Pojazdy użytkowe

Części eksploatacyjne

ponad rok temu  14.04.2020, ~ Administrator - ,   Czas czytania 4 minuty

Sprężarka powietrza w ciężarowych układach hamulcowych

Odcinek (element) chłodnicy powietrza w ciągniku marki MAN. Chłodnice powietrza ze względu na spiralny kształt powinny być wymieniane na nowe podczas wymiany sprężarki. Zalegający w nich nagar jest bardzo trudny, wręcz niemożliwy do usunięcia

Strona 2 z 2

Pojazdy pracujące w tzw. trudnych warunkach, gdzie zapylenie powietrza jest zdecydowanie wyższe niż na drogach utwardzonych, są bardziej narażone na uszkodzenia sprężarek spowodowane nieszczelnym układem zasysania powietrza.
Żywotność nowych sprężarek powietrza w zupełnie nowych pojazdach, określana przebiegiem kilometrowym, wynosi kilkaset tysięcy kilometrów. Użytkownik ma wpływ na jej wydłużenie, ale o tych zasadach wspomnimy przy okazji kolejnej publikacji.
Żywotność profesjonalnie zregenerowanych sprężarek jest bardzo zbliżona do żywotności nowych podzespołów. Należy jednak pamiętać, aby tym regenerowanym i nowym, montowanym w miejsce sprężarki uszkodzonej lub zużytej, zapewnić takie warunki pracy, jakie zapewnił producent pojazdu sprężarce pierwotnie zamontowanej:

  • drożną, czystą i szczelną instalację pneumatyczną (w tym szczególnie chłodnicę powietrza),
  • sprawne zawory i odbiorniki powietrza,
  • czysty, szczelny i drożny przewód zasysania powietrza, 
  • czysty filtr powietrza,
  • właściwy olej silnikowy zalecany przez producenta pojazdu.

Krzysztof Hońdo, Moto-Press
Oprac. Bartłomiej Ryś

GALERIA ZDJĘĆ

Zatkany nagarem port tłoczenia powietrza
Przykłady zatkanego nagarem olejowym portu tłoczenia powietrza. Nagar powstał z powodu „wyrzucania” oleju do układu pneumatycznego i zgromadził się również w chłodnicy powietrza (wężownicy)
Zanieczyszczony port ssania powietrza
Przykłady zanieczyszczonego portu ssania powietrza sprężarki. Świadczy to o nieszczelnym przewodzie ssania, a prowadzi do przedwczesnego zużycia sprężarki

Komentarze (1)

dodaj komentarz
  • ~ pablo 1 ponad rok temu Już we wstępie widać poziom zorientowania w temacie autora. W ciężarówkach i autobusach nie dlatego nie stosuje się hydraulicznych układów hamulcowych że są słabsze. Przyczyną jest sposób działania: hydraulika potrzebuje ciśnienia do hamowania, w pneumatyce to spadek ciśnienia (np. awaria siłownika bądź przewodu) powoduje hamowanie, po prostu dla tak dużych pojazdów jest to bezpieczniejsze rozwiązanie - bez sprawnego układu nie ruszy z miejsca.
    oceń komentarz 0 0 zgłoś do moderacji
do góry strony