Odcinek (element) chłodnicy powietrza w ciągniku marki MAN. Chłodnice powietrza ze względu na spiralny kształt powinny być wymieniane na nowe podczas wymiany sprężarki. Zalegający w nich nagar jest bardzo trudny, wręcz niemożliwy do usunięcia
Pojazdy pracujące w tzw. trudnych warunkach, gdzie zapylenie powietrza jest zdecydowanie wyższe niż na drogach utwardzonych, są bardziej narażone na uszkodzenia sprężarek spowodowane nieszczelnym układem zasysania powietrza.
Żywotność nowych sprężarek powietrza w zupełnie nowych pojazdach, określana przebiegiem kilometrowym, wynosi kilkaset tysięcy kilometrów. Użytkownik ma wpływ na jej wydłużenie, ale o tych zasadach wspomnimy przy okazji kolejnej publikacji.
Żywotność profesjonalnie zregenerowanych sprężarek jest bardzo zbliżona do żywotności nowych podzespołów. Należy jednak pamiętać, aby tym regenerowanym i nowym, montowanym w miejsce sprężarki uszkodzonej lub zużytej, zapewnić takie warunki pracy, jakie zapewnił producent pojazdu sprężarce pierwotnie zamontowanej:
- drożną, czystą i szczelną instalację pneumatyczną (w tym szczególnie chłodnicę powietrza),
- sprawne zawory i odbiorniki powietrza,
- czysty, szczelny i drożny przewód zasysania powietrza,
- czysty filtr powietrza,
- właściwy olej silnikowy zalecany przez producenta pojazdu.
Krzysztof Hońdo, Moto-Press
Oprac. Bartłomiej Ryś
Komentarze (1)