsza o połowę

W przyszłości niesamowice ważne będą rozwiązania, które pozwolą zmniejszyć masę pojazdów, co przełoży się na poprawę ich zasięgu. Jednym z takich materiałów jest żywica poliwęglanowa, z której wykonywane są szyby. W porównaniu ze szklanymi odpowiednikami są o połowę lżejsze, łatwiej poddają się formowaniu pod wpływem temperatury, a także trudniej je zbić. Muszą jednak spełniać wyśrubowane normy pod względem odporoności i ścieralności. Do tej pory stosowano trzywarstwowe powłoki, z których dwie wartwy były termoutwardzalne, a jedna warstwa poddawana była parowej dyspersji chemicznej. Cały proces pochłania jednak mnóstwo energii i jest kosztowny.

Zastosowana w prototypowym Lexusie ROV przednia szyba z niskoemisyjnej żywicy otrzymała ultratwardą jednowarstwową powłokę, która jako pierwsza na świecie spełnia wymagania normy UN/ECE R43 Class L. Materiał może być stosowany na szybach przednich, szybach bocznych oraz w innych miejscach, przez które patrzy kierowca. Jest on utwardzany promieniownaniem UV i nakładana jest tylko jedna warstwa, co ogranicza koszty o 40% i redukuje emisje CO2 aż o 80% w porównaniu z dotychczas stosowanymi rozwiązaniami.

Innowacyjny materiał do pokrycia przedniej szyby został opracowany przez Toyota Industries, która technologię plastikowych szyb rozwija od lat 90. XX wieku. Ma ogromne doświadczenie w produkcji twardych materiałów odpornych na ścieranie oraz trudne warunki atmosferyczne. Dopracowuje także procesy produkcyjne, by zoptymalizować koszty przy zachowaniu najwyższej jakości produktu.

Fot. Lexus

Komentarze (0)

dodaj komentarz
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony