
Sztuczna inteligencja i uczenie maszynowe umożliwiają przewidywanie, diagnozowanie i rozwiązywanie problemów technicznych z niespotykaną dotąd skutecznością. Algorytmy AI przeanalizują historię pojazdu i dane w czasie rzeczywistym, by prognozować potencjalne usterki, co pozwoli warsztatom proaktywnie oferować usługi serwisowe.
Sektor motoryzacyjny dynamicznie się rozwija, a nowe technologie wyznaczają kierunek zmian w obszarze usług serwisowych. W najbliższych latach zarówno warsztaty, jak i cały sektor motoryzacyjny, będą coraz szerzej wdrażać zaawansowane narzędzia cyfrowe, by zwiększyć efektywność, precyzję oraz podnieść jakość obsługi klienta. Automatyzacja, rozszerzona rzeczywistość (AR) oraz sztuczna inteligencja (AI) stają się kluczowymi elementami tej transformacji, umożliwiając właścicielom serwisów samochodowych utrzymanie konkurencyjności i szybsze reagowanie na potrzeby klientów.
Zmiany w tym obszarze skłaniają warsztaty do wdrażania rozwiązań cyfrowych, które umożliwiają m.in. informowanie klientów w czasie rzeczywistym o statusie naprawy pojazdu. Dzięki integracji takich narzędzi jak zautomatyzowana diagnostyka czy naprawy wspomagane przez AR, warsztaty nie tylko spełniają oczekiwania klientów, lecz także niejednokrotnie je przewyższają, oferując szybkie i precyzyjne usługi dopasowane do potrzeb świadomego technologicznie mechanika. Na przykład, dzięki rozszerzonej rzeczywistości specjaliści widzą dane cyfrowe naniesione bezpośrednio na elementy pojazdu, co pomaga im w precyzyjnym przeprowadzeniu nawet bardzo złożonych napraw.
Rola cyfryzacji w serwisowaniu pojazdów
Wejście technologii do warsztatów pozwala usprawnić codzienne prace przy autach klientów i zwiększyć dokładność diagnostyki. Narzędzia cyfrowe zapewniają dostęp do analiz opartych na danych, co poprawia trafność diagnostyki, celowość napraw i umożliwia lepsze zarządzanie zasobami. Niektórzy producenci samochodów, jak Porsche, już dziś stosują technologie AR czy MR (mixed reality – rzeczywistość mieszana) w swojej działalności, w tym prezentacjach sprzedażowych. Ten kierunek może okazać się istotnym krokiem w rozwoju, który nie tylko przyniesie korzyści samej branży, ale również znacząco poprawi doświadczenie klienta, oferując szybszą obsługę oraz większą przejrzystość procesów naprawczych i kosztów.
Sztuczna inteligencja i uczenie maszynowe umożliwiają przewidywanie, diagnozowanie i rozwiązywanie problemów technicznych z niespotykaną dotąd skutecznością. Algorytmy AI przeanalizują historię pojazdu i dane w czasie rzeczywistym, by prognozować potencjalne usterki, co pozwoli warsztatom proaktywnie oferować usługi serwisowe. Takie podejście ogranicza czas w jakim auto jest wyłączone z eksploatacji i wzmacnia pozycję warsztatów jako zaufanego partnera, który wie jak dobrze zadbać o auto klienta. Możliwości w zakresie predykcyjnego podejścia do serwisowania wpisują się również w wartości marki Mobil, która stawia na trwałość i niezawodność – zarówno w przemyśle, jak i motoryzacji.
Przykładowo, analiza olejów Mobil Lubricant Analysis wykorzystuje uczenie maszynowe, aby przekształcić klasyczną analizę oleju w potężne narzędzie do prowadzenia konserwacji predykcyjnej. Dzięki analizie ogromnych zbiorów danych z próbek oleju, algorytmy wykrywają wzorce związane ze zużyciem sprzętu, zanieczyszczeniami i stanem środka smarnego. Pozwala to przewidywać potencjalne awarie, planować serwis z wyprzedzeniem i unikać kosztownych przestojów, usprawniając jednocześnie cały proces obsługi.
Wzrost efektywności warsztatów dzięki narzędziom cyfrowym
- Wdrożenie technologii cyfrowych może znacząco przyczynić się do optymalizacji kosztów w warsztatach. Narzędzia oparte na automatyzacji i sztucznej inteligencji usprawniają pracę poprzez ograniczenie zadań manualnych, zmniejszenie ryzyka błędów oraz lepsze zarządzanie zapasami. Dzięki temu możliwe jest ograniczenie kosztów operacyjnych i zwiększenie liczby obsługiwanych pojazdów bez pogorszenia jakości usług. Dodatkowo, narzędzia cyfrowe usprawniają proces zamawiania olejów silnikowych, części lub innych płynów eksploatacyjnych, co sprawia, że serwisowanie staje się bardziej efektywne kosztowo, sprawne i wygodne - mówi Przemysław Szczepaniak, Business Development Manager – Poland, ExxonMobil.
Fot. Mobil
Komentarze (0)