Swego czasu napęd quattro rozpoczął nowy rozdział w historii rajdów i wyznaczył standardy w autach drogowych. Choć era Audi w rajdach WRC zakończyła się w połowie lat osiemdziesiątych, technologia napędu na cztery koła stała się fundamentem dla przyszłych samochodów drogowych. Teraz także w modelach elektrycznych.
Od pojazdów wojskowych, przez rajdy, aż do samochodów osobowych. Tak wyglądała droga, jaką pokonał napęd quattro. Droga, która przyniosła wiele sukcesów w sporcie oraz uznanie wśród kierowców, przez co stał się jednym z najbardziej znanych układów napędu na cztery koła w historii motoryzacji.
Wszystko zaczęło się z latach siedemdziesiątych XX wieku, kiedy inżynierowie Audi pracowali nad pojazdem terenowym Volkswagen Iltis. Samochód, mimo stosunkowo słabego silnika, okazał się niesamowicie skuteczny w trudnych warunkach – wszystko dzięki napędowi na cztery koła. Takie rozwiązanie zainspirowało inżynierów, aby wykorzystać je w samochodach osobowych Audi.
Audi quattro
Dziesięć lat później, w 1980 r., podczas Międzynarodowego Salonu w Genewie poznaliśmy efekt tej inspiracji i pracy inżynierów – Audi quattro. Było to dwudrzwiowe coupé, wyposażone w turbodoładowany silnik o pojemności 2,1 litra, który generował 200 KM. Nie to jednak było w nim najważniejsze – innowacją był napęd na cztery koła, co w samochodach sportowych było wówczas rzadkością. Było to pierwsze spotkanie z autem, które w ciągu następnych lat zapisze się na kartach historii rajdów i zostanie legendą marki na lata.
Pierwszym oficjalnym występem w WRC był rok 1981, a kierowcami byli Hannu Mikkola, Michèle Mouton i Stig Blomqvist. Mimo że w tym roku Audi nie zdobyło mistrzostwa, to wyraźnie zaznaczyło, że technologia quattro ma ogromny potencjał i jest w stanie zmienić rajdy.Kolejny rok był dla Audi ukoronowaniem podjętego ryzyka i wprowadzania innowacji. Mikkola wygrał cztery rundy, w tym Rajd Safari, Rajd Portugalii, Rajd Akropolu i Rajd 1000 Jezior, co przyczyniło się do zdobycia przez Audi mistrzostwa konstruktorów. Z kolei Michèle Mouton stała się pierwszą kobietą, która wygrała rundę WRC, triumfując w Rajdzie San Remo. Mimo to nie był to jeszcze rok, w którym Audi mogło cieszyć się również z tytułu mistrza wśród kierowców.
Rok 1984 był spełnieniem marzeń Audi o podwójnym tytule. Stig Blomqvist poprowadził Audi quattro do sukcesu, wygrywając cztery rajdy w ciągu sezonu, a Mikkola dorzucił do tego jedno zwycięstwo. Audi quattro A2, zmodernizowana wersja oryginalnego quattro, była jeszcze bardziej skuteczna, co pomogło zespołowi zdobyć dublet.
Kolejne lata nie były aż tak udane. Audi quattro było jednym z cięższych modeli w Grupie B, co dawało mu przewagę na trudnych i śliskich nawierzchniach (szuter, śnieg, błoto), jednak na nawierzchniach asfaltowych i bardziej zwrotnych trasach stało się mniej efektywne. Wykorzystała to konkurencja, która skupiła się na lżejszych, bardziej zwrotnych i specjalnie zaprojektowanych pod rajdy konstrukcjach, które dawały ogromną przewagę na bardziej technicznych, asfaltowych trasach. Wpłynęło na to również wprowadzenie przez konkurencję centralnie umieszczonych silników, co znacznie poprawiało rozkład masy i prowadzenie pojazdu. Audi quattro miało tradycyjnie zamontowany silnik z przodu, co prowadziło do problemów z rozkładem masy.
Sezon 1986 był ostatnim rokiem, w którym Audi startowało w Grupie B. W tym czasie Audi Sport quattro S1 zostało zmodernizowane do wersji S1 E2, z jeszcze większą mocą (ponad 500 KM) i lepszymi właściwościami aerodynamicznymi. Samochód ten odniósł jedno z najsłynniejszych zwycięstw w rajdach – Walter Röhrl wygrał Pikes Peak International Hill Climb w 1987 roku, ustanawiając rekord na tej wymagającej trasie.
Ryzyko dla kierowców i pilotów, z jakim wiązała się Grupa B sprawiło, że Audi wycofało się z WRC po roku 1986.
Torque Sensing
Choć era Audi w rajdach WRC zakończyła się w połowie lat osiemdziesiątych, technologia napędu na cztery koła stała się fundamentem dla przyszłych samochodów drogowych. Po sukcesach w motorsporcie i wykorzystaniu w Audi quattro, napęd zaczęto udoskonalać pod kątem właściwości użytkowania w codziennych warunkach i zaczął być stosowany w kolejnych modelach. Dzięki swoim możliwościom, szybko stał się znakiem rozpoznawalnym Audi.
Napęd quattro był i jest do dziś wykorzystywany szeroko w gamie – od hatchbacków, przez sedany i kombi, aż po SUV-y i modele sportowe RS. Od samego początku zamysł był taki, aby był to napęd uniwersalny, który spisze się doskonale w każdych warunkach jezdnych.
Po Audi quattro, w latach osiemdziesiątych napęd był wykorzystywany w modelach Audi 80, 90, 100 i V8. W 1987 r. Audi wprowadziło Torsen (Torque Sensing), mechanizm różnicowy, który dynamicznie rozdzielał moment obrotowy między osiami w zależności od warunków drogowych. System ten wprowadził większą efektywność napędu quattro, dostosowując się do różnych nawierzchni. Pierwszym, bardziej sportowym modelem z wykorzystaniem quattro był model S2, który zadebiutował na początku lat dziewięćdziesiątych i był bezpośrednim następcą Audi quattro.
Komentarze (0)