Finanse

Warto wiedzieć

ponad rok temu  17.03.2022, ~ Michał Żak - ,   Czas czytania 4 minuty

ZF osiąga zakładane cele

Grupa technologiczna ZF osiągnęła w ubiegłym roku zakładane cele finansowe, operując we wciąż wymagającym środowisku biznesowym. Obroty firmy wyniosły w 2021 r. 38,3 miliardów euro, co stanowi 17,5 procentowy wzrost przychodu rok do roku. Oznacza to znaczną poprawę
w stosunku do lat 2020 (32,6 miliarda euro) oraz 2019 (36,5 miliarda euro).

W międzyczasie Grupa ZF kontynuowała realizację strategii, koncentrując się na przyszłości mobilności i zawierając znaczące nowe kontrakty z klientami w trzech kluczowych obszarach: elektromobilności, autonomicznej jazdy i rozwoju oprogramowania

- Pomimo poważnych przeciwności w trakcie ubiegłego roku trzymaliśmy się obranego kursu i osiągnęliśmy cele, które wyznaczyliśmy na początku roku – powiedział CEO ZF Wolf-Henning Scheider, podczas prezentacji wyników Grupy ZF.

- Dzięki zaangażowaniu, determinacji i pracy zespołowej nasi pracownicy odegrali decydującą rolę w skutecznym stawianiu czoła wyzwaniom tych niezwykłych czasów. Dostosowaliśmy się do nowej rzeczywistości, a sposób działania naszej firmy stał się jeszcze bardziej zwinny, elastyczny i cyfrowy”. Szczególnie druga połowa roku wymagała wyjątkowej elastyczności w zakresie produkcji i zarządzania materiałami w wyniku przerw w globalnym łańcuchu dostaw i zmian zamówień dokonywanych przez naszych klientów w ostatniej chwili. Wszystko to miało oczywiście miejsce podczas trwającej globalnej pandemii.

Wyniki finansowe 2021

Przez cały rok ZF wygenerowała sprzedaż o łącznej wartości 38,3 miliarda euro (2020: 32,6 miliarda euro), co oznacza wzrost o 17,5 procent rok do roku. Skorygowany zysk EBIT wyniósł
1 910 milionów euro (2020: 1 047 milionów euro), natomiast skorygowana marża EBIT wzrosła do 5,0 procent (2020: 3,2 procent). Kwota wolnych przepływów pieniężnych skorygowanych o transakcje typu M&A (fuzje i przejęcia) wyniosła 991 milionów euro (2020 r.: 994 milionów euro). „W niestabilnym środowisku naznaczonym ostrzeżeniami dotyczącymi zysków i zmianami w prognozach, z powodzeniem osiągnęliśmy nasze cele w środku okresu prognozy” – powiedział dyrektor finansowy ZF dr Konstantin Sauer. „Oznacza to, że byliśmy w stanie nie tylko dokonać znacznych inwestycji, ale także zmniejszyć nasze zobowiązania finansowe i wzmocnić bazę kapitałową”. Dług brutto spadł w ciągu roku o 752 mln euro do poziomu 12,5 mld euro. Na koniec 2021 r. wskaźnik kapitału własnego wyniósł około 19 proc. (2020: 12,1 proc.).

ZF jeszcze bardziej rozwinęła swoją działalność w zakresie badań i rozwoju (R&D). W ubiegłym roku wskaźnik wydatków na badania i rozwój wyniósł 8,0 procent (2020: 7,7 procent), co odpowiada wydatkom w wysokości 3,1 miliarda euro (2020: 2,5 miliarda euro) – najwyższym w historii firmy ZF. Inwestycje w środki trwałe wyniosły 1,6 miliarda euro (2020: 1,4 miliarda euro), co dało wskaźnik inwestycji na poziomie 4,2 procent (2020: 4,4 procent).

Wolf-Henning Scheider podkreślił, że ZF osiągnęła strategiczne cele i przygotowała grunt pod przyszłe projekty. Jako przykład przytoczył udany start dywizji ZF Electrified Powertrain, który miał miejsce na początku ubiegłego roku, integrację niedawno przejętej firmy Wabco
z nowym działem Commercial Vehicle Solutions oraz współpracę z firmą Microsoft mającą na celu stworzenie chmury ZF Cloud. Ta ostatnia umożliwi cyfryzację i połączenie firmy w sieć, oraz zapewni dostęp do wszystkich danych i procesów korporacyjnych na całym świecie. Grupa ZF kontynuuje również restrukturyzację swojej oferty produktowej w celu obsługi pojazdów elektrycznych i pojazdów definiowanych programowo w przyszłości. Grupa faktycznie podpisała już znaczące kontrakty na te rozwiązania z międzynarodowymi producentami samochodów i pojazdów użytkowych, co stanowi doskonały fundament dalszego rozwoju.

Perspektywy z zastrzeżeniem: rok 2022 pozostaje wyzwaniem

Jak czytamy w najnowszym komunikacie prasowym, po okresie pozytywnego rozwoju rynku w 2021 r. warunki biznesowe pozostają bardzo trudne i zmienne. Chociaż oczekuje się, że podaż półprzewodników poprawi się w drugiej połowie 2022 r., to trwająca pandemia Covid-19, ogólne utrudnienia w dostawach i rosnąca inflacja sprawiają, że prognozy na bieżący rok są utrudnione. Sytuację pogarsza wojna na Ukrainie i jej negatywne skutki w skali globalnej. Zakłócenia w łańcuchach dostaw zarówno producentów samochodów osobowych, jak i użytkowych spowodowały już pierwsze wstrzymania produkcji. Chociaż obecnie firma ZF nie jest w znacznym stopniu dotknięta problemami związanymi z łańcuchem dostaw w związku z wojną, przestoje u naszych klientów doprowadziły do mniejszej liczby zleceń w ZF. Nie można obecnie oszacować, w jakim stopniu ewentualna dalsza eskalacja wojny na Ukrainie wpłynie na gospodarkę światową i wzrost przemysłu w roku obrotowym 2022.

fot. ZF

Komentarze (0)

dodaj komentarz
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony