Systemy wspomagania kierowcy podnoszą komfort jazdy i bezpieczeństwo pojazdów użytkowych
Ostrzeganie w czasie skręcania: Zwłaszcza na obszarach śródmiejskich kierowcy ciężarówek muszą zarówno śledzić ruch drogowy, sygnalizację świetlną i znaki drogowe, jak i uważać na pieszych i rowerzystów. W przyszłości system ostrzegania Boscha pomoże w wykonywaniu manewrów w trudnych sytuacjach. Czujniki radarowe wykrywają pieszych i rowerzystów dużo wcześniej i ostrzegają kierowców ciężarówek o zbliżającej się kolizji, umożliwiając im szybkie hamowanie lub podejmowanie działań zapobiegających wypadkowi.
Rozpoznanie martwego punktu: Niezależnie od tego czy w mieście, czy na autostradzie, kierowcy pojazdów ciężarowych często mają trudności z dostrzeżeniem wszystkich miejsc obok pojazdu i po przekątnej za nim. Funkcja rozpoznawania martwego pola wykorzystuje czujniki radarowe do monitorowania obszarów znajdujących się obok pojazdu, wykrywania innych użytkowników drogi i ostrzegania kierowcy. Ta funkcja ostrzega kierowców o grożącym zderzeniu także podczas zmiany pasa.
Predyktywne hamowanie awaryjne: Systemy automatycznego hamowania awaryjnego są obowiązkowe w całej UE od jesieni 2015 roku dla wszystkich pojazdów ciężarowych o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej ośmiu ton. W rozwiązaniu Boscha zastosowano kombinację wielofunkcyjnej kamery i czujnika radarowego, zainstalowanych z przodu pojazdu. Czujnik radarowy wykrywa obiekty znajdujące się przed pojazdem i określa ich prędkość oraz położenie w stosunku do pojazdu. Jeśli istnieje ryzyko kolizji, to system ostrzega kierowcę. Jeśli kierowca nie zareaguje, system automatycznie uruchomi manewr hamowania awaryjnego.
Asystenci pasa ruchu: Wykorzystują dane z kamery, aby upewnić się, że samochód ciężarowy nie opuszcza swojego pasa w sposób niezamierzony. Funkcja ostrzega kierowcę o grożącym przekroczeniu linii pasa, na przykład za pomocą wibracji koła kierownicy. Asystent utrzymania pasa ruchu zachowuje pojazd na jego pasie, wykonując delikatne interwencje w skręt kół.
Układy kierownicze Bosch do pojazdów użytkowych – kierunek rozwoju
Servotwin: Elektrohydrauliczny układ kierowniczy
Servotwin Boscha poprawia efektywność i komfort jazdy ciężkimi pojazdami użytkowymi. Oferuje wspomaganie kierownicy zależne od prędkości jazdy i pozwala zaoszczędzić paliwo w porównaniu do układów wyłącznie hydraulicznych. Dzięki elektronicznemu interfejsowi, układ kierowniczy jest jednocześnie podstawą funkcji wspomagających kierowcę, takich jak asystenci pasa ruchu lub kompensacja bocznego podmuchu. Układ kierowniczy ma wiele obszarów zastosowania, na przykład w zautomatyzowanym modelu Mercedes-Benz Actros.
Skręcana oś tylna: Elektro-hydrauliczny układ kierowniczy osi tylnej eRAS (electric Rear Axle Steering System) pozwala w pojazdach ciężarowych z trzema lub więcej osiami dodatkowo skręcać tylną oś nadążną lub poprzedzającą oś napędową. W ten sposób promień skrętu staje się mniejszy i zostaje ograniczone zużycie opon. Na podstawie kąta skrętu kół osi przedniej, transmitowanego magistralą CAN, układ kierowniczy określa optymalny kąt skrętu dla osi tylnej. Po przejechaniu zakrętu układ przejmuje również zadanie prostowania kół. eRAS zużywa energię tylko wtedy, gdy pojazd faktycznie skręca.
Bosch wprowadza napęd elektryczny do pojazdów użytkowych
Cargo tricycle z napędem 48-woltowym: Lekkie pojazdy elektryczne na dwóch, trzech lub czterech kołach odgrywają coraz ważniejszą rolę w szybkich dostawach towarów w obrębie miast. Układ napędowy 48-woltowy Boscha służy do zasilania również trójkołowych pojazdów dostawczych, tzw. cargo tricycle. Umożliwiają one przesyłanie listów i paczek w ramach „ostatniej mili” do miejsc przeznaczenia na obszarach miejskich.
E-cargo bike: Elektryczne rowery dostawcze stają się bardzo popularne. Dzięki nim transport żywności i małych przesyłek jest szybki i elastyczny. Napęd Performance Line Boscha dostarcza rowerom eBike maksymalny moment obrotowy 63 Nm, zapewniając większą moc podczas ruszania. Dzięki drugiemu zestawowi akumulatora, rowery te mogą w korzystnych warunkach osiągać zasięg do 180 km – nawet z ładunkiem. Komputer pokładowy Nyon znajduje najszybszą trasę dostawy, a także pokazuje kierowcy aktualny czas, prędkość, zalecane zmiany biegów, zasięg, dystans i aktualny stan naładowania akumulatora.
Zelektryfikowana oś przyczepy: Dzięki zelektryfikowanej osi, energia podczas hamowania nie jest tracona, ale magazynowana w akumulatorze wysokiego napięcia. W porównaniu do konwencjonalnych napędów przyczep z wykorzystaniem silnika Diesla, zelektryfikowane osie przyczepy pozwalają zaoszczędzić nawet 9000 litrów paliwa rocznie. Ułatwiają także zdalnie sterowaną jazdę elektryczną, na przykład na placach ładunkowych lub w portach. Do realizacji tego rozwiązania Bosch dostarcza sprawdzone części, które są kompaktowe i „od ręki”, takie jak falownik, odpowiedni moduł elektroniczny i sterownik pojazdu. Dostępny jest oddzielny zespół silnikowo-prądnicowy do zainstalowania jako kompletny silnik elektryczny lub aktywne podzespoły - wirnik, stojan i resolver (konwerter współrzędnych) - do zintegrowania z osią.
Komentarze (1)