Nowe technologie

Części i regeneracja

wczoraj  21.02.2025, ~ Michał Żak - ,   Czas czytania 3 minuty

Rewolucja w recyklingu baterii to nowy biznes?

Inżynierowie z Toyota Chemical Engineering opracowali i testują nową technologię recyklingu baterii stosowanych w hybrydach, hybrydach plug-in i samochodach elektrycznych, która charakteryzuje się mniejszą emisją CO2 w całym procesie oraz pozwala ponownie wykorzystać więcej surowców, w tym kobaltu czy litu.

Wraz z rosnącą liczbą samochodów z napędami hybrydowymi i elektrycznymi zwiększa się zapotrzebowanie na kluczowe surowce w produkcji baterii litowo-jonowych oraz innych technologii zelektryfikowanych, w tym kobalt czy lit. Ponieważ pierwiastki te są dostępne w ograniczonych ilościach, recykling nabiera coraz większego znaczenia i wpisuje się w ideę gospodarki o obiegu zamkniętym, która przyspieszy dążenia do osiągnięcia neutralności klimatycznej. Ponadto europejscy producenci baterii już od 2031 roku będą zobowiązani do przetwarzania metali pochodzących z recyklingu zużytych akumulatorów.

Nowa metoda recyklingu

W stosowanych obecnie metodach recyklingu zużyte baterie trafiają do spalarni, a następnie metale z nich uzyskane są zbierane i przetwarzane. Przez proces spalania część wartościowych materiałów ulega utracie, a także powstają duże ilości CO2. Aby cykl życia samochodu był całkowicie neutralny klimatycznie, trzeba dokładnie przeanalizować wszystkie emisje - od produkcji, przez wycofanie pojazdu z eksploatacji, aż po recykling – i stopniowo je redukować. Kluczowym procesem obniżenia emisji CO2 może okazać się recykling baterii bez wcześniejszego spalania.

Inżynierowie Toyoty oraz Toyota Chemical Engineering, czyli firmy zajmującej się przemysłowym przetwarzaniem odpadów, są już po pierwszych udanych testach tej technologii. Zespół Toyota Chemical Engineering ma duże doświadczenie w innowacyjnym podejściu do recyklingu. W 2010 roku opracowano pierwszą technologię recyklingu akumulatorów niklowo-metalowo-wodorkowych (NiMH). Od tego czasu w zakładzie w Handzie, w prefekturze Aichi, zbierane i przetwarzane są stare baterie z samochodów hybrydowych.

Lepsze odzyskiwanie materiałów

Od jesieni 2023 roku firma bada nową technologię recyklingu bez spalania. Elektrolit w akumulatorach, który ułatwia ruch jonów, jest łatwopalny. Aby wyeliminować ryzyko pożaru w procesie przetwarzania, elektrolit jest destylowany i ekstrahowany. Następnie ogniwa akumulatora są rozdrabniane, sortowane i wprowadzane z powrotem do procesu produkcyjnego. Odzyskane części to duże kawałki zawierające aluminium, żelazo lub tzw. „czarną masę” – proszek zawierający różne rzadkie metale. Odzyskane surowce są następnie poddawane dalszemu przetwarzaniu przez firmy partnerskie w celu produkcji nowych akumulatorów.

- Wdrożenie nowych procesów recyklingu oznacza także wysokie koszty inwestycyjne. Jednak kluczowe jest kompleksowe spojrzenie na cykl życia samochodu. Niech przykładem będzie nasza usługa mobilności KINTO. Ponieważ sami zarządzamy pojazdami, łatwiej jest zapewnić ich ponowne wykorzystanie i recykling części oraz materiałów. Poza tym mamy stały kontakt z naszymi klientami, co daje nam nowe możliwości oferowania im dodatkowych usług, takich jak ulepszenia i personalizacje. Dlatego bardziej zaawansowana gospodarka o obiegu zamkniętym przyczynia się zarówno do niższych emisji CO2, jak i nowych możliwości biznesowych - uważa Yumi Otsuka, Chief Sustainability Officer w Toyota.

Fot. Toyota

Komentarze (0)

dodaj komentarz
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony