Nowe technologie

Warto wiedzieć

6 godzin temu  06.11.2025, ~ Michał Żak - ,   Czas czytania 4 minuty

Wreszcie bez rąk na kierownicy!

Już wkrótce pojawią się kolejne innowacyjne systemy wspomagające, oparte na podejściu do symbiotycznego połączenia kierowcy z pojazdem. Póki co rozporządzenie DCAS daje producentom pojazdów możliwość wprowadzenia asystenta autostradowego, umożliwiającego zdjęcie rąk z kierownicy. 

Rozporządzenie DCAS unkt wyjścia do wprowadzenia Asystenta autostradowego (z funkcją „hands-off”) oraz zmiany pasa z aktywacją spojrzeniem w kolejnych krajach europejskich. Wygodnie połóż ręce na kolanach i wykonaj manewr wyprzedzania, spoglądając w lusterko boczne – klienci BMW już wkrótce będą mogli doświadczyć tej funkcjonalności Asystenta autostradowego w kolejnych krajach europejskich. 

BMW Group jako pierwszy producent samochodów w Niemczech uzyskał homologację dla systemów wspomagania kierowcy (DCAS) dla nowego BMW iX3 zgodnie z regulacją nr 171. Rozporządzenie DCAS stanowi międzynarodowe ramy prawne dla innowacyjnych systemów wspomagania kierowcy w zakresie funkcji poziomu 2, ze szczególnym naciskiem na bezpieczeństwo klienta. Homologacja umożliwi BMW Group zaoferowanie Asystenta autostradowego poziomu 2 w wielu innych modelach i krajach, także z rozszerzonym zakresem funkcji. Kolejne innowacyjne rozwiązania wspomagające jazdę, są również przewidziane, by wspierać poruszanie się po mieście. Aktualna generacja Asystenta autostradowego właśnie zdobyła nagrodę Tech Award w kategorii „Systemy wspierania komfortu” przyznaną przez niemieckie pismo motoryzacyjne „Auto Motor und Sport”.

- Rozporządzenie DCAS, które jest zorientowane na zapewnienie bezpieczeństwa podróży, daje nam możliwość wprowadzenia Asystenta autostradowego, umożliwiającego zdjęcie rąk z kierownicy, w znacznie większej liczbie krajów. Wkrótce pojawią się kolejne innowacyjne systemy wspomagające, oparte na naszym podejściu do symbiotycznego połączenia kierowcy z pojazdem. Tworzymy ramy do idealnej współpracy algorytmów ze sztuczną inteligencją. Kierowca pozostaje przy tym zaangażowany, a nasze systemy są pod stałą kontrolą, a ich działanie jest powtarzalne - mówi Dr Mihiar Ayoubi, Senior Vice President ds. rozwoju Driving Experience:

Tu dodajmy, że asystent jazdy po autostradzie i mieście będzie dostępny w Niemczech przy wprowadzeniu modelu BMW iX3 na rynek. Inne kraje i funkcje zostaną udostępnione później. Zakres dostępności, funkcji oraz granice systemu mogą się różnić w zależności od kraju.

Jak to działa?

Kiedy Asystent autostradowy jest aktywowany, kierowca może zdjąć ręce z kierownicy na stałe przy prędkościach do 130 km/h, pod warunkiem, że nadal będzie uważnie obserwował ruch drogowy i będzie gotowy w każdej chwili przejąć prowadzenie. System wspomaga prowadzenie pojazdu w obrębie własnego pasa i może automatycznie zmienić pas, jeśli to konieczne – wystarczy, że kierowca zatwierdzi manewr spojrzeniem w lusterko boczne. 

Homologacja DCAS umożliwia wprowadzenie jeszcze bardziej rozbudowanych rozwiązań. Dzięki aktywnej funkcji prowadzenia trasy BMW Maps system sugeruje zmianę pasa ruchu w dogodnym momencie na skrzyżowaniach i zjazdach z autostrady, co można potwierdzić spojrzeniem w lusterko boczne. Asystent autostradowy pozostaje aktywny podczas przejazdu przez skrzyżowania i do końca zjazdów z autostrady. Oznacza to, że kierowcy BMW iX3 mogą korzystać z funkcjonalności poziomu 2 w znacznie większej liczbie sytuacji, nie dotykając kierownicy.

Nowy Asystent jazdy po autostradzie i w mieście w modelu BMW iX3 oferuje również innowacyjne funkcje dla obszarów miejskich. W chwili wprowadzenia ich na rynek w Niemczech obejmują one automatyczne zatrzymanie na czerwonym świetle i automatyczne ruszenie. Kolejne funkcje wspomagania kierowcy dla złożonych sytuacji drogowych w strefach miejskich zostaną udostępnione w późniejszym terminie za pośrednictwem zdalnych aktualizacji oprogramowania.

Asystent autostradowy poprzedniej generacji miał premierę w aktualnym modelu BMW serii 5 Limuzyna w 2023 roku. BMW Group otrzymało wówczas ograniczone zwolnienie od niemieckiego urzędu ds. transportu drogowego na homologację systemu. Dzięki homologacji DCAS zwolnienia nie są już konieczne, a systemy mogą być oferowane w całej Europie oraz w innych krajach ECE.

BMW Symbiotic Drive: kolejna generacja symbiotycznego wspomagania kierowcy.
Obok nowych możliwości, których wprowadzenie umożliwia rozporządzenie DCAS dla systemów wspomagania kierowcy, BMW Group nadal konsekwentnie projektuje swoje systemy w taki sposób, by kierowca i system wspomagania działały symbiotycznie. BMW Symbiotic Drive tworzy płynne przejście pomiędzy wspomaganiem a ingerencją kierowcy i osiąga nowy poziom w pojazdach „Neue Klasse”. Oprócz symbiotycznego wspomagania kierownicy, BMW iX3 jest pierwszym na świecie pojazdem z symbiotycznymi hamulcami.
Dzięki aktywnemu wspomaganiu kierowcy, kierowca może w każdej chwili indywidualnie ingerować w jazdę poprzez lekką interwencję w kierownicę i hamulce, bez wyłączania systemu wspomagania. System pozostaje aktywny, by zapewnić dalsze wsparcie. Innowacyjność symbiotycznych hamulców jest potwierdzona przez ponad dwadzieścia zgłoszeń patentowych BMW Group wynikających z rozwoju tych technologii.

Fot. BMW

Komentarze (0)

dodaj komentarz
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony