Pojazdy użytkowe

Pojazdy użytkowe

ponad rok temu  26.08.2019, ~ Administrator - ,   Czas czytania 5

Szybki i skuteczny serwis dzięki zestawom naprawczym. Wizyta w siedziba Schaefflera

Alexander Britz z Schaeer Automotive Aftermarket zaprezentował nam, jak się szybko okazało, stosunkowo prostą procedurę wymiany łożyska. Fot. Mirosław Giecewicz

Strona 1 z 2

Klucz do sukcesu firmy w branży transportowej? Pewnie jest ich kilka, ale na pewno zaliczyć do nich można ograniczenie do minimum przestojów spowodowanych awarią pojazdów. Jak zadbać o to, by były jak najkrótsze? Eksperci firmy Schaeffler przekonują, że wystarczą wysokiej jakości części zamienne (najlepiej w zestawach naprawczych) i fachowy serwis. Oferują pomoc zarówno w jednym, jak i drugim.

W siedzibie Schaeffler Automotive Aftermarket w Langen zaprezentowano nam m.in. najnowsze rozwiązanie naprawcze dla łożysk kół pojazdów ciężarowych – FAG RIU. Był też czas na rozmowy o nieuniknionych zmianach w branżach warsztatowej i transportowej.

Trendy, na które trzeba odpowiedzieć

Branża transportowa rośnie, a wraz z nią serwis pojazdów, bo – wg raportu ACEA Vehicle – samochody ciężarowe jeżdżące drogami Unii Europejskiej mają przeciętnie 11,7 roku.

– Dodatkową dynamikę nadają tym sektorom współczesne trendy, takie jak pojazdy hybrydowe, elektryczne czy zasilane ogniwami paliwowymi – mówił w Langen Samuel Braun, odpowiedzialny w Schaeffler Automotive Aftermarket za sektor pojazdów ciężarowych. Do 2030 roku McKinsey prognozuje wzrost obrotów sprzedawców samochodów ciężarowych ze 170 do 240 miliardów euro. Wracając do trendów, nie można zapominać o coraz bardziej rygorystycznych wartościach emisji spalin. – W sektorze pierwszego wyposażenia pracujemy m.in. nad podzespołami o bardzo niskim tarciu zapewniającym maksymalną oszczędność paliwa i nad łożyskami kół wyposażonymi w czujniki. Wciąż rozwijamy też elektryczne podzespoły osi do średnio- i długoterminowej elektryfikacji napędów – opowiada Samuel Braun.

Tajemnicze TCO, czyli całkowity koszt eksploatacji (Total Cost of Ownership), to kluczowy w prowadzeniu firmy transportowej współczynnik. Im niższy, tym większe zyski dla firmy. Co go tworzy? W dużej mierze wizyty w warsztatach, niezależnie czy mowa o planowanym przeglądzie, czy awarii. Czas to pieniądz – niby banał, ale warto spojrzeć na to nieco inaczej.

– Warsztaty, które chcą być dla klienta najlepszym partnerem, doskonale rozumieją, jak ważny jest czas wykonywania usługi. Samo dostarczenie pojedynczych części przez dostawcę, nawet błyskawiczne, nie rozwiązuje problemu. Dlatego my stawiamy na oferowanie warsztatom rozwiązań naprawczych, które mimo wysokiej złożoności systemów zapewniają sprawny, bezproblemowy montaż i szybki powrót pojazdów na drogi – opowiada Samuel Braun. – Należą do nich np. oferowane obecnie jednostki FAG Repair Insert Unit i FAG SmartSET. Oba produkty to fabrycznie zmontowane moduły łożysk kół, które umożliwiają szybki montaż i uwzględniają wszystkie czynniki wpływające na czas działania, np. zastosowanie smaru jakości OEM w prawidłowej ilości lub ochrona przed zabrudzeniami.

Tutaj dygresja. Trzy marki – LuK, INA i FAG – tworzą ofertę firmy Schaeffler dla sektora pojazdów użytkowych. Koncern wprowadził nową segregację produktów – nie według kategorii produktów, lecz segmentów pojazdów: Heavy Commercial Vehicles (HCV, ciężkie pojazdy użytkowe), Light Commercial Vehicles (LCV, samochody dostawcze) i Tractor & Agricultural Vehicles (ciągniki i pojazdy rolnicze). Ma to znacząco ułatwić poruszanie się w bardzo bogatym portfolio produktowym.

Kompaktowe łożyska naprawcze FAG (RIU)

Przyjrzyjmy się bliżej jednemu z najnowszych rozwiązań w ofercie Schaefflera. Łożyska nie mają dziś łatwego życia. Większe moce silnika, ale wykorzystywane w sposób ekonomiczny. Oczekiwania też są spore – rzadki serwis i długa żywotność. Przy obciążeniach, z którymi mamy do czynienia w pojazdach użytkowych, trzeba liczyć się ze zużyciem i potrzebą wymiany.

– Opracowaliśmy produkt, dzięki któremu będzie ona szybka i bezproblemowa. Oferujemy wstępnie zmontowany, uszczelniony i nasmarowany na cały czas eksploatacji moduł łożyska koła FAG (RIU) do samochodów ciężarowych – opowiada Alexander Britz z Schaeffler Automotive Aftermarket, który prezentował, jak się szybko okazało, stosunkowo prostą procedurę wymiany łożyska.

Kiedy rozmawiamy z ekspertami o możliwych przyczynach zużycia łożyska w kołach, pada informacja, że ponad 50% wszystkich uszkodzeń wynika z nieprawidłowego smarowania. Wpływa to negatywnie nie tylko na wydajność łożyska, powoduje również uszkodzenia innych podzespołów, które na pierwszy rzut oka nie są powiązane z nieprawidłowym smarowaniem. Kolejne powody to zanieczyszczenia (stałe i płynne). Częstym problemem są też nieodpowiedni wybór łożysk i błędy w montażu. Na większość ze wskazanych kwestii zestaw naprawczy Schaefflera rzeczywiście daje rozwiązania gwarantujące dobrą i skuteczną wymianę oraz możliwie najdłuższy czas użytkowania. FAG RIU, uszczelniony i nasmarowany na cały czas eksploatacji moduł łożyska, składa się z dwóch łożysk stożkowych, które po montażu są łączone za pomocą pierścienia ustalającego. Dzięki niemu podczas jazdy łożysko jest zabezpieczone przed uszkodzeniem, a w trakcie montażu utrzymywane we właściwym położeniu na osi.

– Łożysko napełnione jest smarem w odpowiedniej ilości, we właściwej specyfikacji, zgodnie z zaleceniami producenta pojazdu. W zestawie dokładamy narzędzie do montażu, co pozwoli uniknąć najczęstszych warsztatowych błędów, w konsekwencji wydłuży czas użytkowania łożyska, a więc i zadowolenie klienta – podkreśla Alexander Britz.
Tagi: Schaeffler,

GALERIA ZDJĘĆ

To kluczowy etap, bo ponad 50% wszystkich uszkodzeń łożyska wynika z nieprawidłowego smarowania.
Samuel Braun, odpowiedzialny za sektor pojazdów ciężarowych w Schaeer Automotive Aftermarket.
FAG RIU, uszczelniony i nasmarowany na cały czas eksploatacji moduł łożyska, składa się z dwóch łożysk stożkowych, które po montażu są łączone za pomocą pierścienia ustalającego.
Przyczyny przedwczesnego zużycia łożysk.

Komentarze (0)

dodaj komentarz
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony