Eksperci przyznają - bardziej niż kiedykolwiek operatorzy flot i warsztaty potrzebują kompleksowych rozwiązań naprawczych, które skracają czas naprawy, wydłużają okresy serwisowe i minimalizują całkowite koszty eksploatacji pojazdu.
Segment pojazdów użytkowych rośnie. McKinsey prognozuje do roku 2030 wzrost obrotów u sprzedawców samochodów ciężarowych ze 170 do 240 miliardów euro na całym świecie. Rozwijać ma się w szczególności obszar części zamiennych, wszak pojazdy użytkowe na europejskich drogach stają się coraz starsze. ACEA Vehicle Report 2018 r. potwierdza, że samochody ciężarowe w UE mają przeciętnie 11,7 roku. Do tego dochodzą różne trendy, które nadają rynkowi dodatkową dynamikę: bardziej rygorystyczne wartości emisji spalin czy digitalizacja, np. jazda autonomiczna i zintegrowane konwoje.
Również firma Schaeffler dostrzega wyraźny trend. Do 2025 r. producent spodziewa się zwiększenia flot pojazdów użytkowych z 4% do 8%. Koncern musi mieć rację, ponieważ wraz ze swoimi markami LuK, INA i FAG należy do czołowych na świecie dostawców usług i partnerów technologicznych dla producentów pojazdów użytkowych. W zakresie wyposażenia oryginalnego firma Schaeffler pracuje nad podzespołami o bardzo niskim tarciu zapewniającymi maksymalną oszczędność paliwa oraz nad łożyskami kół wyposażonymi w czujniki. Do portfolio należą również wciąż rozwijane elektryczne podzespoły osi do średnio- i długoterminowej elektryfikacji napędów oraz wiele więcej.
Takie innowacje są co prawda kwestią przyszłości rynku części zamiennych, jednak dowodzą wiedzy technologicznej, jaką dysponują marki należące do grupy zatrudniającej 92 500 pracowników na całym świecie. Aż 7000 pracowników działów badawczych i rozwojowych w firmie Schaeffler pracuje na całym świecie nad pojazdami użytkowymi przyszłości.
Jednak jeden trend już dziś zwiększa nacisk na rynek części zamiennych do pojazdów użytkowych: Inaczej niż w przypadku samochodów osobowych, dla właściciela pojazdu użytkowego każdy przebyty kilometr oznacza zarobek. Zdatność pojazdu do pracy — nazywana z angielskiego „uptime” — ma wpływ na rentowność i całkowite koszty eksploatacji, czyli TCO (Total Cost of Ownership). Coraz częściej znajduje się to w centrum zainteresowania. Ponadto systemy i komponenty wciąż zyskują na złożoności, a naprawy pojazdów użytkowych coraz częściej wymagają specjalistycznej wiedzy i umiejętności.
Idealny pojazd użytkowy powinien być wykorzystywany przez 24 godziny na dobę, siedem dni w tygodniu. Co za tym idzie: każdy przestój i każda wizyta w warsztacie — czy w ramach planowego przeglądu technicznego, czy w efekcie nagłego uszkodzenia — to strata. Dlatego samo dostarczanie pojedynczych części przez firmy takie jak Schaeffler nie zaspokaja potrzeb rynku. „Priorytetem jest oferowanie warsztatom rozwiązań naprawczych, które mimo wysokiej złożoności systemów zapewniają sprawny, bezproblemowy montaż i szybki powrót pojazdów na drogi” — wyjaśnia Samuel Braun, Category Manager Heavy Commercial Vehicles, Schaeffler Automotive Aftermarket. „Należą do nich np. oferowane obecnie jednostki FAG Repair Insert Unit oraz FAG SmartSET. Oba produkty to fabrycznie zmontowane moduły łożysk kół, które umożliwiają szybki montaż i uwzględniają wszystkie czynniki wpływające na czas działania, np. zastosowanie smaru jakości OEM w prawidłowej ilości lub ochrona przed zabrudzeniami.
Z punktu widzenia warsztatu wybór części zamiennej decyduje o tym, jak szybko koła będą gotowe do dalszej jazdy. Jakość produktu z kolei przekłada się na szybkość powrotu pojazdu do pracy. Jedynie najwyższej jakości rozwiązania w zakresie wykonywania napraw są w stanie wytrzymać ekstremalne obciążenia i przebiegi w pojazdach użytkowych przez cały okres użytkowania. Tylko one zapewniają stałą, wysoką wydajność od pierwszego do ostatniego kilometra.
Części zamienne stanowią wprawdzie niewielką część całkowitych kosztów eksploatacji. Jednak mają ogromny wpływ na zmniejszenie częstotliwości konserwacji, przyspieszenie serwisowania pojazdów i obniżenie TOC. Naszym celem jest zapewnienie jakości, która pozwala na uzyskanie tych efektów. To optymalny sposób na wsparcie warsztatów i operatorów flot.
Opłacalna inwestycja: wysokiej jakości części zamienne poprawiają zdatność pojazdu i obniżają całkowite koszty eksploatacji (TCO).
Trzy silne marki — wspólna misja
Misją jest zwiększenie mobilności i obniżenie kosztów. Aby konsekwentnie realizować ten cel, firma Schaeffler dostosowała swój obszar biznesowy „Commercial Vehicles” z markami LuK, INA i FAG i podzieliła go nie według kategorii produktów, lecz według segmentów pojazdów: „Heavy Commercial Vehicles” (HCV, ciężkie pojazdy użytkowe), „Light Commercial Vehicles” (LCV, samochody dostawcze) oraz „Tractor & Agricultural Vehicles” (ciągniki i pojazdy rolnicze). Według tej systematyki firma może zgodnie z wymogami rynku oferować rozwiązania naprawcze odpowiednie do danego pojazdu lub segmentu pojazdów.
Komentarze (0)