Nowe technologie

#HybrydaNaWarsztacie

9 godzin temu  13.05.2025, ~ Michał Żak - ,   Czas czytania 4 minuty

Technologia full hybrid E-Tech

Specjalistyczna wiedza Renault w dziedzinie samochodów elektrycznych umożliwiła opracowanie w 2021 roku innowacyjnego układu napędowego full hybrid E-Tech, który objęty jest ponad 150 wnioskami patentowymi. Podobnie jak w poprzedniej generacji nowy napęd charakteryzuje się tzw. konstrukcją szeregowo-równoległą. Różnic jest dużo więcej.

Technologia full hybrid E-Tech wykorzystuje bogate doświadczenie Renault w Formule 1, w szczególności w zakresie odzyskiwania energii. Napęd zapewnia większą dynamikę w połączeniu z wyższą efektywnością energetyczną w wielu modelach z gamy Renault, od Clio po Rafale.

Co wiemy o najnowszej generacji układu? Marka zaprezentowała nowy silnik full hybrid E-Tech 160 KM o objętości skokowej 1,8 l wyposażony w akumulator o pojemności 1,4 kWh, który będzie montowany w modelach Captur i Symbioz – mocniejszy, bardziej responsywny, o mniejszym zużyciu paliwa i emisji CO2 wynoszącej zaledwie 98 g/km w Renault Symbioz (od 99 g/km w Renault Captur).

Technologia full hybrid E-Tech umożliwia rozruch i bezgłośną jazdę w trybie w 100% elektrycznym. Ponadto napęd może pracować w trybie elektrycznym przez 80% czasu jazdy po mieście i w obszarach podmiejskich. Takie zespoły napędowe stanowią ciekawą alternatywę dla klientów, którzy nie są jeszcze gotowi na zakup samochodu elektrycznego. Oferują wszystkie zalety silnika elektrycznego – cichy rozruch, jazdę w trybie w 100% elektrycznym zarówno po mieście, jak i obszarach podmiejskich czy odzyskiwanie energii podczas zwalniania i hamowania, co przekłada się na jeszcze większą przyjemność jazdy.

Najnowsza generacja

Podobnie jak w poprzedniej generacji nowy napęd full hybrid charakteryzuje się tzw. konstrukcją szeregowo-równoległą. Łączy ona dwa silniki elektryczne (silnik elektryczny o mocy 36 kW i wysokonapięciowy rozrusznik-generator typu HSG – High-Voltage Starter Generator – o mocy 15 kW) z czterocylindrowym silnikiem benzynowym o pojemności 1,8 l i mocy 80 kW lub 109 KM (69 kW lub 94 KM w poprzedniej wersji). Ponadto silniki współpracują z nową, inteligentną skrzynią biegów – bezsprzęgłową i wielotrybową – oraz akumulatorem trakcyjnym o pojemności 1,4 kWh. Bezsprzęgłowa skrzynia biegów umożliwia szybką i precyzyjną zmianę przełożeń, ogranicza utratę mocy i cechuje się prostą mechaniką, dzięki czemu jest niezawodna.

Nowy systemem wtrysku bezpośredniego

Wtrysk pośredni obecny w poprzedniej generacji został zastąpiony nowym systemem wtrysku bezpośredniego. Dzięki niemu wtrysk paliwa jest bardziej precyzyjny, a ciśnienie 350 barów zapewnia optymalne wymieszanie paliwa z powietrzem, co gwarantuje dokładniejsze i skuteczniejsze spalanie. To z kolei poprawia osiągi silnika, zmniejsza emisję spalin i przyczynia się do niższego zużycia paliwa.

Moment obrotowy został zwiększony o 25% (172 Nm w samym silniku spalinowym, czyli o 22 Nm więcej) względem poprzedniej wersji. Za sprawą tego ulepszenia możliwe jest osiągnięcie maksymalnego momentu obrotowego w niższym zakresie obrotów silnika (około 2000 obr./min), co przekłada się na zwiększoną responsywność i wyższe osiągi, zwłaszcza w fazie przyspieszania, również na wyższych biegach na drogach szybkiego ruchu. Dzięki temu samochód przyspiesza bardziej dynamicznie. Captur rozpędza się teraz od 0 do 100 km/h w 8,9 sekundy, wobec 10,6 sekundy w poprzedniej wersji, a zwiększona responsywność skutkuje bardziej dynamicznym prowadzeniem. Czas przyspieszenia Symbioza od 0 do 100 km/h również uległ poprawie i wynosi 9,1 sekundy wobec 10,6 sekundy uzyskiwanych wcześniej.

Nowy akumulator o pojemności zwiększonej do 1,4 kWh

Nowy napęd hybrydowy jest wyposażony w akumulator o pojemności 1,4 kWh (230 V), wobec 1,2 kWh w starszej generacji. Zwiększenie pojemności akumulatora przekłada się na większy zasięg w trybie elektrycznym, optymalne zużycie paliwa i większą elastyczność przy pokonywaniu tras miejskich i krótkich dystansów.

Odzyskiwanie energii podczas hamowania, w połączeniu z dużą zdolnością samoczynnego ładowania akumulatora o pojemności 1,4 kWh (230 V) oraz wysoką sprawnością zespołu napędowego E-TECH, optymalizuje zużycie paliwa i energii.

Nowy napęd full hybrid E-Tech pod maską Renault Captur i Renault Symbioz zużywa 4,3 l paliwa na 100 km (4,7 l w poprzedniej wersji). Optymalizacja zużycia oznacza nie tylko oszczędność paliwa dla klientów, która może sięgać 40%, lecz także obniżenie emisji CO2 nawet do 98 g/km w modelu Symbioz.

Obniżone zużycie paliwa i emisja CO2 to nie wszystkie walory najnowszej generacji układu.

Płynna zmiana biegów

Zachowano bezsprzęgłową technologię skrzyni biegów – sprzęgło kłowe zastępuje jednocześnie jedno z kół zębatych i jeden z pierścieni synchronizatora w ramach systemu pozbawionego standardowego sprzęgła. Zapewnia ono doskonałą sprawność dzięki zmniejszeniu liczby części generujących tarcie. W skrzyni biegów wprowadzono szereg poprawek, które umożliwiają szybszą i płynniejszą zmianę biegów. To z kolei wpływa na poprawę komfortu prowadzenia za sprawą bardziej dyskretnej i responsywnej pracy skrzyni biegów oraz mniejszych drgań i hałasu generowanego przez napęd. Dodatkowym ulepszeniem jest wprowadzenie nowego elektronicznego drążka zmiany biegów (e shifter) o zwiększonej precyzji i zoptymalizowanej ergonomii.

Większa zdolność holowania

Nowy zespół napędowy full hybrid E-Tech 160 KM umożliwia holowanie przyczepy o wyższej masie – została ona zwiększona w stosunku do poprzedniej wersji z 750 kg do 1000 kg. To przekłada się na większą elastyczność dla kierowców potrzebujących holować przyczepę towarową lub kempingową.

Fot. Renault

Komentarze (0)

dodaj komentarz
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony